Julprojektet

Nu har jag letat i alla tygbutiker jag känner till utom tyglagret i kållered. Inget tillfredställande hittills. Blir en tur dit. Hittar jag inget där får det bli extremtextil.de. Murr murr murr.

Eller så ger jag upp vattenavstötandekravet och kör på kapell- eller markisväv. Murr murr murr.
 
Nu har jag letat i alla tygbutiker jag känner till utom tyglagret i kållered. Inget tillfredställande hittills. Blir en tur dit. Hittar jag inget där får det bli extremtextil.de. Murr murr murr.

Eller så ger jag upp vattenavstötandekravet och kör på kapell- eller markisväv. Murr murr murr.

Känner igen det där med att det kan vara svårt att hitta ett material man blir tillfreds med. Jag har fastnat för detta:

www.shelby.fi/catalog/product_info.php?cPath=22_28&products_id=2159

Tog hem ett smakprov och det känns bra. Kommer använda det tillsammans med något annat tyg som foder för att skydda beläggningen från att skavas sönder av diverse utrustning.
 
Tidsoptimist är man. Nåväl. Hann inte sy nått igår men satt och pillade och klurade lite. Lite bilder:

11620261444_f7de151bbb_c.jpg


Ser ut som ramsäckar brukar göra. Skruffsiga.

11620264894_6496fcbd81_c.jpg


Lite roligt att det typ är 15 mm remmar. De håller uppenbarligen ändå. Då funderar man lite över varför typ "alla" andra tillverkare har bredare. Speciellt på dagturssäckar. Till och med min hädangångna climber 30 hade grövre dimensioner. På allt.

11620263184_752681eef7_c.jpg


Ramen med remställ. Vikt: 1.4 kilo. Vilket innebär att själva säcken väger 900 gram. Inte så pjåkigt med tanke på ålder och storlek. Ramen ska få sig en ordentlig rengöring och så hade jag tänkt bättra på lacken lite här och var. Det är inga plastpluggar i nedre öppningarna i ramen, det borde man kanske fixa. Så man inte får massa smuts i rören och så att man inte sliter på alut. Hålen som bultarna som håller remmarna sitter i har slitits något. Man kanske borde tejpa bultarna med ptfe-tejp?

Naken ram väger 960 gram. Tycker det är helt okej.

En okulär besiktning av midjebältesspännet fick mig att inse att det faktiskt är helt apgrymt bra.

11620668496_a2fce45a1a_b.jpg


Tänderna som syns på spännet ligger i en försänkt bygel med minimalt spelrum för remmen. Tror inte jag kommer använda läderbältet jag köpte.

Sen har jag räknat lite på volym och så. I dagsläget är ryggan 400 mm bred, upptill. Om vi för enkelhetens skull tänker oss huvudfacket som ett rätblock och vill ha den så lång att den täcker ramen (den kan ju mycket väl hänga nedanför också egentligen) så blir längden 720 mm. Om jag siktar på 85 liter i huvudfacket så blir djupet på rätblocket runt 30 cm. Det känns ju som en rimlig storlek faktiskt. En tioliters sidficka kan man med måtten 400x200x125. Men då blir volymen totalt 105. Rätt kralligt. Lite mer än jag behöver egentligen. Kanske ska sikta på 75 liter i huvudsäcken. Lite volym kommer ju försvinna då jag vill ha säcken lite smalare i nederkant. Ska skissa lite på detta.

Sen rotade jag lite i tyggömmorna här hemma och hittade svart spinnakerväv. Den är ju ruggigt vattentålig, lätt, ripstop. Tyvärr prasslig, lite styv och genomskinlig. Misstänkt UL-image också, vilket är ett stort minus. Men vad tror panelen om spinnakerväv i ryggsäck?
 
Sidfickor

Nu har jag sytt sidfickor. Eller testat litegrann för att få en känsla för tyget. Det blev spinnakerväven. Det är en mycket trelig ny bekantskap. Mina farhågor om stökig matning och glidningar visade sig vara helt fel. Dessutom är det lätt att krita på väven. Enda nackdelen är att det kan glida lite när man skär ut delar på dubbelt tyg (som man alltid gör). Ripstopen gör att det är enkelt att hitta trådraken också.
11636389626_9b5d1862b4_c.jpg

Här är ett tips när man jobbar med vävar där man inte kan nåla i tyget när man syr, då kan man använda sig av en rackarns massa stämhack. Det är hacken i mönsterpappret och kritstrecken som i den dragna hela linjen. Sen klipper man bara små hack i sömsmånen, 3 mm ungefär. Bra grejer (jag använder stämhack lite här och var i allt jag syr, men här är det extra trevligt). Ska man vara petig kan man ju tråckla och nåla i sömsmånen. Eller tejpa, använda gem och annat. Idag var jag bara lat.

