• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

karbiner och kärnvapenblockad!

Men mellpat, vilka är det som hotar demokratin här? Vi pratar om en SYMBOLISK och PACIFISTISK aktion, om inte jag har fattat helt fel. Detta brukar i vanliga fall kallas för d e m o n s t r a t i o n, och syftar enbart till att väcka uppmärksamhet mot en, enligt demonstranterna(!), stor orätt. Och det handlar inte om att man föraktar det demokratiska systemet, och tycker att ens egen röst är mer värd - man gör helt enkelt det man har RÄTT till. Och detta är den fetaste hörnstenen på vilket vår älskade demokrati, som vissa kan döda och dö för, vilar på. Det är yttrandefriheten, och yttrandefriheten är enligt mig heligare än f%cking Moder Teresa, och jag tror även för dig.
Jag är helt med på noterna att om man tar upp en gatsten och kastar i huvudet på ordningsmakten (dig?), då har man övergivit den rätten.

Och det är bara du som pratat om att "de" kommer kliva över den gränsen.

Den kloka mannen som sa ovannämnda citat var Strindberg. Jag menar inte att gamla gubbar alltid har rätt, för de har de inte. Varför jag skrev det var för att det är odödligt, det kommer alltid stämma, oavsett vilket samhälle vi lever i. Den demokrati vi här försöker skydda (på olika sätt) var också den en gång i tiden en "revolution", och stötte på mycket kraftigt motstånd på vägen.

Sen vill inte jag säga om jag själv tycker kärnvapen är en bra idé eller inte, det myntet får andra vända på. Jag skriver om demokrati.

Sen vill jag bara avsluta med att säga att jag tycker att diskussionen vi för är kass (alltså även min del i den). Detta eftersom vi försöker döma något som, 1, inte ännu har ägt rum, och 2, kommer ske i ett annat land, vilkets lagar åtminstone inte jag kan på rak arm.

Mac

mellpat; sa:
Markus82 -> Jag kan vara mer än ohyfsad. För jag blev en gång utbildad till att vid behov på order använda dödligt våld mot dem som hotar den svenska demokratin. Svenskar som åker till utlandet för att angripa deras demokratier har jag ingen förståelse för. Regeringen i Storbritannien lär inte tillåta några "demonstrationer" som blockerar landets kärnvapenförråd.

Om man tittar in på http://www.ofog.org/ ser man att det är dummerjönsar som försöker lura dummerjönsar. Follow the money. Citat: "Detta går emot Internationella domstolen i Haag som dömt ut kärnvapen som olagliga då dessa ”vapen” inte kan skilja mellan civila och militära mål." Kan man få en länk till detta "domslut", haha? Tror nog att t ex Iran klarar av att betrakta ett amerikanskt hangarfartyg mitt ute på Indiska oceanen som ett avgränsat militärt mål.

för det första ber jag om ursäkt om tråden spårat ur, min tanke var att få ett svar på karbinhakefrågan, vilket jag har.

angående kärnvapens legalitet, läs mer på http://www.tridentploughshares.org/section61#p67

tack o hej
/marcus

Håller med Markus82 om att det varit en kass diskussion. Alltså dags för mig att komma med ett konstruktivt förslag till aktivistgruppen Ofog. Sök pengar från Frankrike för era aktiviteter mot Storbritannien! Petzl gör fina karbiner och snabblänkar och Frankrike har stort intresse av att bli enda land inom EU med egna kärnvapen.

Ploughshare är tydligen “Christians working and praying for a nuclear weapons-free world”. http://ccnd.gn.apc.org/Ploughshare.html Ser att man samarbetar med muslimer för detta syfte
http://ccnd.gn.apc.org/July 06.pdf sid 8). Ungefär som när socialdemokratiska kristna broderskapsrörelsen samarbetar med sharia-sugna muslimer för att få röster och behålla regeringsmakt.

Bossen för Ploughshare i USA har förresten funnits på FBI:s lista över tio mest eftersökta brottslingar. http://en.wikipedia.org/wiki/Plowshares_Movement

Yttrandefrihet är viktigt; har själv blivit mordhotad av islamister men det får man tåla "för sin övertygelse", hahaha. Gott att se att iaf danska ungdomar har tydligare demokratiska värderingar än gamlingar. http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3990706/

Muslimska terrorister uppskattar säkert att brittiska säkerhetspolisen pga Ploughshare tvingas flytta resurser från dem till brittiska kärnvapenbaser. Den brittiska civilbefolkningen är nog mindre förtjust.

Mordiska islamister kan ha kärnvapen i morgon efter statskupp i Pakistan. Då känns det tryggt för mig att veta att den västerländska civilisationen fortfarande förfogar över brittiska Trident-ubåtar.

