Kaliumpermanganat

Re: Varning för kaliumpermanganat

Hutt; sa:
Kaliumpermanganat är ett mycket starkt oxiderande ämne.
Det är ett gammalt knep att rena vatten men inte ofarligt. Om jag inte minns fel så dödar 5 gram en vuxen människa så var noga med doseringen.

Hans.

Densitet: 2.7g/cm3 (g/ml)
LD50: 1090mg/kg (råtta)
(LD50 är det värde där 50% av testpoppulationen dör)
Akut toxisk mellan 200 och 2000mg/kg
Dödlighet för testbakterie: Daphnia 0,63 mg/l

1 mg = 0.37 × 10­-­­­³ cm­³
för att uppnå bakteriedödande verkan i en liter vatten:
0.63 × 0.37 × 10­-­­­³ = 0.25 × 10­-­­­³ (cm­³)
dvs ett fåtal kristaller.


Räknar man på lägsta "skadliga dos", 200 mg/kg fås:
200 × 0.37 × 10­-­­­³ = 0.074 (cm­³) --> nästan 0.1 ml

Väger man 70 kg ska man ha i sig 7 ml kristaller (dvs lite mer än en tesked, 5ml) alltså c:a 19g - vilket troligen inte kommer att döda personen i fråga.

Har man smakat vatten med för mycket kaliumpermanganat (ljust rosafärgat, 10-15 kristaller) så är det efteråt en fröjd att äta maskrosrot utan urlakning!

:D

/Ulf






[Ändrat av ulf@programming-vb.net 2002-09-19 kl 16:46]
 
Mångsidigt ämne

Jag kör med en liten påse i min "överlevnadsask" tillsammans med tråd, tvål, elddon mm.

Eftersom det kan användas till så många saker (sårtvätt, vattenrening, roliga bomber) och inte väger så mycket så är det väl ganska klurigt att ha med det?

Jag har hittils bara använt det till sårtvätt (om man inte räknar med magnesiumbomberna i gymnasiet, alltså), så det är svårt att bedöma hur bra det är.

Men som sagt, man vinner en del på att det är mångsidigt. Nu måste jag hem och provdricka kaliumpermanganatvatten för att se hur äckligt det är...

PS. Tänk bara på att det har en mycket stark färg när du gör en sårreningslösning. Akta kläder.
 
Inte så bra som man kanske hoppades

Faktum är att Kaliumpermanganat inte är en så bra ingrediens vid b o m b framställning. Åtminstonde inte i den form som det brukar levereras i (grova kristaller). Förbränningshastigheten är inte direkt överväldigande. Fint pulveriserade är effekten hos kristallerna något bättre, men fortfarande är det inget att skriva hem om (från intensivvårdsavdelningen).
 
Farligt

Är det inte så dessutom att det om man blandar det med svavel närmast kan liknas vid Nitroglycerin i känslighet?
 
Det känner jag inte till, men vad som är väldigt stötkänsligt är blandningar av svavel och klorföreningar (t.ex. svavel + kaliumklorat). Dessa kan visst självantända.
 
kaliumpermanganat

I större mängder finns till salu hos vattenreningsföretag. Det brukas till avjärningsfilter bl a. Men till vattenrening i överlevnadssituationer tror jag att grusbädd och slamfilter är bättre. (labresultaten pekar på det också) Till smällare finns roligare och bättre saker. För sårrengöring så finns det mycket bättre saker betänk att det är ett starkt färgämne och att det tar tid att gå ur systemet...
Det ingick i min gamla överlevnadsask men finns inte i min nyare påse. Smaken är som beskrivs rälig! Hittade i färgaffären i grannbyn.

Go tur

Johan K
 
Det som är klurigt är väl att kaliumpermanganat är funkis till så många saker? Lite som Gore-tex. Inte bäst på någon av användningsområdena, men småbra på alla, så att man behöver bära med sig färre prylar.

Vad gäller pang-egenskaperna får man väl jämföra det med annat som man som omogen tonårspojke kunde hitta utan problem. Det smäller ju bra mycket bättre än klorex och socker, typ. Och givetvis använde man det finmalt, blandat med magnesium- eller järnpulver.
 
Nordesjo; sa:
Det som är klurigt är väl att kaliumpermanganat är funkis till så många saker? Lite som Gore-tex. Inte bäst på någon av användningsområdena, men småbra på alla, så att man behöver bära med sig färre prylar.

Du menar att om man skulle behöva göra rent sår, rena vatten, färga sina kläder lila, eller kanske bränna ner en fjällstuga, så är det bra att ha med sig ett halvkilo på vandringsturen?

=)
 
Järv; sa:
Du menar att om man skulle behöva göra rent sår, rena vatten, färga sina kläder lila, eller kanske bränna ner en fjällstuga, så är det bra att ha med sig ett halvkilo på vandringsturen?

=)

Nu handlade väl tråden om att ha det med sig just som universalmedel, istället för både jod (för sårtvätt), vattenreningstabletter (för vattenrening), magnesiumpulver (för att göra upp eld) osv...
 
Jod universalmedel?

nermander; sa:

Nu handlade väl tråden om att ha det med sig just som universalmedel, istället för både jod (för sårtvätt), vattenreningstabletter (för vattenrening), magnesiumpulver (för att göra upp eld) osv... [/QUOTE]

Själv använder jag just jod som detta universalmedel (som funkar bra till vattenrening och sårtvätt, bl.a.) Använder själv en liten flaska "jodsprit för dentalbruk" inköpt på apoteket som jag tycker har funkat fantastiskt bra, i kombi med de andra prylarna i överlevnadsasken.

MVH

/Kotten