Jag har hängt upp mig på 10 liter av nån anledning. Och jag tyckte mönstret såg proportionerligt ut. Men när jag väl sytt fickorna visade de sig vara riktiga monster! Hualigen vad stort tio liter är! Skulle gjort dem längre och mindre djup. Enkelt att vara efterklok. No way José att berghausens sidfickor är tio liter!

11636389436_170a380722_c.jpg


Fickor med 50 cl mustflaska samt gummigris som storleks referenser. Rent sömnadsmässigt är de inga underverk. Sydde bara räta mot räta, och stickade ner sömsmånerna mot mellanstycket. 1 cm dragkedja täcks av 2 cm stolpe, lite snålt kanske. Men så blev det.

11636389086_5168968335_o.jpg


Jag måste nog sy på nån bandhälla på yttersidorna för att kunna ha någon kompressionsrem på. Annars kommer de fladdra i vinden. Det är lite svårt att greppa hur stora de är. Men de goda nyheterna är att de vägde in på futtiga 66 gram! Jag var tvungen att kontrollmäta ett par gånger då jag tyckte det var väl i underkant. Jisses! Man borde kunna göra en 30 liters dagsrygga på runt 120-150 gram utan större svårigheter. Helt galet egentligen. Nu återstår ju iofs att testa materialet i praxis, men det känns helt ok. Nästa projekt i detta blir någon form av tarptent. Eller kanske 50-60 liters UL-rygga. Väven var dessutom relativt billig. Jag behandlade kanterna genom att dra dem över en ljuslåga förresten, det funkar. Men frågan är om man behöver göra nåt egentligen, ripstopen borde ta hand om eventuella tendenser till att väven skulle trasa sig. Imorgon ska jag skissa lite på remställ.
 
Lite roligt att det typ är 15 mm remmar. De håller uppenbarligen ändå. Då funderar man lite över varför typ "alla" andra tillverkare har bredare. Speciellt på dagturssäckar. Till och med min hädangångna climber 30 hade grövre dimensioner. På allt.
Att man oftast använder bredare remmar beror nog inte på remmarnas hållfasthet utan har två andra orsaker och båda har med spännen att göra.
De flesta säckar har plastspännen av olika typer och det är stor skillnad i hållfasthet mellan ett 15 mm och ett 25mm spänne.
Sen handlar det även om hanterbarhet. Klickspännen av liten dimension är hopplösa att hantera. Särskilt med vantar. T o m 20 mm spännen som ju även förekommer en del är rätt pilliga att hantera.

Men med den typen av spännen som används på gyro-säcken så finns det ingen anledning att ha bredare remmar är de 15 mm som sitter på säcken.

/Thomas J
 
Vilka monster-sidfickor! Jag funderade också på att göra något i ungefär samma storlek (cylinder med 20 cm bas, 8 liter), men då detta var ren tankeverksamhet insåg jag snabbt efter lite experimenterande att det blir alldeles för stort för mina ändamål. Kommer nu istället skräddarsy dem efter vad jag tänkt de ska innehålla... Har även knåpat på att göra sidofickorna avtagbara så att de kan bytas/lämnas hemma utefter gällande behov.

Kul att projekt kommit igång. Själv fick jag ett meddelande för 5 minuter sedan att mitt tyg skickats från Finland.
 
Ett praktiskt problem med för rymliga sidofickor är att man får slingra sig fram i skogen. Jämför gärna med klättersäckar som inte har sidofickor. För att vara smidiga.

Somliga modeller av sidofickor passar inte alls till skidåkning.
Feta väskor som sticker ut bakåt flyttar även ut tyngdpunkten och fel saker utanpå säcken baktill vet vi är förödande för bärkomforten. En bättre lösning är att säcken kan lättas från ramen och de tunga grejorna bäras direkt mot ramen. Med säcken utanpå.

Roligt att se hur ni resonerar och bygger. Ser fram mot fortsättningen.
go tur
 
Ett praktiskt problem med för rymliga sidofickor är att man får slingra sig fram i skogen. Jämför gärna med klättersäckar som inte har sidofickor. För att vara smidiga.

Somliga modeller av sidofickor passar inte alls till skidåkning.
Feta väskor som sticker ut bakåt flyttar även ut tyngdpunkten och fel saker utanpå säcken baktill vet vi är förödande för bärkomforten. En bättre lösning är att säcken kan lättas från ramen och de tunga grejorna bäras direkt mot ramen. Med säcken utanpå.

Roligt att se hur ni resonerar och bygger. Ser fram mot fortsättningen.
go tur

Käre seobserver, det vore väl väldigt opraktiskt att klättra med en ramryggsäck? Huvudfacket kommer vara 30 cm djupt. Det vill säga samma som det är i nuläget.