• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Jag en rasist?

walk_alone; sa:
crazy; sa:
Vad jag menar är att du verkar överreagera Roland. En skitsak blir en stor sak. Det enda du gjort är att låta anmälaren lyckas med sina intentioner. Men det är ju upp till dig.
Näfan . . . . det är bara min analysdjävul som sitter och petar i lagar och dissikerar allting, själv skiter jag i detta men jag kan inte skita i allt för då säger Patte att jag klär mig i säck och aska och gasar jag på som vanligt kommer Chrille och slår mig på fingrarna . . . But this is my karma ... ok .... :-| // RJ

Så är det.

Själv så är jag ju själv både rasist och nazist så du ligger nog i lä.

Sen att du inte bryr dig det tror jag inte på. I sådant fall skulle du inte skriva här för att söka stöd. :)

Saken är den som jag nu har sagt några gånger att det finns en del människor (ganska många) som inte kan hantera uttalanden som inte är politiskt korrekta även om de är väl underbyggda. Det är något som tyvärr genomsyrar samhället. Små rädda människor som inte vågar säga vad de tycker då de är rädda för att bli utstötta ur flocken. Nog om detta.

Ha det så trevligt i fjällen!

crazy; sa:
Sen att du inte bryr dig det tror jag inte på. I sådant fall skulle du inte skriva här för att söka stöd. :)
Ha det så trevligt i fjällen!
Hmmm.... jag skrev nog inte första inlägget för att söka stöd utan för att få era kommentarer och reflektioner. Att jag får detta stöd ser jag bara som ett resultat av att det finns de som bemödar sig att läsa igenon mina inlägg och inte bara hänga upp sig på meningar, fromuleringar och ord.
Fjällen ja, det närmar sig och det är packning, biljetter och annat som skall stämma. Det skall bli skönt att kunna lämna datorer, utsidor och annat tjafs för några veckor. // RJ

crazy; sa:
Precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg så vet inte folk ibland vad rasism är. I sin okunnighet så styrs de av den emotionella delen av hjärnan som gör att de kan vräka ur sig vad som helst precis som idioten tidigare som kallar mitt uttalande för rasistiskt trots att det är ett faktum.
(---)
... det finns signiffikanta skillnader i IQ mellan tex afroamerikaner ock vita amerikaner respektive asiatiska amerikaner. Afroamerikaner har ett genomonsnitt på endast cirka 90. Vita amerikaner självklart på 100 då det är normen och asiatiska amerikaner cirka 110. Huruvida detta är genetiska eller sociala faktorer vet man inte men det är ett faktum. Vissa okunniga personer skulle säkert kalla det ett rasistiskt uttalande vilket förhoppningvis de flesta förstår är ganska idiotiskt.

Crazy, om jag förstâtt ditt inlägg rätt, sâ pâstâr du att IQ -skillnader mellan folk med olika hudfärg (eller är det ursprung, eller "ras"?)är "ett faktum", och att vi andra som inte känner till detta "faktum" är idioter.

Eftersom du uppenbarligen tillhör den del av befolkningen som inte är idioter, kanske du pâ ett mer pedagagogiskt vis, samt gärna med källförteckningar, och/eller mätmetoder, kunde beskriva detta "faktum" lite närmare för oss idioter?

Samt gärna med fler exempel!

Mats

Malindo; sa:
[...] gärna med källförteckningar, och/eller mätmetoder, kunde beskriva detta "faktum" lite närmare för oss idioter?

Vill inte lägga mig i debatten annat än med att hänvisa till boken "The Bell Curve: Intelligence and Class Structure in American Life" av Hernstein & Murray som startade en debatt med oviss utgång. Sök reda på den boken och kolla upp sekundärlitteraturen! En enkel sökning på http://websok.libris.kb.se/websearch/form?type=simple ger en del att börja med...

Själv har jag inte gjort detta varför detta inlägg endast ska ses som information och inte som ett ställningstagande och bla bla bla bla...

[Edit: ändrade länken]
[Ändrat av alven 2004-07-11 kl 13:45]

Malindo; sa:
Rolle, hur sjutton bär du dig ât att vandra själv och trots det alltid bli fotad under dina vandringar? Du är väl inte en sàn däringa självutlösare?

Föreningen mot plâgsamma självutlösar-sessioner.
Lite urspårning måste man ju svara på. När jag hade abitioner på att fotografera drog jag omkring med mina Canon kameror, diafilm, s/v film, stativ och en del optik. Då var det lätt med självutlösning ...*häpp*... I dag kör jag enkel digitalkamera och skall det vara självutlösning så håller jag den i handen och riktar den mot mig själv ...kameran alltså .... // RJ

Det var ju helt klart bättre förr... tyngre, men högre kvalitet.. gäller väl det mesta inom det hela... samt mer djupa perspektiv än enbart näsborrarna =:I

Trevlig tur! / Mats

Malindo; sa:
crazy; sa:
Precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg så vet inte folk ibland vad rasism är. I sin okunnighet så styrs de av den emotionella delen av hjärnan som gör att de kan vräka ur sig vad som helst precis som idioten tidigare som kallar mitt uttalande för rasistiskt trots att det är ett faktum.
(---)
... det finns signiffikanta skillnader i IQ mellan tex afroamerikaner ock vita amerikaner respektive asiatiska amerikaner. Afroamerikaner har ett genomonsnitt på endast cirka 90. Vita amerikaner självklart på 100 då det är normen och asiatiska amerikaner cirka 110. Huruvida detta är genetiska eller sociala faktorer vet man inte men det är ett faktum. Vissa okunniga personer skulle säkert kalla det ett rasistiskt uttalande vilket förhoppningvis de flesta förstår är ganska idiotiskt.

Crazy, om jag förstâtt ditt inlägg rätt, sâ pâstâr du att IQ -skillnader mellan folk med olika hudfärg (eller är det ursprung, eller "ras"?)är "ett faktum", och att vi andra som inte känner till detta "faktum" är idioter.

Eftersom du uppenbarligen tillhör den del av befolkningen som inte är idioter, kanske du pâ ett mer pedagagogiskt vis, samt gärna med källförteckningar, och/eller mätmetoder, kunde beskriva detta "faktum" lite närmare för oss idioter?

Mats

Det har bevisats i maanga undersoekningar en "ras" har hoegre IQ aen en annan "ras" som Crazy skrev men det har aeven motbevisats i minst lika maanga. Vilket resultat som man har faatt fram beror paa stor del vilket resultat forskaren vill visa.
Om det nu skulle vara att en "ras" har hoegre IQ aen en annan skulle det aeven innebaera att denna "ras" aer mer vaerd aen en annan? Jag tror sjaelv paa att det finns en signiffikant skillnad i IQ mellan olika "raser" men att variationen inom "rasen" aer betydligt stoerre aen den mellan tvaa "raser".

Ungefaer paa samma saett som att laengden kan varierar mellan tvaa grupper. Jag har faatt den uppfattningen att svenskar aer laengre aen indonesier och att maanga foerknippar att vara laang som en possitiv egenskap. Aer jag rasist naer jag saeger att maenniskor fraan sydost Asien aer korta? Jag vet mycket vael att man kan hitta maanga fraan Indonesien som aer laengre aen maanga svenskar.

Saa min fraaga aer om en laang svensk med laegre IQ aer mer eller mindre vaerd aen en kort indones med hoegre IQ. Jag anser att man inte boer saetta ett varde paa olika maenniskor utan vaerdera alla lika. Detta gaar naturligtvis inte att goera utan jag saetter ett hoegre vaerde paa min familj och vaenner aen paa folk jag inte kaenner, men jag anvaender inte "ras", IQ eller laengd som en faktor.

/Stellan

Malindo; sa:

Mats

Du får tyvärr utbilda dig själv. Jag har suttigt och länkat till olika studier i en evighet här och tröttnat då jag knappast tror att det gör någon nytta.

Men du kan ta och läsa Passer & Smith (2001) sidorna 352-353. Jag var dock inte helt korrekt, amerikanska asiater har något över medel, Japaner har 111 i genomsnitt och afroamerikaner har mellan 85-88 i medel.
Mätskalan är Stanford-Binet vilket är den skala man brukar tala om när man pratar om IQ.

Skälet till att jag nämde det var att det uppenbarligen var ett sakfel i NE vilket jag tyckte var relevant när jag klipper in ett citat från dem. Jag ville även visa på att vissa saker inom forkningen inget har med rasism att göra vilket vissa inte förstår. Det blev ju ganska uppenbart när minst två stycken började svammla trots att jag varnat för just det. Jag har inte sagt något mer utan det har andra läst in. Jisses vad trött man blir ibland.

Men det är väl de egna grå cellerna som spökar. Själv har jag upp emot 150 i IQ och runt 120 i EQ vilket kan anses som viktigare. Få se om någon reagerar på det på grund av den svenska (rasism?) avundsjukan?

Sen kan jag tillägga att man (vetenskapen sammataget i metastudier) tror att skillnaden mellan vita amerikaner och afroamerikaner till stor del handlar om sociala faktorer (inte genetiska). Men det har jag redan nämt men det verkar som det inte riktigt nådde fram till somliga.

Jag hoppas du blivit lite klokare Malindo!

Och för att dra in feministerna i diskussionen kan jag tilläga så har män betydligt oftare extremvärderna. De tillhör de som har högst men även de som har lägst medan kvinnorna mer sammlas runt 100. Det kanske kan vara ett förvarsvar till att fler män innehar fler professurer, VD poster, rikstadsstolar, styrelseledamötsposter osv. Det finns de som tycker det. Vidare är kvinnor bättre på semantiska övningar medans män bättre på spatiala bla bla bla nu orkar jag inte mer.

Att män har mera extrema värden kan också vara en följd av att samhället som skapat skalan har varit mera intresserad av att mäta det som är viktigt för män.

Samma sak med IQ som begrepp. Man ska inte förväxla IQ med intelligens. IQ är en skala, men den är inte den absoluta sanningen. Men det är svårt att mäta något som man inte är överens om definitionen på.

mvh Christian, som inte mätt sin IQ men är glad ändå.

crazy; sa:
Men det är väl de egna grå cellerna som spökar. Själv har jag upp emot 150 i IQ och runt 120 i EQ vilket kan anses som viktigare. Få se om någon reagerar på det på grund av den svenska (rasism?) avundsjukan?

ähm.. jag kan bänkpressa mer än du har i IQ.. så det så!

Det finns inga raser

j_stellan; sa:
Jag tror sjaelv paa att det finns en signiffikant skillnad i IQ mellan olika "raser" men att variationen inom "rasen" aer betydligt stoerre aen den mellan tvaa "raser".

Hela resonemanget bygger på den rasistiska idén att människan går att dela in i raser. Det gör det inte.
Hur man än delar in är de genetiska olikheterna större INOM "rasen" än MELLAN "raserna", och man tvingas alltså dela in i ännu fler undergrupper. Hur mycket man än delar så går det inte.

PS.
Att studera förutsättningarna för det logiskt matematiska tänkandet hos olika människor och tro att det är rasen som bestämmer tror jag inte heller på. Har man isolerat faktorer som utbildning, uppväxt, arv, social tillhörighet osv? Jag skulle inte tro det.
Finns det anledning att tro att amerikanska asiater och japaner har bättre miljömässiga förutsättningar än till exempel afrikaner? Jag skulle tro det.

En sådan undersökning skall givetvis göras på individer med samma utbildning, samma arv, samma miljö, samma socialgrupp etc. Annars är det ju naturligtvis inte det etniska arvets påverkan på IQ man mäter.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg