Raskesven; sa:
Deja vú. Inte bara i vatten och gyttja är kängor med läderskaft á la Jörn att föredra framför damasker och lågskor. För den som vill skydda tår, fotknölar, vrister, smalben mot slag och skrap från rötter och sten etc. fungerar kängor med läderskaft mycket bättre än tunna damasker. Stor skillnad också att vandra över snöfält och kallt vatten iförd kängor eller lågskor.
Även låga skor kan ha stålhätta om man nu vill det. Höjden på skaftet påverkar inte hur hård själva skon är.
Och när det gäller att gå i kyla så kan jag ju säga att mina högskaftade kängor isolerar inte ett dyft, jag måste har ordentligt raggsockor i dem för att inte frysa. Och med samma raggsockor i ett par låga skor och med skialbyxor utanpå är jag precis lika varm (jag har provat i vintras).
Att vrister får bättre stöd med ett åtdraget läderskaft runt dem än inget skaft alls är självklart.
Visst är det. Och lika självklart är att det stödet blir både i sidled och längsled. Jag har inte sett många skaft (på vandringskängor) som bara stödjer i sidled, men inte längsled.
Jag har som sagt var gått med både högskaftade och låga skor och med högskaftade skor går man mer "stelfotat". Man rullar på skons sula, inte med fotleden. Och det ger inte alls lika bra frånskjut när man ska trycka ifrån med den bakre foten, eftersom det då bara är tårna som har grepp i marken. Med låga skor som inte låser vristen så har man lättare att ha hela sulan i marken vid frånskjutet.
Sjunker man ner i någon modd av sand eller jord sitter kängorna kvar på foten när man väl fått upp foten, medan utsikterna för t.ex en gympasko är mindre goda.
Det beror helt på hur skon ser ut. Jag har låga skor som jag inte får av mig utan att lossa snörena i 2-3 hålpar. Bara knyta upp skosnöret hjälper alltså inte, jag får inte av mig dem.
Det är hälgreppet det hänger på om skon lossnar eller inte.
Det skulle betyda att 0 kilo på ryggen och ett par kängor på 1,5 kg på fötterna, skulle motsvaras av 5 kg på ryggen och ett par gympadojor på 0,5 kg på fötterna. Någon som tror på det?
Ja, i energiförbrukning motsvarar det antagligen något sådant. Skorna skall lyftas och accelereras för varje steg man tar.
I "hur tungt det känns att bära" blir det såklart skillnad, det handlar ju lite grann om hävstångsprincipen. Det går åt precis lika mycket energi att lyfta något med talja och block som att lyfta det rakt av, men det känns betydligt lättare med talja och block. (Egentligen går det t.o.m. åt mer energi med talja och block eftersom det blir förluster där.)