-
Om "Fritt Forum"
Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.
OBS!
Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
karbiner och kärnvapenblockad!
- Trådstartare marcussigfrid
- Start datum
Men snälla då... på den tiden handlade det om yrkessoldater av många olika nationaliteter. Tyskar inte minst. Vad som betydde något under trettioåriga kriget var väl först och främst Gustav II:s skiklighet som härförare.
Sveriges storhetstid som nation slutade i och med att man blev hänsvisade till inhemskt material. Kanske inte pga dålig kvalitet utan snarare för liten kvantitet.
Sveriges storhetstid som nation slutade i och med att man blev hänsvisade till inhemskt material. Kanske inte pga dålig kvalitet utan snarare för liten kvantitet.
Ett par 100 år fel...
Om vi ska gå tillbaka i historien för att kasta pajer på varandra så behöver vi bara gå tillbaka till mitten av 1900-talet...eller?
Som någon skrev så bestod dom "svenska" trupperna av till stor del legosoldater, även tyska sådana. En här försörjde sig och överlevade genom att plundra områderna som dom passerad/intog! Därav var inte vinterkrig så vanliga! Det var skitit, smutsigt och jag tror att alla var lika goda kålsupare!
Vill minnas att man skrämde barnen med en ramsa som gick: "Bet Kinderen bet, fur morgen kommt der Schwed" Ursäkta min dåliga tyska!
//A
sachsaren; sa:Zeeke; sa:Svenskar och givetvis andra nordbor, har vid många tillfällen både militärt och civilt visat på diciplin och mod genom att agera där andra flyr fältet.
[Ändrat av Zeeke 2006-10-08 kl 12:58]
Exakt. Vid många tillfällen. Under typ ett decennium i Tyskland?
Ni är inte ett dyft bättre än andra soldater.
Folk i de katolska tyska områden bad på sina bara knän att Gud måtte förhindra att de faller i händerna på dråp- och våldtäktslystna svenska soldater.
Då var det inte "Ryssen kommer!, utan "Svensken kommer!" och det var det absolut värsta folk kunde tänka sig.
Om vi ska gå tillbaka i historien för att kasta pajer på varandra så behöver vi bara gå tillbaka till mitten av 1900-talet...eller?
Som någon skrev så bestod dom "svenska" trupperna av till stor del legosoldater, även tyska sådana. En här försörjde sig och överlevade genom att plundra områderna som dom passerad/intog! Därav var inte vinterkrig så vanliga! Det var skitit, smutsigt och jag tror att alla var lika goda kålsupare!
Vill minnas att man skrämde barnen med en ramsa som gick: "Bet Kinderen bet, fur morgen kommt der Schwed" Ursäkta min dåliga tyska!
//A
Bra sagt
Bra sagt Sune!, läste på tråden längre ner oxå..känns som att man kan strunta totalt i RR vidare inlägg!
Zeeke; sa:RamboRambo, du pratar som du har förstånd till.
En stor del av de förband som tjänstgör i Iraq är nationalgarden. Det vill säga manskap som leker krig under veckosluten. För att vara lite mindre elak, som övar krigföring under veckosluten. Snarlikt Hemvärnet i Sverige men kanske bättre utrustade.
Deras erfarenheter av krig är sannolikt inte så stora.
Samma sak med den reguljära armen. Det manskap man skickar är unga män och kvinnor som gått igenom grundutbildningen och inte har någon personlig erfarenhet av strid.
Fördelen de har är att en del befäl har varit i hetluften tidigare och har stridsvana.
På TV visades ett reportage från Iraq under veckan. Ett par hummrar med militär personal skulle ledsaga en lastbilskonvoj med civila förare. Först missade de avtagsvägen de skulle in på och var tvungna att vända och återvända genom ett samhälle med fientligt sinnad befolkning. De blev beskjutna och flera av de obeväpnade chauförerna dödades. Vad gjorde de duktiga, välutbildade, välmotiverade, modiga amerikanska soldaterna?
När chaffisarna via radio ropade på hjälp stack militären. De vågade inte hjälpa lastbilsförarna som de var satta att beskydda.
Tro inte att USA:s arme och personal är oslagbara i vare sig kvantitet och kvalitet. Det är dom inte. Jag tror, vet givetvis inte, att svenska trupp i samma situation som jag beskrev skulle ta ett större ansvar för sina försvarslösa skyddslingar.
Svenskar och givetvis andra nordbor, har vid många tillfällen både militärt och civilt visat på diciplin och mod genom att agera där andra flyr fältet.
Ställ nu in alla kalvarna i lagårn innan du skriver fler dumheter.