Föreslår att webbmaster raderar denna tråd eller flyttar den till annat ställe än klättring.

mellpat; sa:
Bossen för Ploughshare i USA har förresten funnits på FBI:s lista över tio mest eftersökta brottslingar. http://en.wikipedia.org/wiki/Plowshares_Movement
Går man in på länken ovan kan man läsa sig till att Bossen, den katolske prästen Daniel Berrigan, inte längre är en av FBI:s mest eftersökta brottslingar och att anledningen till att han en gång var det är att han dristade sig att protestera mot kriget i Vietnam. Tydligen är yttrandefrhiet enligt vissa bara bra så länge ingen använder sig av den. :)

Haha, använder min yttrandefrihet på annat sätt än att gapa på gatorna. Kan man förse beslutsfattarna med tungt vägande nya synpunkter behöver man inte leka krig på gatan.

"A fine day's work, and one that we could well have done without." :) http://www.slate.com/id/2149863 Prelater förnekar sig inte, vare sig dom är påvar som Ratzinger eller landsförrädare som prästen Berrigan (sex års fängelse). Eller imamer för den delen.

mellpat; sa:
Haha, använder min yttrandefrihet på annat sätt än att gapa på gatorna. Kan man förse beslutsfattarna med tungt vägande nya synpunkter behöver man inte leka krig på gatan.

Varför envisas du med att skriva så nedlåtande om människor som nyttjar deras RÄTT att säga vad de tycker? Jag KAN inte förstå det. Snälla, förklara hur en "stridspitt" tänker. För det är den bilden du målar upp av dig själv. Vad menar du med "hotar demokratin"? Vad är demokrati för dig?

Förresten är jag också en landsförrädare för jag maskade på mönstringen, tycker bättre om Norge än om Sverige, och håller på Singapore i hockey-VM. In your face!
[Ändrat av markus82 2006-10-01 kl 01:45]

hela jag vill vara emot detta, om inget annat för att det är kul.. meeen, jag läste på "ofog" hemsa, specielt dokumentet om jurudiska konsekvenser och hur man skulle betee sig i olika situationer, håller aktivisterna den standard som angivits av "ofog" så verkar det som en vettig aktion.. tyvärr så är många av oss icke aktivister färgade i våra åsiketer efter alla dessa våldsamma aktioner runt om i Europa de sensate åren, tyvärr så drar många aktioner till sig "proffs ligister" som danska BZ o.s.v. vill man vinna folkets röst så bör man ta avstånd från dessa idioter som sabbar för alla andra.

Markus82 -> Jag skriver nedlåtande för att jag känner förakt för människor vars verksamhet leder till att vårt land kommer i krig, drabbas av inbördeskrig, eller som leder till försvagning av upplysningstidens förnuftsbaserade läror. Varken religiös fanatism eller fascism är bra alternativ.

I min bok är Richard Nixon (tillsammans med Kissinger) den bästa president som USA haft på senaste 100 åren. Men det fattade inte dom demonstrerande dummerjönsarna. Utan kärnvapen hade vi förresten självklart haft storkrig mellan USA och Sovjet efter avslutandet av andra världskriget (Berlin, Korea, Ungern, Vietnam, Israel, m fl).

Angående aktionen mot den brittiska försvarsmakten så är den makten till för att förhindra krig, vilket jag ser som en hedersam uppgift. Håll er borta från deras ubåtsbas!

Från Ofogs Plattform: "Kärnvapenterrorn upprätthåller en orättvis världsordning genom att användas som ett maktredskap i både krig och fred."

Kan någon som begriper förklara på vilket sätt världsordningen är orättvis? Hur skulle världsordningen vara om den var mer "rättvis" och på vilket sätt skulle frånvaron av kärnvapen bidra till denna "rättvisa".

mellpat; sa:
Markus82 -> Jag skriver nedlåtande för att jag känner förakt för människor vars verksamhet leder till att vårt land kommer i krig, drabbas av inbördeskrig, eller som leder till försvagning av upplysningstidens förnuftsbaserade läror. Varken religiös fanatism eller fascism är bra alternativ.

dags att nyansera sig lite nu kanske?

mellpat; sa:
Markus82 -> Jag skriver nedlåtande för att jag känner förakt för människor vars verksamhet leder till att vårt land kommer i krig, drabbas av inbördeskrig, eller som leder till försvagning av upplysningstidens förnuftsbaserade läror.

Men det är ju soldater som krigar, inte demonstranter. Och det är politiker som startar krig, inte fredsälskare.
Det är väldig skillnad mellan demonstranter och terrorister, och du gör ett fatalt, rent av fascistiskt, misstag om du drar likhetstecken däremellan.

Tydligen så har vi olika uppfattningar om vad som är förnuftigt. Och vilken ideologi som helst som inte tål kritik är en ideologi som inte håller. Och kritik måste alltid vara tillåtet att framföra i ett samhälle.

PS
Moderatorerna måste flytta den här tråden. Än en gång.

Mac

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg