Den rätta vikkåsan

Fast om enda problemet med den av Militära designade kåsan är att den riskerar spricka när den blir gammal och plasten hårdnat lite så är det ju lite lustigt att du rekomenderar en annan kåsa som för eller senare spricker i "böj vecket"....eller ?

Sen har ju den numera klassiska kåsan en utarbetad form som enligt mig är vida överlägsen i alla fall den vikkåsa jag har.
Jag har hitills inte sett någon vikkåsa som gått sönder i vecket, det vara bara en spekulation om det var otydligt i tidigare inlägg. Rörliga delar brukar slitas efter mången användning.
Men klassisk kåsa har jag faktiskt haft sönder två stycken äldre där handtaget knäckts från koppen.
Stor-kåsa i klassisk modell har jag knäckt handtag med överlast en gång.
Snikkåsan har en fördel till, om man inte diskat den riktigt ren och torr så stannar sista droppar i kopp-vecket outan att rinna ut i fickan eller packningen - bra om man inte får ut det allra lilla sista.

/Patrik
 
För alla andra kaffesnobbar så kan jag tipsa om att övergå till vikkåsa om ni inte redan gjort det. Sedan förra året alltid brygger kaffe med min Aeropress ute i fält - filterhållaren passar helt perfekt i öppningen på kåsan. Bättre kaffe på fjället blir det inte.

1723792018848.png
 
För sitt morgonkaffe tycker jag vikmuggen är för liten. Kan inte rymma mer än 1,5 dl?
Ibland har jag med en, men oftast föredrar jag andra muggar som är både lättare och bättre.
 
För alla andra kaffesnobbar så kan jag tipsa om att övergå till vikkåsa om ni inte redan gjort det. Sedan förra året alltid brygger kaffe med min Aeropress ute i fält - filterhållaren passar helt perfekt i öppningen på kåsan. Bättre kaffe på fjället blir det inte.

Visa bilaga 45027
Vilken malning av kaffe kör du i den? Brygg, kok eller press?
Hur stor volym kaffe ger den i en pressning?
Kör du papper eller metalfilter?
Läcker det igenom några bönor?

/Patrik
 
Har oxå en aeropress, tycker det blir riktigt bra. Volymen som en riktig kåsa 2.5dl+, och den funkar ovanpå kåsan oxå. Bryggkaffe, metallfilter, kommer inte igenom skräp.
 
Kunde inte låta bli att nörda ner mig lite i detta, så skaffade hem en av vikmuggarna från Stormberg när jag var på XXL. På bilderna nedan är den vanliga Wildo den mörkgröna medan Stormberg muggen är ljusare grönaktig. Wildo muggen rymmer 2,5dl medan Stormberg muggen rymmer knappt 3dl.
 

Bilagor

  • IMG_0885.jpg
    IMG_0885.jpg
    2 MB · Visningar: 47
  • IMG_0886.jpg
    IMG_0886.jpg
    2.1 MB · Visningar: 48
Provade många olika alternativ för kaffet -- men har slutligen funnit det för mig optimala. En rostad lök-burk, men silvertejpat/limpistollimmat liggunderlag och ett "te"-filter från Tenum. Väger in på 59 gram. Sen ytterligare något gram för locket till burken som jag inte hittade just nu. Maler kaffet som för presskanna för att undvika/minska böset i botten då jag inte tar med pappersfilter -- brygger alltså som om det vore en presskanna, dvs: lägger ner bönorna i filtret, häller på ca 95 C varmt vatten, rör om med sked i 10 sek och låter sedan stå i 3 minuter innan jag lyfter ur filtret och dricker kaffet.
photo_5920221584558244964_y.jpg
photo_5920221584558244963_y.jpg
 
Vilken malning av kaffe kör du i den? Brygg, kok eller press?
Hur stor volym kaffe ger den i en pressning?
Kör du papper eller metalfilter?
Läcker det igenom några bönor?

/Patrik
Kul att du frågar! Nu blir vi lite tekniska
  1. Har en inställning för "aeropress" på min kaffekvarn. Finmalet, skulle säga att den ligger mellan brygg och espresso.
  2. Jag brygger max 2 koppar på en pressning, mer än så tycker jag inte blir lika bra. Brygger jag en kopp så kör jag hela vattenmängden i och pressar direkt i koppen. Kör jag två koppar så kokar jag upp vatten för två koppar i kastrullen. Brygger dubbel mängd kaffe på samma vattenmängd som för en kopp, pressar ner i muggen och häller sen över "extraktet" i resterande vatten i kastrullen. Detta för att få rätt vattenmängd och undvika att koppen svämmar över vid press.
  3. Pappersfilter. Föredrar den renare koppen som pappersfilter ger och skräpet tar inte så stor plats. Pappersfiltrena är även perfekta att förvara i håligheten i pressdelen!
  4. Nej, läcker ej igenom kaffe!