Eftersom det inte finns någon reglerad allemansrätt, så är det ju ytterst upp till en domstol att avgöra om en campare tar sig frihet utöver vad som ryms inom det som kallas allemansrätten och istället finns reglerad i lagstiftning. I detta fall Brottsbalken, Egenmäktigt förfarande, då han uppehåller sig eller breder ut sig på en plats som gör att ägarens besittning anses som rubbad. En natt kan ju räcka för att störa/hindra en avverkning eller jakt. Medans en månad i Sveaskogs enorma skogar uppe i Älvdalen varken stör eller påverkar någon annan.
Att tolka vad som är ett separat övernattningsställe är lika luddigt det. Om jag flyttar mig 5 m över till grannfastigheten med annan ägare, har jag bytt plats? Eller om jag flyttar mig 500 m inom samma fastighet, är det ett nytt övernattningsställe?
Allemansrätten paroll är ju att inte störa och inte förstöra. För vem? Jo för markägaren och andra närboende. Så därför är det alltid upp till markägaren att avgöra vad som stör och inte stör på dennes mark och således faller inom allemansrätten ramar.
Om du råkar lägga lägret vid ägogränsen, håller dig inom fastigheten en natt, sedan flyttar lägret några meter över gränsen och håller dig bara på den andra fastigheten, så är det väl krasst att betrakta som ok. Men då gäller det att ha stenkoll på gränserna, vilket är lättare sagt än gjort. En vanlig frilufts-GPS med fastighetskarta är ju givetvis oduglig till detta. Noggrannheten i så väl frilufts-GPS som fastighetskarta lämnar ju tyvärr en del övrigt att önska.
Så kontentan är, fråga alltid fastighetsägaren om lov först, så slipper du problem.