Julprojektet

Myrins på övre husargatan. Kan säkert finnas på den vid sävenäs också. Bägge två är bra butiker och det bästa av allt, man kan ta med hunden in i butiken, damerna som jobbar där ska alltid kela med min jycke när han är med. Tycker jag är trevligt. Hittade brittiskvävd oljerocksväv för 25kr/m i sävenäsbutiken för ett tag sen. Köpte hela rullen.. :)

Idag har jag inte hunnit nåt heller, förutom att köpa sömtätningsmedel och slabba lite med det. Det gick på 39 kr/m för en ganska stor flaska på friluftslagret i mölndal. En annan bra butik, något av en doldis. När jag behövde tältbågar så hade de hur många som helst och för typ 30 spänn stycket. De har massa spännen, dragkedjor och remmar och annat gött. De rear nu ut lundhagsjackor till riktigt bra pris, fast bara damstorlekar.
 
Hur har det gått med projektet?

Själv har jag börjat pilla så smått på mitt eget... Hittills har jag blivti nöjd med och antagligen klar med (slutar aldrig pilla och förbättra) bärsystemet. Håller just nu på att designa, tänka på och sedan tänka om vad gäller huvudfacket. Många idéer som prövas innan jag börjar klippa på riktigt.
 

Bilagor

  • PIC000160[1].jpg
    PIC000160[1].jpg
    59.2 KB · Visningar: 673
Kul tråd! Den har jag missat tidigare.

Jag skaffade själv en haglöfs alaska i somras med ambitionen att sy ihop en egen säck innan augustituren. Det visade sig dock vara ett mer tidskrävande projekt än jag tänkt så det slutade med att jag lagade originalsäcken, pillade ihop nya remmar efter egen smak och kompletterade med en vattentät säck på 20L.

Det jag hade tänkt mig till mitt eget bygge var en hög smal och platt säck. Hyfsat vattentät och uppdelad i flera segment i höjdled. Så resultatet skulle i praktiken bli snarlikt att spänna på 3-4 vattentäta säckar (som jag gjort med en på bilden).
 

Bilagor

  • alaska.jpg
    alaska.jpg
    279.1 KB · Visningar: 794
Hur har det gått med projektet?

Själv har jag börjat pilla så smått på mitt eget... Hittills har jag blivti nöjd med och antagligen klar med (slutar aldrig pilla och förbättra) bärsystemet. Håller just nu på att designa, tänka på och sedan tänka om vad gäller huvudfacket. Många idéer som prövas innan jag börjar klippa på riktigt.

Vad är det för ram ?
 
Jag har faktiskt kommit en bit nu. Men inte orkat uppdatera. Disskussionen uteblev liksom. Nåväl. Sidfickorna är iaf strappade med gummirep mot sidorna. Det funkar bra. Nu finns det potential till volym men inget som flaxar.
 
Jättespännande!

Jag är i uppstartsfas för ett ryggsäcksprojekt, jag är oerhört intresserad av alla era projekt! Forstätt gärna dela med er.

Spinnakerväv har jag inte tänkt på förrän jag läste denna tråd. Jag ska bygga in specialfack för min kamerautrustning så vattentäthet är något jag bekymrar mig mycket över. Det är faktiskt orsaken till att jag fortfarande bara är i planeringsstadiet. Jag hade precis bestämt mig föratt bara använda ett bra tyg + extra regnskydd. Nu tänker jag plötsligt om igen... Vad säger du, Gro, hade du vågat stoppa i obehgaligt dyr elektronik i dina stora sidfickor o gå ut i mellanmycket regn? :)
 
Vad säger du, Gro, hade du vågat stoppa i obehgaligt dyr elektronik i dina stora sidfickor o gå ut i mellanmycket regn? :)

En lösning på vattentäthetsproblemet är att använda torrsäckar av rejälare modell, de har ofta fästpunkter. T.ex sea to summits big river eller hydraulic serie. Finns liknande från andra tillverkare också. Vill man vara riktigt säker bör man ha dubbla säckar...
 
Jag är i uppstartsfas för ett ryggsäcksprojekt, jag är oerhört intresserad av alla era projekt! Forstätt gärna dela med er.

Spinnakerväv har jag inte tänkt på förrän jag läste denna tråd. Jag ska bygga in specialfack för min kamerautrustning så vattentäthet är något jag bekymrar mig mycket över. Det är faktiskt orsaken till att jag fortfarande bara är i planeringsstadiet. Jag hade precis bestämt mig föratt bara använda ett bra tyg + extra regnskydd. Nu tänker jag plötsligt om igen... Vad säger du, Gro, hade du vågat stoppa i obehgaligt dyr elektronik i dina stora sidfickor o gå ut i mellanmycket regn? :)

Inte i sidfickorna, men i ett huvudfack.
 
Jag är i uppstartsfas för ett ryggsäcksprojekt, jag är oerhört intresserad av alla era projekt! Forstätt gärna dela med er.

Det är jättekul att hålla på, men tidskrävande.

Är själv nästan klar med allt utom sidofickorna, men precis innan jag skulle sy ihop själva säcken med fästsystemet för ramen upptäckte jag igår ett fatalt designfel. Måste tänka om och tänka rätt. Tur att jag upptäckte det innan jag började sy...
 
Jag ska sy mig en dagsturssäck på 30-35 liter. Jag tror inte att jag behöver ha den där absoluta regntätheten som känns viktig om man ska vara ute en vecka. En torrsäck har jag redan, en utmärkt produkt, men ska man bara stuva undan kameran fort för att trösta en unge eller hjälpa den kissa så vill jag ha något som är snabbare att använda och samtidigt rimligt skyddat. "Rimligt skyddat" och "mellanmycket regn" är kompromisserna jag gör för smidighet!

Sömtätningsmedel som man slabbar med läste jag att du använder, gro. Flytande form alltså, är det bättre än tejpprodukter? och hur tycker du det fungerar ihop med spinnakerväven?