• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

karbiner och kärnvapenblockad!

Re: lycka till Markus

z95nida; sa:
Utsidan (och Sverige i övrigt) är alldeles för fullt med idioter som tycker lumpen och knivar är det häftigaste som finns och fortfarande 18 år efter de muckat fortfarande identifierar sig som "kustjägare".

anar jag en lite bitter ton, någon som varit stygg mot dig?

Re: lycka till Markus

Utsidan (och Sverige i övrigt) är alldeles för fullt med idioter som tycker lumpen och knivar är det häftigaste som finns och fortfarande 18 år efter de muckat fortfarande identifierar sig som "kustjägare". [/QUOTE]

Håller nog med dig i mångt o mycket ang utryck för olika våldsfettishismer o dyl. Men lumpen var faktiskt f-t kul! Men måste verkligen påpeka att knivar är otroligt kul att sammla o lära sig om, mycket kulturhistoria där! dessutom är det förmodligen det äldsta hjälpmedel vi har, eftersom man väl får anta att hjulet har förädlats lite mer än detta förträffliga eggverktyg!

Marcus S -> Du kan vara lugn för att inte ha upprört någon med dina ÅSIKTER. Välkänt extremvänster och inte värt en resa över Nordsjön i oktober. Ta i stället en buss till Ryssland och stanna för tankning vid "Alakurtti Military Base". Fin natur och ligger i höjd med Gällivare och bara ett par mil öster om gränsen mot Finland. Eftersom ni i Ofog tydligen kom in i en brittisk kärnvapenubåt http://hypatia.nu/ofog/historik.htm kan det nu vara dags för er att pröva en svårare uppgift. :)

Patrik: fick aldrig "chansen" att göra lumpen när det begav sig så jag vet inte om någon varit elak.

Har bara otroligt svårt att dels förstå romantiseringen av att kriga och dessutom att det skapar en identitet som varar en stor del av ditt vuxna liv (för somliga).
Det finns många som gör lumpen som kort period av livet och därigenom upptäcker ett friluftsintresse, då är det nog ett bra syfte, alla andra syften är dåliga.

Att vara emot att man ska få demonstrera är helt ofattbart. Om man inte får protestera fredligt, även om man är i minoritet, så kan vi lika gärna införa diktatur. Då skulle det i och för sig vara lätt att komma till beslut.

z95nida; sa:
Att vara emot att man ska få demonstrera är helt ofattbart. Om man inte får protestera fredligt, även om man är i minoritet, så kan vi lika gärna införa diktatur. Då skulle det i och för sig vara lätt att komma till beslut.

Men det är ingen som är emot demonstrationsrätten. Men den rätten inebär inte att du får demonstrera var och när du vill. Allt är inte svart eller vitt.

z95nida; sa:
Patrik: fick aldrig "chansen" att göra lumpen när det begav sig så jag vet inte om någon varit elak.

Har bara otroligt svårt att dels förstå romantiseringen av att kriga och dessutom att det skapar en identitet som varar en stor del av ditt vuxna liv (för somliga).

tja, jag tycker inte att det är fånigare än folk som varje år dammar av studentmössan och springer runt å sjunger, folk som går på jobbträffar på arbetsplatser dom inte längre jobbar på o.s.v. folk skaffar gemenskap via tidigare upplevelser ihop, man behöver inte vara "krigsromantiker" för att förstå att extrema upplevelser skapar band mellan männsikor, till exempel kustjägare, fallskärmsjägare eller liknande. det är svårt att förstå vad som händer på dessa ställen om man inte varit där. sedan att som 40åring springa omkring i sin kustjägarjacka på stan e ju onekligen lite fånigt

"Men det är ingen som är emot demonstrationsrätten." Haha, jag är emot den rätten. För enligt min uppfattning tillhör det inte ett civiliserat samhälle att argumentera genom kraften av fysisk närvaro eller utstrålning. Men visst, en del fascistisk estetik kan vara vacker att skåda och som god demokrat accepterar jag majoritetens vilja. :)

Personligen har jag full respekt för demonstranter som använder icke-våld samt tar på sig ansvaret för det de gör. Oavsett om jag håller med dom i sak eller inte.

De som tar till våld, hot och skadegörelse och/eller smiter undan ansvaret har jag däremot inga sympatier för. (även om jag skulle hålla med dom i sak)

mellpat; sa:
"Men det är ingen som är emot demonstrationsrätten." Haha, jag är emot den rätten. För enligt min uppfattning tillhör det inte ett civiliserat samhälle att argumentera genom kraften av fysisk närvaro eller utstrålning.
Vill du utveckla din vision?
Hur borde det vara?

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg