-
Om "Fritt Forum"
Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.
OBS!
Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
karbiner och kärnvapenblockad!
- Trådstartare marcussigfrid
- Start datum
markus82; sa:Det är också en demokratisk rättighet att demonstrera. Det är således INTE olagligt att göra det. döh.
javisst är det det. Men man ska då göra det enligt de spelregler som finns.
Det finns gott om olagliga demonstrationer. Och dessa är ju alla lika illa, oavsett vad deras syfte är. Alla olagliga demonstrationer tillkommer för att någon anser att deras åsikt är så himla rätt att de inte behöver spela efter de regler som vi har i samhället.
Cristian
mmm.. det har väl funnits en tid då någon form av balans inrättas mellan spelpartnerna. idag råder väl allt utom baland och om jag inte är felinformerad så har flera av "skurknationerna" kärnvapen och en av dom styrs av en snubbe som tror att han är gud.. med det underlaget är jag inte längre säker på att hotet om vedergälning fungerar fullt ut och därmed har vi satt oss i en sits med otroligt farliga vapen i händerna på farliga män.. ingen vill nog se resultatet av en full kärnvapenattack någonstans i världen, dessa vapen måste bort men frågan är om det finns en chans i helvetet att "radera" teknologi så tagits i bruk.. jag tror i och för sig att man skall kämpa med de demokratiska verktygen som finns att tillgå istället för att försöka på ett eller annat sätt tvinga på folk sina åsiketer..
Kristerus; sa:Kul med självupptagna idioter... jag kan ju ha fel, men om man bara klarar av att haspla ur sig meningslösa cynismer o dåliga fraser (I rest my case!!) -i stället för att hålla truten- o samtidigt påstå sig hålla på med "nyheter", så är det nog frågan om en av dessa.
Ja du Krister, det är inte lätt alla gånger, men jag förlåter dig... Sen när det gäller mitt yrke så är det väl knappast något som hör hit, eller? Det är dessutom inget som jag bara påstår, men det kanske du förstod... eller?!
Håller förstås med Christian angående olagliga demonstrationer. Rätt ställe för eventuell protest mot brittiska kärnvapenubåtar är regeringsbyggnaderna i London. Inte arbetsplatser för försvarsanställt småfolk i Skottland. Eller vad säger trådstartaren? Är London inte lika kul? Är det närheten till vapnen i egenskap av maktmedel som fängslar?
mellpat; sa:Håller förstås med Christian angående olagliga demonstrationer. Rätt ställe för eventuell protest mot brittiska kärnvapenubåtar är regeringsbyggnaderna i London. Inte arbetsplatser för försvarsanställt småfolk i Skottland. Eller vad säger trådstartaren? Är London inte lika kul? Är det närheten till vapnen i egenskap av maktmedel som fängslar?
du har onekligen en poäng här..
OK, det var synd att min ironi inte gick fram.markus82; sa:Strykarräven - JAG ska ingenstans, det var inte JAG som startade tråden, det var markussigfrid. Jag ska inte till Skottland, och jag har INTE givit "er" en centimeter rätt i att kalla människor som nyttjar sina demokratiska rättigheter för fascister. Det råder oenighet om betydelsen av det ordet. "Den starke bestämmer/överlever" är darwinism, och det var det som Strindberg menade. Naturalism även kallat.
Fascism är förtryck av åsikter. Punkt slut. Det är MOTSATTSEN till att låta människor uttrycka sina åsikter med demonstrationer. FEL SEMANTIK. Och "ekofascister", svanmärkt Pinochet, finns inte.
Klart att uttryckta fascister kan demonstrera, och de har de all rätt att göra, men man är inte fascist bara FÖR ATT man gör det. Tanken är ju HELT befängd! Och långsökt.
Jag var visst inte helt färdig här, men nu är jag det. Jag tänker inte öppna den här tråden igen och jag tänker inte svara på något mer, för ingen vill förstå vad jag menar. Ovänner?
Eftersom du inte läser tråden mer så skriver jag ett mail och framför detta. Vad jag menade var att Mellpat snarast betett sig som ett forumtroll (med bravur) när han t ex skriver att "Folk som måste agera efter sin övertygelse ska inte uppmuntras. Det är den människotypen som orsakar krig". Inte ens om man rycker de två meningarna ur sitt sammanhang som jag gör (eller gör jag det?), så kan de uppfattas som något annat än ordentligt inskränkta, milt uttryckt. Att förklara att demonstrationer bara är en sorts lågaktiv våldsanvändning är också ett mer än lovligt förenklande grepp, och min tanke var att någon kanske skulle svara med samma mynt, och önska både anthrax och bequerel över hela mänskligheten, så jorden blir kvitt inte bara "drägget" utan även de hedervärda atomvapengentlemännen.
Och, vad jag ville uttrycka i mitt trådinlägg var just det du skriver, att det aldrig kan kallas fascism att uttrycka sina åsikter i en fredlig demonstration. Och jag kan absolut inte hitta någonstans i min text (trots att den är lång) där jag skriver att man är fascist för att man uttrycker sina åsikter, som du ovan påstår att jag gör. Kan du? Vad jag menar är, att även om man antar (rent hypotetiskt, jag står t ex inte bakom denna åsikt) att en demonstration är antidemokratisk (t ex att en samling skinnskallar vill införa diktatur och raslagar), så är det ändå deras demokratiska rättighet att framföra sina åsikter i demonstrationen. Således, även om somliga i denna tråd inte gillar demonstrationer mot kärnvapen, så kan man inte kalla dem odemokratiska.
Och jag är hemskt ledsen att jag blandade ihop trådstartaren och marcus82, det var en försumlighet. Vad jag ville peka på var, att i vissa diskussioner (de flesta) så ändrar man inte sin uppfattning trots att den motsatta sidan presenterar fler och fler väl-(?) formulerade inlägg. Jag ger därför en eloge till den som drar sig ur med hedern i behåll, när motståndarsidan förfallit till genmälen som "drägg" och pratar om "minfält" etc.
Och ekofascister finns visst, sa jag och hänvisade till Descartes...
"Jag kan vara mer än ohyfsad. För jag blev en gång utbildad till att vid behov på order använda dödligt våld mot dem som hotar den svenska demokratin."
-mellpat
För fler pärlor i samma stil, se: http://www.chucknorrisfacts.com
Tuffing där!
/Jonas
-mellpat
För fler pärlor i samma stil, se: http://www.chucknorrisfacts.com
Tuffing där!
/Jonas
lycka till Markus
Markus: Ville bara säga lycka till i England! Imponerad av folk som engagerar sig i vad de tror på istället för att sitta på arslet och gnälla på sossarna.
Utsidan (och Sverige i övrigt) är alldeles för fullt med idioter som tycker lumpen och knivar är det häftigaste som finns och fortfarande 18 år efter de muckat fortfarande identifierar sig som "kustjägare".
Markus: Ville bara säga lycka till i England! Imponerad av folk som engagerar sig i vad de tror på istället för att sitta på arslet och gnälla på sossarna.
Utsidan (och Sverige i övrigt) är alldeles för fullt med idioter som tycker lumpen och knivar är det häftigaste som finns och fortfarande 18 år efter de muckat fortfarande identifierar sig som "kustjägare".
http://www.ofog.org ...
Sjysst, 1700 spänn för att åka och frysa arslet av sig och riskera att bli arresterad. Vilket spännande gäng alltså. Känns lite som aktivitetsfixarna goes rebell... Klart underhållande.
Det jag inte finner så underhållande är hur det här faktiskt är en uppmaning till att belasta sammhället. I det här fallet inte ens det samhälle i vilket bråkmakarna hör hemma. Låt polismyndigheterna göra det dom ska, nämligen ta fast dom stora skurkarna och sluta belasta deras resurser med sådana här fånerier!
Sen att det kanske är ett nobelt budskap i det ni gör, för all del, men gå då rätt väg, genom politiken.
/Sam
Sjysst, 1700 spänn för att åka och frysa arslet av sig och riskera att bli arresterad. Vilket spännande gäng alltså. Känns lite som aktivitetsfixarna goes rebell... Klart underhållande.
Det jag inte finner så underhållande är hur det här faktiskt är en uppmaning till att belasta sammhället. I det här fallet inte ens det samhälle i vilket bråkmakarna hör hemma. Låt polismyndigheterna göra det dom ska, nämligen ta fast dom stora skurkarna och sluta belasta deras resurser med sådana här fånerier!
Sen att det kanske är ett nobelt budskap i det ni gör, för all del, men gå då rätt väg, genom politiken.
/Sam
mellpat; sa:Håller förstås med Christian angående olagliga demonstrationer. Rätt ställe för eventuell protest mot brittiska kärnvapenubåtar är regeringsbyggnaderna i London. Inte arbetsplatser för försvarsanställt småfolk i Skottland. Eller vad säger trådstartaren? Är London inte lika kul? Är det närheten till vapnen i egenskap av maktmedel som fängslar?
Ja, det borde demonstreras i London också, vilket det görs.
mellpat: du låter stolt över din förmåga att använda dödligt våld? Vad ger dig rätten att använda den förmågan?
Jag står verkligen inte för sådana som kastar kullersten mot polisen eller Mcdonalds skyltfönster. Begreppet "ickevåld" tycker jag talar för sig självt, måste det förklaras? Varför likställs jag med en fascist?
Borde kanske nazister i Nurnberg som hävdade att de bara följde order frikännas allt ansvar?
Självklart ska man följa våra lagar, men alla lagar är inte rätta bara för att de är lagar. USA:s lagar mot terrorbekämpning för att ta ett exempel?
De länder som öppet har kärnvapen och som skrivit under NPT-överenskommelsen har lovat att minska antalet kärnvapen och inte utvecka mer. Det gör de inte utan fortsätter att utveckla kärnvapen samtidigt som de kräver att ingen annan i världen ska ha inneha kärnvapen. Har vi i vår del av världen något slags moraliskt monopol? Tydligen, om man ska tro G W Bush och co.
NATO startades för att försvara Amerikanska intressen gentemot Sovjetunionen. Nu försöker man piska upp någon slags stämning mot i huvudsak muslimer som råkar befinna sig i ett område av stor strategisk betydelse för just USA och allierade. Ett yttre fiende för den inre sammanhållningen.
Och vi kan ju inte sluta kriga, vad skulle du hända med alla anställda inom "försvars"-industrin? Det är ju mycket viktigare än om någon stackare långt bort råkar trampa på en landmina/klusterbomb? Ja, ekonomin måste vi ju värna om, det är ju klart att Sverige ska fortsätta bedriva vapenhandel med krigsförande länder trots att vi bestämt att det kanske inte är någon bra ide. Sveriges intressen går ju självklart före allt annat.
Pengarna som läggs på den så kallade försvarsindustrin (offensivindustrin), växer ohyggligt fort. Pengar som skulle kunna göra otrolig nytta i världen, och ja, definitivt kunna skapa jobb för eventuella före detta anställda inom försvarsindustrin.
Det känns inte som om den här debatten går någonstans, och jag hoppas jag inte upprört någon med mina åsikter.
För att förtydliga: det vi kommer att göra är att sätta oss framför en grind i protest mot något som lätt skulle kunna förstöra livet som vi vet det på vår planet. Vi kommer inte att vare sig hota eller förstöra något, vi talar med polisen före och är öppna med vad vi gör, och tar konsekvenserna.
/marcus
[Ändrat av marcussigfrid 2006-10-02 kl 18:23]
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg