Voi, voi pojat ...
Bilderna är från en blogg skriven av en polsk/amerikanska. Kolla för
fler bilder >>>
Bilderna är från en blogg skriven av en polsk/amerikanska. Kolla för
fler bilder >>>
Rungá; sa:Voi, voi pojat ...
Fast m t p hur definierade musklerna är, tror jag killens kost är rätt UL.Vandrare; sa:Om man kollar in killens lårmuskler kan man ana sig till att han inte ägnar hela dagarna åt att skriva meningslösa foruminlägg eller att vätra sig i sina våta UL-drömmar. Är man så vältränad behöver man inte köra UL.
Vandrare; sa:Rungá; sa:Voi, voi pojat ...
Om man kollar in killens lårmuskler kan man ana sig till att han inte ägnar hela dagarna åt att skriva meningslösa foruminlägg eller att vätra sig i sina våta UL-drömmar. Är man så vältränad behöver man inte köra UL.
Strykarräven; sa:musklerna är, tror jag killens kost är rätt UL.
Rungá; sa:Men kolla dojorna !!! Har snackas ju om kängor behövs och med en sådan börda och badtofflor så är svaret att kängor är lite overkill.
Det var ett argument mot de som hävdar att "högt skaft" är ett måste för att erhålla stabilitet.marmotta skrev:
Du vill veta exakt vad det var för låg sko, men talar
om "högt skaft" som om det vore ett entydigt begrepp.
Malindo, som kan branschen (och hör till de hederligaste
och klyftigaste här) har påpekat att det är
ett närmast kontinuerligt spektrum av skor.
Även låga skor kan ha stålhätta om man nu vill det. Höjden på skaftet påverkar inte hur hård själva skon är.Raskesven; sa:Deja vú. Inte bara i vatten och gyttja är kängor med läderskaft á la Jörn att föredra framför damasker och lågskor. För den som vill skydda tår, fotknölar, vrister, smalben mot slag och skrap från rötter och sten etc. fungerar kängor med läderskaft mycket bättre än tunna damasker. Stor skillnad också att vandra över snöfält och kallt vatten iförd kängor eller lågskor.
Att vrister får bättre stöd med ett åtdraget läderskaft runt dem än inget skaft alls är självklart.
Sjunker man ner i någon modd av sand eller jord sitter kängorna kvar på foten när man väl fått upp foten, medan utsikterna för t.ex en gympasko är mindre goda.
Det skulle betyda att 0 kilo på ryggen och ett par kängor på 1,5 kg på fötterna, skulle motsvaras av 5 kg på ryggen och ett par gympadojor på 0,5 kg på fötterna. Någon som tror på det?
Intressant gångteori? Jag provade gå med hela sulan i marken vid frånskjut och det kändes lite ankgång. En naturlig rörelse för foten är att sätta ner hälen och rulla över. Kängor med höga skaft behöver inte vara stela och de jörnkängor jag använt är def. inte stela utan mer sladdriga, vilket jag gillar bäst.nermander; sa:Jag har som sagt var gått med både högskaftade och låga skor och med högskaftade skor går man mer "stelfotat". Man rullar på skons sula, inte med fotleden. Och det ger inte alls lika bra frånskjut när man ska trycka ifrån med den bakre foten, eftersom det då bara är tårna som har grepp i marken. Med låga skor som inte låser vristen så har man lättare att ha hela sulan i marken vid frånskjutet.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Hjälp med lätta kängor/skor | Lättpackning | 14 | ||
Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 | Lättpackning | 133 | ||
Meshskor och kängor i samma grupp? | Lättpackning | 4 | ||
Lätta GTX-kängor | Lättpackning | 38 | ||
Lätta kängor för varmare klimat. | Lättpackning | 32 | ||
Packning - Behövs det? | Lättpackning | 43 |