Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kängor - Behövs dom?
- Trådstartare thomalin
- Start datum
johankse; sa:Det är märkligt att inte kängmaffian svarat med safarikängor och öken do som oftast är vida lättare än traditionella halfasta/tunga alpmodeller.
Det är inte sâ märkligt eftersom kángmaffian med en dâres envishet âr ut och âr in pàpekat att det mellan lätt joggingsko och klumpig pansarkänga finns ett i det närmaste oándligt spektrum av varianter av válja bland. Jag har dock nu gett upp, och lämnar över pinnen till en yngre generation kängmaffia.
Malindo; sa:johankse; sa:Det är märkligt att inte kängmaffian svarat med safarikängor och öken do som oftast är vida lättare än traditionella halfasta/tunga alpmodeller.
Det är inte sâ märkligt eftersom kángmaffian med en dâres envishet âr ut och âr in pàpekat att det mellan lätt joggingsko och klumpig pansarkänga finns ett i det närmaste oándligt spektrum av varianter av válja bland. Jag har dock nu gett upp, och lämnar över pinnen till en yngre generation kängmaffia.
Så jag, som är snart 63, ska inte yttra mig?
Visst är det intressant vilka häftiga känslor skor kan röra upp. Jag är gammal nog att minnas när stövel- och käng-gurus fajtades för ett antal decennier sedan. Nu är det en annan front. Det skall bli spännande att se vad som är "sanningen" om 10-20 år.
Jag erkänner mig skyldig till att alltför ofta låta som en pingstpastor. Tyvärr. En förklaring, men ingen ursäkt, är väl att jag genom upptäckten av riktigt lätt utrustning tycker mig ha fått ett nytt (frilufts)liv. Något som jag önskar alla andra, som liksom jag burit på onödigt tunga grejer i många år. Jag är helt enkelt entusiastisk och kan inte hålla käften.
Jag försöker dock efter bästa förmåga förmedla att "det här har jag provat och det funkar för mig, det kan vara värt att pröva". Men man kan ju inte skriva "enligt min mening" i varje mening.
Jag har den största respekt för t ex den som provat lågskor och blir trött i fötterna efter ett antal kilometer och sedan byter tillbaks till kängorna. Och mindre respekt för den som på ett generaliserande sätt hävdar att saker jag använt under flera år inte funkar. Utan att själv ha provat. Tyvärr kan jag inte alltid dölja detta faktum. Men jag lovar att försöka bli bättre
Jörgen
Jag erkänner mig skyldig till att alltför ofta låta som en pingstpastor. Tyvärr. En förklaring, men ingen ursäkt, är väl att jag genom upptäckten av riktigt lätt utrustning tycker mig ha fått ett nytt (frilufts)liv. Något som jag önskar alla andra, som liksom jag burit på onödigt tunga grejer i många år. Jag är helt enkelt entusiastisk och kan inte hålla käften.
Jag försöker dock efter bästa förmåga förmedla att "det här har jag provat och det funkar för mig, det kan vara värt att pröva". Men man kan ju inte skriva "enligt min mening" i varje mening.
Jag har den största respekt för t ex den som provat lågskor och blir trött i fötterna efter ett antal kilometer och sedan byter tillbaks till kängorna. Och mindre respekt för den som på ett generaliserande sätt hävdar att saker jag använt under flera år inte funkar. Utan att själv ha provat. Tyvärr kan jag inte alltid dölja detta faktum. Men jag lovar att försöka bli bättre
Jörgen
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:Visst är det intressant vilka häftiga känslor skor kan röra upp. Jag är gammal nog att minnas när stövel- och käng-gurus fajtades för ett antal decennier sedan. Nu är det en annan front. Det skall bli spännande att se vad som är "sanningen" om 10-20 år.
Jörgen
Jag tycker som sagt att lättpackning är en frisk vind och det behövs, för utvecklingen har i månt och mycket stått still i norden. Risken är väl vid lite för hårt propagerande att lättpackning ses som ett holistiskt koncept, vilket jag tycker skulle vara onödigt.
Jag kanske borde nämnt att de kilometrarna i lågskor jag tillryggalade innefattade snö, glaciärer och klettersteigs..
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:Visst är det intressant vilka häftiga känslor skor kan röra upp. Jag är gammal nog att minnas när stövel- och käng-gurus fajtades för ett antal decennier sedan. Nu är det en annan front. Det skall bli spännande att se vad som är "sanningen" om 10-20 år.
Jörgen
Fortsätt du förmedla! Jag har tagit till mig en hel del av dina erfarenheter. Samtidigt känner jag att andra saker som t ex tarp och lågskor inte passar mig. Jag har sovit kanske runt 30 nätter i tarplösningar och visst funkar det men likväl vill jag av flera anledningar hellre sova i tält. Detsamma gäller att vandra i lågskor. Jag har testat det på kortare turer och det fungerar också men jag trivs inte med det utan trivs bättre med kängor och har inte upplevt några problem med att de torkar långsammare. Men som sagt, på en "torr" vandring som t ex annapurna circuit där underlaget är lättgånget så hade jag nog i dag valt låga "trekking skor". På myrarna och träskmarkerna längs rautasälven skulle jag åter valt kängor. Förra året längs leavas gick jag f ö i vadarbyxor med neoprenstrumpor instoppade i tunga vadarkängor med filtsula. En inte särskilt lättgången kombination men som just då passade bäst och jag hade förbaskat roligt ändå. I diskussionerna blir det som sagt ofta så väldans polariserat.
/D (som precis hämtat en Marmot Hydrogen på posten)
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:Vaden blir oändligt mycket lättare genom att man inte behöver göra något annat än att gå rakt igenom vattendraget och sedan promera vidare.
Jörgen
Iofs vadar jag numera mycket sällan, eftersom det inte är något nöje eller någon njutning -
det kan rentav vara farligt -
men varför skulle
det vara ****oändligt**** mycket lättare med lågskor
än med kängor? Det begriper jag inte alls.
marmotta skrev:
När jag sade den yngre generationen, sà var det bl.a just dig jag hade i âtanke!
För den som vill höra mer gnabb i denna fràga:
varsàgoda: 62 fullmatade sidor! (OBS: OBS: den som enbart vill förkovra sig i fràgan "Kángor- behövs de" kan starta pà sida 12 längst ned.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34721&pagenumber=12
Trevlig helg! / Mats
Malindo; sa:marmotta skrev:
När jag sade den yngre generationen, sà var det bl.a just dig jag hade i âtanke!
För den som vill höra mer gnabb i denna fràga:
varsàgoda: 62 fullmatade sidor! (OBS: OBS: den som enbart vill förkovra sig i fràgan "Kángor- behövs de" kan starta pà sida 12 längst ned.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34721&pagenumber=12
Trevlig helg! / Mats
lol... finns den i bokform?
Malindo; sa:När jag sade den yngre generationen, sà var det bl.a just dig jag hade i âtanke!
Trevlig helg! / Mats
Du har tydligen sett mina testvärden!
Högskaftade kängor är i alla fall mest mångsidiga för fjällmiljö.
De som glider runt med lågskor går nog sällan utanför led alt är jävligt blöta och skabbiga.
Jag har fått för mig att ULare inte gör så mycket förutom just ular. De fiskar inte. Fotar inte. kollar inte in djur. Utan mer tvättar och bökar med tarpen och det avklippta liggunderlaget för att få en någorlunda komfortabel sovmiljö.
Jag är tämligen säker på att ulare dessutom spenderar 60% av den vakna tiden när de är ute just på att planera och tänka ul. Personligen brukar jag undra hur jag kan sitta och planera så mycket hemma när jag inte bryr mig ett skit när jag ute i fält. Grejen med bra planering är väl dock att man slipper bry sig.
De som glider runt med lågskor går nog sällan utanför led alt är jävligt blöta och skabbiga.
Jag har fått för mig att ULare inte gör så mycket förutom just ular. De fiskar inte. Fotar inte. kollar inte in djur. Utan mer tvättar och bökar med tarpen och det avklippta liggunderlaget för att få en någorlunda komfortabel sovmiljö.
Jag är tämligen säker på att ulare dessutom spenderar 60% av den vakna tiden när de är ute just på att planera och tänka ul. Personligen brukar jag undra hur jag kan sitta och planera så mycket hemma när jag inte bryr mig ett skit när jag ute i fält. Grejen med bra planering är väl dock att man slipper bry sig.
Snubben; sa:Högskaftade kängor är i alla fall mest mångsidiga för fjällmiljö.
Kanske dags för en ny "klenisar"-tråd. Den gamla blev bara 12 sidor.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Hjälp med lätta kängor/skor | Lättpackning | 14 | ||
Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 | Lättpackning | 133 | ||
Meshskor och kängor i samma grupp? | Lättpackning | 4 | ||
Lätta GTX-kängor | Lättpackning | 38 | ||
Lätta kängor för varmare klimat. | Lättpackning | 32 | ||
Packning - Behövs det? | Lättpackning | 43 |
Liknande trådar
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg