Hur uppbokade blir nattågen?

Personligen sitter jag inte på ett tåg i 12 timmar utan ligger också. Och sover.
Jag tycker om att åka tåg. Tycker det är mysigt med sovkupé och känner inte att jag behöver stressa upp till fjällen.

Med tåget (när det går som det skall) kan jag kliva av vid Abisko och inom några minuter vara ute i spenaten.
Inget incheckat bagage att vänta på eller inköp av bränsle (som man inte får ha med sig på flyget). Inget byte till buss.
Bara att kliva av tåget med allt klart i ryggan och knata iväg.
Och ingen risk att ryggsäck går sönder eller försvinner i baggagehanteringen.

Personligen älskar jag Snälltåget till Jämtland. Laga middag till barnen och få dem i säng, ta tunnelbanan till Centralen, sedan vakna upp 7, ta bussen en kort bit och vara ute och gå 8-9 på morgonen.

Snälltåget har en mycket fin spårkarta som visar hur man kan ta deras tåg till Jämtlandsfjällen, men jag hittar inget motsvarande på SJ:s hemsida. Finns det andra tågbolag som kör nattåg norrut också?

Snälltåget har en mycket fin spårkarta som visar hur man kan ta deras tåg till Jämtlandsfjällen, men jag hittar inget motsvarande på SJ:s hemsida. Finns det andra tågbolag som kör nattåg norrut också?
SJ och Snälltåget är de bolag som kör tåg med liggvagn, SJ det enda som kör med sovvagnar idag.

Åter till grundfrågan: Är det inte slumpen som avgör ändå - är du en person som ska åka hem så spelar det ju mindre roll om det är 100, 50, 10 eller 1 plats lediga, Det enda som skiljer för dig är ju om det är en eller noll platser lediga.

Det är svårt att sia, särskilt om framtiden :cool:

/Patrik

Åter till grundfrågan: Är det inte slumpen som avgör ändå - är du en person som ska åka hem så spelar det ju mindre roll om det är 100, 50, 10 eller 1 plats lediga, Det enda som skiljer för dig är ju om det är en eller noll platser lediga.

Det är svårt att sia, särskilt om framtiden :cool:

/Patrik

Svårt att sia ja. Däremot kan man utgå i från hur det brukar vara och göra sitt val utifrån det. Vanligtvis är det mycket hårt tryck på tågen sommartid, och många avgångar är fullbokade. Vill man vara garanterad en plats så bokar man i förtid.

Tåg till Abisko i sovkupé kommer väl att kosta 4000kr. Som jämförelse går en flygbiljett till Seattle med Finnair på 4500kr, och går fortare. Ganska absurt.
Visst är SJs algoritmer för prissättning rena svartkonsten ibland, men det där stämmer åtminstone inte om man är ute tidigt. Jag har just bokat en återbetalningsbar biljett Riksgränsen-Stockholm C med sovplats från Boden i början av augusti för 1291 kr (med STF-rabatt). Jag tycker inte det är dyrt.

4000:- på nattåget är väl ungefär vad en enkel resa går på idag om man skall ha en hel sovkupé.

Men jag inte vad som hänt med tågpriserna. Inte direkt jämförbara för 2021 var inte ombokningsbar men rent ut sagt. Vad fan!!!

Datum: 2021-06-30, Sthlm Central - Abisko Östra, Kan inte ombokas. 1 869.00, Sovkupe.
Datum: 2022-07-07, Sthlm Central - Abisko Östra, Kan återbetalas. 3 185.00, Sovkupe.
Datum: 2023-06-19, Sthlm Central - Abisko Östra, Kan återbetalas. 3 677.00. Sovkupe.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg