Jag tycker inte att det verkar vara anmärkningsvärt många vådaskjutningar med tanke på hur många människor som trots allt handskas med vapen i skogen varje helg. Många slarvar med säkerheten, laddar inte ut då dom ställer bort bössan osv. En del är fulla/bakfulla.
Håller med. En gissning är att antalet olyckor med skjutvapen i Sverige är bland det lägsta i världen. Jägarna har som kollektiv gjort ett fantastiskt arbete. Så frågan är hur mycket man skulle behöva kämpa för att förbättra säkerheten ytterligare.
Jag är av den åsikten att det inte går att förhindra alla olyckor, eftersom "handlingar med oväntat och olyckligt resultat" är en del av livet.
Att ingen blev skjuten i lumpen var mer tur än skicklighet. Att sätta vapen i händerna på ett gäng 19-åringa storstadsbor som aldrig tidigare hållt i ett vapen är riskabelt.
Håller med, igen.
Som i en tidigare tråd så vill jag påpeka att man inte bör blanda ihop Jägarnas riksförbund med Svenska jägareförbundet (...) Förslaget är ju faktiskt så korkat så det borde vara uppenbart att det inte är någon större skara som ställer sig bakom kravet på att inhägna vargarna. Det kanske bör läsas mer som ett debattinlägg från en särgrupp än en "kampanj" från sveriges jägare. Det tror jag faktiskt att Du egentligen förstår.
Nej, det gör jag faktiskt inte.
Jägarnas riksförbund har ca 23000 medlemmar. Det är ungefär lika många medlemmar som Folkpartiet och Kristdemokraterna. Så om KD-företrädare i fem län kommer med ett gemensamt utspel som jag tycker är uppenbart korkat så ska jag inte ta det som en signal att någon större skara kristdemokrater står bakom det? Tänk om det vore så enkelt
Senast ändrad: