Apoteket
Kaliumpermanganat kan du köpa på apoteket. De kan dock bli misstänksamma ifall du vill köpa några större kvantiteter (<500g ca). Det är ett starkt oxidationsmedel, vilket leder till att det blir ganska explosivt med vissa andra kemikalier (bla, halstabletter har jag för mig?), så vad det tror är att du ska spränga något, men då är det bara att säga att du ska använda det för sårtvätt. Jag antar att du har läst i någon skojig bok (Wiseman?) att man kan rena vatten och greja. Det fungerar och används (användes?) som desinfektionsmedel på till exempel liggsår, och i starkare koncentrationer även som fungicid (svampdödare tex fotsvamp). I vattenreningssyfte har jag hört en del som är skeptiska. Det dödar visserligen en hel del bakterier, men man kan nog inte ta för mycket i vattnet för det kanske kan vara svårt att få bort, och mna vill nog inte få bort hela tarmfloran? En svensk bok sa att man kan ta en knivsudd på nån liter vatten och efter ett tag vispa runt med lite rena blad för att få bort överskott av kaliumpermanganat.
Ifall du vet något annat så får du jättegärna skriva in det i forumet, för jag har nämligen en burk stående som jag inte riktigt vågat/behövt använda ännu.