• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Jag en rasist?

I min ungdom var jag ordförande i Non Lifting Generation - vars motto var: "Behâll föreningen klen" (miljö: tidigt 80-tal; styrketräning i allmänhet, och bänkpress i synnerhet var högsta mode). Vill minnas att vi lyckades empiriskt pâvisa att just IQ- och bänkpress-resultat var omvänt proportionella! ;-)

Mvh / Masse
 
crazy; sa:
Men det är väl de egna grå cellerna som spökar. Själv har jag upp emot 150 i IQ och runt 120 i EQ vilket kan anses som viktigare. Få se om någon reagerar på det på grund av den svenska (rasism?) avundsjukan?

Sen är väl frågan hur relevant IQ är som begrepp. Det bevisar väl bara att den person som har högt IQ är bättre på kluriga siffer och mönsterövningar. Vad antalet vd-ar, professorer etc har med saken är ytterst oklart. Jag kan inte se något samband som gör att den med högt IQ skulle vara bättre som vd, tvärtom. Kan man inte hantera människorna i organisationen eller saknar man känsa för den produkt som företaget tillverkar är man dömd att vara en dålig vd, oavsett hur mycket bonusar man lyckas tillskansa sig på olika områden.
 
Vad är det de tränar inför?

Malindo; sa:
I min ungdom var jag ordförande i Non Lifting Generation (miljö: tidigt 80-tal; styrketräning i allmänhet, och bänkpress i synnerhet var högsta mode

Kanske dags igen?
Nu ska ju alla "träna".
Vad jag inte riktigt har förstått är vad de övar till.

Jag minns att jag övade fotboll för att kunna vinna fotbollsmatcher. Men jag har inte sett nån powerpumpspinningenergystep-match Varför vill så många vara så bra på powerpumpspinningenergystep att de måste öva på det så ofta. Är det så att det om det några år kommer vara värsta supertävlingen där alla som nu övar ska vara med och tävla?
Jag tycker det är mystiskt.

Och stället där alla övar? "Gym" kallas det, slang för gymnasium. Jag lämnade gymnasiet 1991, och inte var det hopp och studs jag tränade där.
Jag har inte heller nån större lust att återvända.
 
Malindo; sa:
I min ungdom var jag ordförande i Non Lifting Generation - vars motto var: "Behâll föreningen klen" (miljö: tidigt 80-tal; styrketräning i allmänhet, och bänkpress i synnerhet var högsta mode). Vill minnas att vi lyckades empiriskt pâvisa att just IQ- och bänkpress-resultat var omvänt proportionella! ;-)

Mvh / Masse

Den person med högts IQ i världen är faktiskt en Kanadensikt dörrvakt (bouncer). Jag tror faktiskt att den person som har näst högst även är dörrvakt också. Det stämmer ju inte direkt in på den bilden man har av dörrvakterna här i Stockholm.
 
ornskar; sa:
Sen är väl frågan hur relevant IQ är som begrepp. Det bevisar väl bara att den person som har högt IQ är bättre på kluriga siffer och mönsterövningar. Vad antalet vd-ar, professorer etc har med saken är ytterst oklart. Jag kan inte se något samband som gör att den med högt IQ skulle vara bättre som vd, tvärtom. Kan man inte hantera människorna i organisationen eller saknar man känsa för den produkt som företaget tillverkar är man dömd att vara en dålig vd, oavsett hur mycket bonusar man lyckas tillskansa sig på olika områden.

Nä men det finns samband mellan IQ och upplevd lycka och även med hur framgångsrik man är. Vad nu framgångsrik innebär? Vidare finns samband med hur väl man lyckat i Akademiska studier osv
Det är i alla fall så att VDs och dylikt ofta har väldigt hög IQ. Precis som Mozart, Leonardo, Einstein bla bla bla enligt uppskattningar.

Sedan så verkar det som IQ är väldigt missuppfattat. Det skappades inte för att selektera ut några ubermench utan för att identifiera de som son eventuellt skulle få problem i skolan och därmed behövde stödundervisning. Så används det även idag.

Sen hållar jag med dig om att andra värden nog är viktigare som till exempel EQ som står för Emotiell Intelligens vilket innefattar empati och dylikt. Det värdet är dock något som man inte kan "tävla" med. Testet är baserat på ärlighet och går lätt att lura.
 
Malindo; sa:
I min ungdom var jag ordförande i Non Lifting Generation - vars motto var: "Behâll föreningen klen" (miljö: tidigt 80-tal; styrketräning i allmänhet, och bänkpress i synnerhet var högsta mode). Vill minnas att vi lyckades empiriskt pâvisa att just IQ- och bänkpress-resultat var omvänt proportionella! ;-)

Mvh / Masse

Varför startas den här typen av föreningar alltid av kroppsligt klena och lätt sjukliga individer? Det e precis som med myten att liten kille kan klå en stor, det var ingen stor kille som spred ut den myten.. Hellre stor och stark än liten och klen!! ha!!

Bänkpress for ever!!
 
-Patric-; sa:
Varför startas den här typen av föreningar alltid av kroppsligt klena och lätt sjukliga individer? Det e precis som med myten att liten kille kan klå en stor, det var ingen stor kille som spred ut den myten.. Hellre stor och stark än liten och klen!! ha!!

Bänkpress for ever!!

När inte hjärnan räcker till tar nävarna vid.
 
Re: Re: Vad är det de tränar inför?

migael; sa:
Nordesjö; sa:
Kanske dags igen?
Nu ska ju alla "träna".
Vad jag inte riktigt har förstått är vad de övar till.

duh, beach200x givetvis :)

Det förklarar de som "tränar" med roddmaskinen. Ro kan man ju göra på stranden.
Men resten?
Ska de stå och hoppa till E-type på stranden? Eller cykla jättefort på stranden? Varför det?

Borde de inte träna simning istället?
 
-Patric-; sa:
Varför startas den här typen av föreningar alltid av kroppsligt klena och lätt sjukliga individer? Det e precis som med myten att liten kille kan klå en stor, det var ingen stor kille som spred ut den myten.. Hellre stor och stark än liten och klen!! ha!!

Bänkpress for ever!!

Kul att se hur biffarnas argument inte ändras över tid.. sitter här och blir riktigt nostalgiskt... Vi hade en tidning med en massa kuliga skämt, artiklar och teckningar.. om man skulle ta och leta reda pà det där.. ;-)
 
Re: Re: Re: Vad är det de tränar inför?

Nordesjö; sa:
migael; sa:
Nordesjö; sa:
Kanske dags igen?
Nu ska ju alla "träna".
Vad jag inte riktigt har förstått är vad de övar till.

duh, beach200x givetvis :)

Det förklarar de som "tränar" med roddmaskinen. Ro kan man ju göra på stranden.
Men resten?
Ska de stå och hoppa till E-type på stranden? Eller cykla jättefort på stranden? Varför det?

Borde de inte träna simning istället?

jag vet inte riktigt, kanske baywatch söker nya skådisar eller nåt?