Den rätta vikkåsan

"Originalkåsa" är väl den gröna (numera nästan lika grånad som Hasses rosa) som man hade
hela det där dryga året i lumpen? Såna används inte, de är bara mental inspiration, numera...
Ersatt med modernare kåsor, stor och liten SAMT naturligtvis: 'snikkåsa' i benfickan! :geek:
/Odd
 
Jag gillar att det "billiga knock-off" är "slätare" utan så många svårdiskade profileringar, faser och detaljer. Särskilt när den som på bilden används att återvattna hummus i :p
Har hittills varken saknat tumgreppet eller hålet, men det vore ju enkelt att stansa ett sådant i handtaget, om man vill. jag har, som synes, i stället satt en illgul tejpbit på den som jag i mitt oförstånd, en gång för väldigt länge sen, valde grön färg på :rolleyes:.
Visa bilaga 45003
Jag valde samma just på grund av att den är slät och lättdiskad. Karvat ett lagom hål med en sax för länge sedan har jag också. Helt enkelt den bästa snikkåsa jag haft :).

//J
 
Jag var inne på XXL i veckan och de hade en vikkåsa från Stormberg i en korg som liknar den du söker, dvs lite större och djupare än den från Wildo. Tyvärr saknas den på XXL hemsida så kan inte länka till den, men hittade den på Stormbergs egen hemsida:
 
Ser ut som att den har Wildos D-formade botten, likadant som Fold-a-Cup...
Kan alltså inte dubbla som aluburklock. För det fordras det en rund botten och kantlisten på bottenytan.
/Odd
 
Den där är nog kåsornas slutstation, riktigt svårslagen.
Den är nog så nära perfektion i sin design/funktion man kan komma.
Att den sedan är billig är en bara bonus.
Den är inte perfekt, jag har knäckt av handtag då de blivit lite gamla och spröda.
Men i kyla har den en skön handvärmare effekt.

/Patrik
 
Den är inte perfekt, jag har knäckt av handtag då de blivit lite gamla och spröda....

/Patrik

Jag lyckades spräcka en jag med när jag råkade trampa på den, var nog en 30år gammal och välanvänd.
Tänk vilken dålig kvalitet då en ny ändå kostar hela 16:-. ;)

Vet du någon annan som har bättre design/funktion ?
 
Jag lyckades spräcka en jag med när jag råkade trampa på den, var nog en 30år gammal och välanvänd.
Tänk vilken dålig kvalitet då en ny ändå kostar hela 16:-. ;)

Vet du någon annan som har bättre design/funktion ?
Snik-kåsa (alltså vikmugg) är mjukare i plasten och borde inte brytas lika lätt, även om det kanske i längden tilll slut går hål i vecket.

Någon som vet om någon fabrikant lovar något visst antal vikningar.

/Patrik
 
Snik-kåsa (alltså vikmugg) är mjukare i plasten och borde inte brytas lika lätt, även om det kanske i längden tilll slut går hål i vecket.

Någon som vet om någon fabrikant lovar något visst antal vikningar.

/Patrik
Fast om enda problemet med den av Militära designade kåsan är att den riskerar spricka när den blir gammal och plasten hårdnat lite så är det ju lite lustigt att du rekomenderar en annan kåsa som för eller senare spricker i "böj vecket"....eller ?

Sen har ju den numera klassiska kåsan en utarbetad form som enligt mig är vida överlägsen i alla fall den vikkåsa jag har.
 
Är nog bara på Utsidan som en lång diskussion om hur den perfekta vik-kåsan ska vara beskaffad uppstår 😊. Att det sedan spårar vidare till mer traditionella plastkåsor är fantastiskt roligt. Fanken vad jag älskar Utsidan!

(Men våga inte nämna detta hemska påhitt med emaljmuggar. Till och med kaffe smakar hemskt i dem, och då är jag ändå ingen finsmakare när det gäller kaffe...)