• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Jag tror inte jag vill ha barn - nån som känner samma?

Tja, att det mesta funkar tycker jag nog ändå. Vi vandrade Kungsleden när dottern var 6 mån och sov i tält. Har även varit ute snö och minus och övernattat med henne. Skulle nog tro att det även funkar med Grönland och Svalbard såvida du håller dig till normal vandring och skidåkning och att temperaturerna inte är allt för låga. Givetvis är det mer tveksamt med Antarktis, men frågan är om det räknas som vanligt friluftsliv?

Varför du inte kan ta med barn vid fotoutflykter förstår jag inte riktigt? Bara man har tid och möjlighet att planera utflykten så tror jag att det fungerar. Men jag kan hålla med om att spontana infall blir ganska begränsade.

Lasse
 
lassepolmag; sa:
Tja, att det mesta funkar tycker jag nog ändå.

Stopp, det är väl ganska uppenbart att inte allting funkar (som det gjorde innan) med barn? Visst kan man ta med barn till Svalbard, men det blir en annan resa än om man åker själv.

Det finns en press (speciellt på kvinnor?) att skaffa barn - oavsett om de vill eller inte. Det gör att det kan vara svårt att veta om den attraktion man känner är ens egen vilja eller resultatet av yttre press. ("När är det dags, då..?")

En fördel med att skaffa barn är dock att det då skulle existera ett enda barn i världen som man inte så långt det är möjligt vill slippa träffa. En ambassadör bland de små svinen. :)
 
Frivilligt, "jobbigt", men väldigt möjligt....

Om man känner att man inte vill skaffa barn ska man naturligtvis inte göra det heller, i a f inte i det läget. Men jag känner flera som i unga år sagt att de "aldrig någonsin" kommer att skaffa barn och sen gjort det med stort nöje (och ibland även "glömt" sin tidigare bestämda inställning). M a o, de flesta av våra prioriteringar förändras över tiden, helt naturligt.

Men vad jag inte förstår är hur man som huvudargument mot barn kan ha att det skulle vara "jobbigt". Det är väl inte alltid de "jobbiga" sakerna som är tråkigast i livet.
När jag gör kul saker, springer, cyklar, paddlar, hugger ved etc etc är det nästan alltid roligast när det är just "jobbigt". Att få ta i ordentligt, gärna lite extra, sträva mot sina mål. Det är då man får engagera sig ordentligt till 100%, fokusera på uppgiften, få ut sin energi och stress från det "bekväma" livet man oftast har i övrigt.

Och precis så kan det vara med barn, ibland är det riktigt, riktigt "jobbigt". Men efter regn kommer alltid sol, och då kan man oftast njuta av att man tog chansen, vare sig det var resan, paddlingen, skogspromenaden i regn eller, eller....

Men, helt sant är det inte bara en dans på rosor med barn, precis som livet i övrigt. Har själv lite svårt för beskrivningar av hur gulle-gulligt det alltid är med barn, och nästan i varje enskilt ögonblick, knappast. Men har nog ännu svårare med föräldrar som ägnar allt för mycket energi åt att klaga över hur jobbigt det är med barn. Glöm aldrig, det är ju frivilligt!

I frågan om man kan fortsätta att göra roliga spännande saker även med barn (t ex resa, vandra, cykla, paddla etc etc) har jag en alldeles bestämd åsikt, stycke två i min profil kändes plötsligt väldigt aktuellt....

Per D
 
Jag tycker det har kommit upp argument mot barn i den här tråden som är häpnadsväckande.

Det förvånar åtminstone mig att det finns personer som har helt generella aversioner mot barn. Jag tycker det låter ruskigt; och jag har ju inte varit "hjärntvättad" förälder hela livet.

Att man dessutom direkt sätter föräldraskapet i en konkurrenssituation med möjligheten att i varje situation prioritera sig själv låter också skrämmande. Jag har svårt att inse att man med den inställningen kan fungera i andra sociala sammanhang, vare sig professionellt eller på fritiden.

Att det sedan av andra skäl och totalt sett kan vara så att man inte skaffar barn är ju nåt jag utan vidare kan respektera.
[Ändrat av Mezzner 2007-05-31 kl 08:15]
 
Word som de säger i USA

Mezzner; sa:
Att man dessutom direkt sätter föräldraskapet i en konkurrenssituation med möjligheten att i varje situation prioritera sig själv låter också skrämmande. Jag har svårt att inse att man med den inställningen kan fungera i andra sociala sammanhang, vare sig professionellt eller på fritiden.