[Ändrat av Zeeke 2006-10-08 kl 12:58]
Bra sagt Sune!, läste på tråden längre ner oxå..känns som att man kan strunta totalt i RR vidare inlägg!
Almgren; sa:Tumbleweed; sa:Tja, RR, skulle du ha lust att backa upp dina åsikter med lite bra exempel ur verkliga livet eller rent av ovedersägliga bakgrundsfakta så skulle det göra underverk för din trovärdighet i den här diskussionen...
trodde du på det själv? Killen har varit reggad i tre dagar och producerat inlägg i den här tråden samt en om vargen. Frågan är bara vem av oss som skaffat ett extrakonto.
Jag har gjort samma observation som du, men samtidigt brukar jag tycka att en bra provokatör kan tillföra en hel del till en diskussion som denna, förutsatt att personen lyckas hålla en hög nivå på sina inlägg. Just nu är de lite väl lätta att avfärda som struntprat, men jag har högt ställda förhoppningar om en uppryckning.
/Richard
Visst kan man jämföra historiska krigshandlingar om man vill, men kom inte och försök inbilla mig att det har ett dyft att göra med vad som sker idag. Vad som hände under 30-åriga kriget eller andra världskriget får dom som var med stå för. Att använda så gamla referenser i en nutida kontext är att generalisera på ett sätt som får självaste Gudrun Schyman att verka saklig och klar... Att svenska (eller tyska) soldater av idag skulle vara bättre eller sämre beroende på vad deras förfäder hade för sig är lika knasigt som att "alla män är potentiella våldtäksmän"...
/Richard
/Richard
"Hur gick det med karbinhakarna"? Eller hakebössorna? Att som Sachsaren gå hundratals år tillbaka i tiden är nog inte helt fel. Folken har långt minne, något som dagens Ryssland är exempel på ("tsardömme", kyrkans återvunna inflytande, Sovjets sammanbrott 1991 pga följdverkningar från tyska anfallet 1941).
Det är förresten knappast någon tillfällighet att Sverigedemokraterna hade störst stöd i dom erövrade landsdelar där svenska centralmakten utövat ett hårt förtryck för länge sedan; proteströstning mot den "främmande" makten. Inga folk vill ha främmande herrar. Vilket är en av anledningarna till att jag är skeptisk mot svenska härläger med svensk fana i Afghanistan.
[Ändrat av mellpat 2006-10-08 kl 17:02]
Det är förresten knappast någon tillfällighet att Sverigedemokraterna hade störst stöd i dom erövrade landsdelar där svenska centralmakten utövat ett hårt förtryck för länge sedan; proteströstning mot den "främmande" makten. Inga folk vill ha främmande herrar. Vilket är en av anledningarna till att jag är skeptisk mot svenska härläger med svensk fana i Afghanistan.
[Ändrat av mellpat 2006-10-08 kl 17:02]
FM's trupper i utlandstjänst har sedan ett flertal år tillbaka satsat hårt på att få god kontakt med de människor de är ute för att hjälpa. Man pratar med folk, hjälper till med byggen etc. Detta är inte enbart goodwill utan tjänar även ett syfte som "force protection", dvs att människor man har en bra relation till är mycket mindre benägna att ta till vapen mot en. Enkelt, smart och väldigt billigt. Jag håller det därför inte för otroligt att afghanerna (bland flera andra folk) själva är betydligt mindre avogt inställda till Svenskarnas närvaro än vad Mellpat är...
/Richard
/Richard
RamboRambo; sa:mellpat; sa:"USA gör ju någon för mänskligheten i alla fall"
Fast om USA:s galne president (Wilson) hade låtit bli att blanda sig i det europeiska inbördeskrig som brukar kallas "Första världskriget" hade Tyskland vunnit och världen kanske sluppit mycket elände.
Fast man kan inte leva i en "tänk om"-värld.
Vi lever här och nu.
Och just nu står USA för kompetensen i avseende på millitär och moral i världen.
Bush är en ledare med en jäkla massa go!
Det skulle vara intressant att veta hur du beskriver god och dålig moral.
På vilket sätt visar Bush en massa go?
Mvh
Peter P.
Säg inget nu, Zeeke!Almgren; sa:Tumbleweed; sa:Tja, RR, skulle du ha lust att backa upp dina åsikter med lite bra exempel ur verkliga livet eller rent av ovedersägliga bakgrundsfakta så skulle det göra underverk för din trovärdighet i den här diskussionen...
trodde du på det själv? Killen har varit reggad i tre dagar och producerat inlägg i den här tråden samt en om vargen. Frågan är bara vem av oss som skaffat ett extrakonto.
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg