Kaliumpermanganat

Som sagt...

Ursäkta upprepningen, men jag har alltså ett hekto kaliumpermanganat, om det är någon annan därute som vill kunna överleva när marsianerna invaderar!

Nä, men jag har mer än jag kan behöva, någonsin. Vill ni ha så skicka ett mail/PM.

/A.
 
Vill du rena vatten ska du använda något som heter Aquacare (tydligen tillverkat av ett företag vid namn xinix). Får puritabsskiten att blekna i jämförelse. Smakar inget, dödar allt och tar aldrig slut. Ett par droppar i en liter och du är good to go. Flitigt använt av norrlands jägarförband. Finns att köpa på naturkompaniet.
 
Vill du rena vatten ska du använda något som heter Aquacare (tydligen tillverkat av ett företag vid namn xinix). Får puritabsskiten att blekna i jämförelse. Smakar inget, dödar allt och tar aldrig slut. Ett par droppar i en liter och du är good to go. Flitigt använt av norrlands jägarförband. Finns att köpa på naturkompaniet.

Hmmm det låter ju inte så nyttigt om det "dödar allt och tar aldrig slut.".
 
Hur gör naturen? Vad är praktiskt.

Oxidation, vattenfall, forsar och grusbäddar.
Filtration, jord, grus, sand och sandsten.

Varning, alla ni som lärt er at göra blandfilter, grus, träkol och vitmossa i konservburk. Glöm det!
Det blir en bakteribomb....

I speceriaffären finns ännu bättre oxidationsmedel än kaliumpermangranat i rätt stora förpackningar. Oxidationsmedel enbart räcker inte för att rena vatten. Men är mångsidigt användbara för den som vet vad en gör....

Den i längden enklaste vattenbehandlingsutrustningen är en vattensäck med ett keramiskt filter som utlopp via en tunn slang ner i din behållare. Se Beyond Backpacking.

Den som på väg upp till utsiktspunkten upptäckt ett kadaver i bäcken ni lagade mat från på kvällen och morgonen kan lätt få en smula orolig mage.... Fråga vad är det bruna och gula i snöfläcken?

Var försiktiga därute.
//J
 
Varning, alla ni som lärt er at göra blandfilter, grus, träkol och vitmossa i konservburk. Glöm det!
Det blir en bakteribomb....//J

Bakteriebomb vet jag inte. Det gick däremot att påvisa att det ibland blev bättre och ibland sämre. Därför ska det, som de skrevs i rapporten, "förmodligen inte användas i syfte att göra vatten drickbart i bakteriologiskt avseende, inte ens i en nödsituation".

/mattias