Att det sedan av andra skäl och totalt sett kan vara så att man inte skaffar barn är ju nåt jag utan vidare kan respektera.
[Ändrat av Mezzner 2007-05-31 kl 08:15]

Inte kan man göra precis det man vill med barn, men som Mezzner säger gäller det i alla situationer där någon annan har del. Samtidigt är det så att barn kräver mer anpassning av ditt liv.
 
Mezzner; sa:
Det förvånar åtminstone mig att det finns personer som har helt generella aversioner mot barn. Jag tycker det låter ruskigt; och jag har ju inte varit "hjärntvättad" förälder hela livet.

Ser inget förvånande i att det finns personer som har aversioner mot barn. För själv betraktar jag det moderna samhället med höghus, trafik, daghem, kriminalitet, mastodontskolor och dubbelarbetande mammor som en onaturlig och skadlig uppväxtmiljö för barn. Det är visserligen inte barnens fel men kan tänka mig att dessa dåliga miljöfaktorer yttrar sig även genom aversion mot barn.
 
mellpat; sa:
Mezzner; sa:
Det förvånar åtminstone mig att det finns personer som har helt generella aversioner mot barn. Jag tycker det låter ruskigt; och jag har ju inte varit "hjärntvättad" förälder hela livet.

Ser inget förvånande i att det finns personer som har aversioner mot barn. För själv betraktar jag det moderna samhället med höghus, trafik, daghem, kriminalitet, mastodontskolor och dubbelarbetande mammor som en onaturlig och skadlig uppväxtmiljö för barn. Det är visserligen inte barnens fel men kan tänka mig att dessa dåliga miljöfaktorer yttrar sig även genom aversion mot barn.

Jag kan överhuvud taget inte förstå varför dessa faktorer skulle innebära att man tycker illa om barn.

Men för all del finns det ju förstås redan sedan tidigare exempel på resonemang som jag tycker är extrema eller ologiska, därmed intet nytt under solen; d v s föga förvånande.
 
lassepolmag; sa:
Tja, att det mesta funkar tycker jag nog ändå. Vi vandrade Kungsleden när dottern var 6 mån och sov i tält. Har även varit ute snö och minus och övernattat med henne. Skulle nog tro att det även funkar med Grönland och Svalbard såvida du håller dig till normal vandring och skidåkning och att temperaturerna inte är allt för låga.

Ja sen är det ju det där med pengar att komma till grönland. Barn kostar pengar. De är en investering, och som med alla investeringar så har de fördelar och nackdelar. I mitt fall så överväger nackdelarna.

men det ger ju bara er som älskar barn ytterligare möjlighet att skaffa fler utan att det blir överbefolkat (även om det nog redan är det).
 
Mezzner; sa:
Att man dessutom direkt sätter föräldraskapet i en konkurrenssituation med möjligheten att i varje situation prioritera sig själv låter också skrämmande. Jag har svårt att inse att man med den inställningen kan fungera i andra sociala sammanhang, vare sig professionellt eller på fritiden.

Ja Anders, jag har inga som helst problem att se att du vil ha barn. Synd att du inte kan säta dig in i min sida av saken.

men å andar sidan kanske det i sig är talande för vilken 'sida' som svårt med sociala sammanhang. Den som kan se olika sidor av myntet, eller den som går till attack mot andra synsätt än ens eget?
 
Mezzner; sa:
Jag kan överhuvud taget inte förstå varför dessa faktorer skulle innebära att man tycker illa om barn.


Inte jag heller. Men människonaturen är inte särskilt logisk. För i annat fall skulle världen se helt annorlunda ut.

Varför startades det t ex ett miljöparti i Sverige när medellivslängden och den yttre miljön här var bättre än någonsin i hela världshistorien?
 
öringen; sa:
Framsynthet kallas det.

Nja, tror snarare det handlade om att folk instinktivt kände att miljön i vid bemärkelse inte var så bra. Men sen blev det fel. För det var ju knappast "utsläppen" som var problemet.

Själv har jag ingen aversion mot barn. Jag bara undviker dem. :)
 

Liknande trådar