ITAB´s kläder

Re: Re: Besviken!

Raskesven; sa:
Tjena Tämjarn. Man ska nog varken dissa eller hissa som vissa. Det finns ju en anledning till att ITABs grejor är så billiga, och det rör inte bara passform utan även funktion. Om västen du köpt har ett windbreakermembran kommer du att märka stor skillnad i "andasfunktion" jämfört med din Tierra. Jag kan jämföra ITABs WS-fleece med min Sasta som har Gores WS, och det är stor skillnad. ITABs är klart prisvärd men inte lika bra i funktionen.

Raskesven

Raskesven

Jorå Rasken, du har ju klart större erfarenhet av de däringa grunkorna än jag, men av det jag har sett var det i alla fall en besvikelse jämfört med hur det ser ut på nätet och hur de har hissats här på forumet. Av det skulle man nämligen lätt kunna få för sig att det rör sig om högkvalitativ friluftsutrusning för en spottstyver. Men så verkar inte vara fallet. (Fast jag har ju å andra sidan bara sett en minimal del av sortimentet).

Vore det inte kul om det fanns en leverantör som verkligen sålde busbilliga friluftsgrejor av verkligt hög kvalitet på nätet? Det tycker i alla fall jag.

/ G

Raskesven; sa:
Svårt hitta fleece som är lika tjock som fiberpäls. Fleece är ju nerklippt fiberpäls.Fiberpäls tar större plats än fleece och är något tyngre. Fiberpäls är också varmare och tåligare.

Raskesven

Fiberpäls brukar vara mindre vindtät, så den är varmare än fleece ja, förutsatt att man har ett vindskyddande lager utanpå. Kvaliten på olika sorters fiberpäls varierar nog mera än på fleece också. Billiga fiberpälsar är ofta tämligen glest vävda, de är ändå varma om man har vindskydd, men annars blåser det rakt igenom dem. Medan tex HH och andra dyrare fiberpälsar brukar vara tätare vävda.

Re: Re: Re: Besviken!

tigertamjaren; sa:
Vore det inte kul om det fanns en leverantör som verkligen sålde busbilliga friluftsgrejor av verkligt hög kvalitet på nätet? Det tycker i alla fall jag.

/ G
Ja, det vore fint. Vad gäller ITAB och andra lågprismärken tycker jag det är ett stort spann vad gäller kvalité, det skiljer mycket från olika produkter. Min vindtäta fleeceväst från ITAB, med okänd membrantyp, tycker jag "andas" för dåligt. Men polaren köpte dessa brallor:

240.jpg

T&P funktion, vattentäta med kända Porelle-membranet, för 1098 kr och blev nöjd.

Jag tycker det går igen hos även typ Tatonka, Mckinley, Everest mfl, dvs. vissa produkter är riktigt bra medan andra är mindre bra. Men prissignalen är inte helt satt ur spel; ofta är dyrare grejor bättre, vilket dock inte är samma sak som mer prisvärda.

Raskesven

Har fleecejackan av den lite dyrare (=469:-!) modellen från ITAB. Den har mycket fickor och är väldigt väl sydd. Den andas lite dåligt (jämfört med vilken vanlig fleece som helst), men egentligen inte sämre än min Tenson MPC windbreaker, eller GT-skaljackan. Svår jämförelse. Man använder plaggen på olika sätt och är ju förstås alltid lite subjektiv.
Men visst kanske priset indikerar skillnad i utförandet inom ITAB-sortimentet, men jag gillar inte att man enkelt konstaterar att man alltid får vad man betalar för.

De summor vissa varumärken lägger ned på marknadsföring är enorma i jämförelse med produktionskostnaderna, och ändå kanske just de märkena sedan säljer med störst nettomarginal...

Helt klart är det så Dan. Kanske passar det bättre att skriva om i en annan tråd ("Mysteriet Everest" eller varför inte vår gamla tråd "Prisfall på softshell fleece") men jag släntrade nämligen (nu igen!) in på Stadium igår och konstaterade att Everest dyra softshelljacka med luva (som dissades i Everesttråden) nu är prissänkt från knappa 2000:- till 1500:-. Det var ju inte helt oväntat.

Synd att kaminfläkten var så tung. Borde man inte kunna fixa en lättare?

/ G

Skillnad mellan olika produkter

Raskesven; sa:
Vad gäller ITAB och andra lågprismärken tycker jag det är ett stort spann vad gäller kvalité, det skiljer mycket från olika produkter. Min vindtäta fleeceväst från ITAB, med okänd membrantyp, tycker jag "andas" för dåligt. Men polaren köpte dessa brallor:
...
Men prissignalen är inte helt satt ur spel; ofta är dyrare grejor bättre

Så är det definitivt! Lågprismärken kräver mer av oss konsumenter - att vi själva kan avgöra vad som är bra och dålig kvalitet.

Jag har beställt flera saker från Itab. Av deras egna T&P-produkter köpte jag ett par fjällbyxor och en varm dunparka. De låg i helt olika prisklasser och håller helt olika kvalitet.

Fjällbyxorna kostar 400 kr (hälften av de vanliga märkena i övre mittfåran) och är riktigt, riktigt bra. De är minst lika välsydda som mina Haglöfsbyxor. Klart prisvärda, men inte tokbilliga.

Dunprakan är tokbillig. Den kostar 750 spänn där Everest kostar 2000 och Canada Geek kostar 5000. Den är inte särskilt välsydd och har redan gått sönder i en ficka (mobiltelefonen hamnar plötsligt i fodret) och i en dragkedjetåt. Men köper man stor dunjacka för 750 kr förväntar man sig inte så mycket mer än att den ska hålla ihop. Den är trots allt prisvärd. Eftersom jag använt den nästan dagligen i vinter har jag dock inte reklamerat (ännu).

Håller med om fjällbyxorna som jag också köpt.
Intressant att höra om jackan.

Jag köpte också trepack av bomulls-lånkisar. De kostade inte många kr per st. Å andra sidan gick de sönder (i gren) efter mycket kort användning. Jag borde köpt en storlek större, men stördes inte mycket eftersom priset var ytterst blygsamt. Dock hade det kanske varit smartare att köpa 1 par syntetkalsingar för samma peng från ITAB (vet inte om det finns exakt man tror det). De hade säkert hållit mer än tre ggr så länge som de jag köpte...

tigertamjaren; sa:
.....
Synd att kaminfläkten var så tung. Borde man inte kunna fixa en lättare?

/ G
Ja jäkligt synd. Min första tanke var att det måste ju kunna ordnas en i aluminium. Men det är lite knepigt att se exakt hur den är konstruerad på bilden:

cf_ecofan.gif

Raskesven

Fläkt

Den är med 99% säkerhet tillverkad av en extruderad (strängpressad) aluminiumprofil som kapats och anodiserats (så att den blir svart), men hur funkar den? Vad har man den till??????

Re: Fläkt

Stehpan; sa:
Den är med 99% säkerhet tillverkad av en extruderad (strängpressad) aluminiumprofil som kapats och anodiserats (så att den blir svart), men hur funkar den? Vad har man den till??????
Fläkten drivs av värmen från en kamin, och ska teoretiskt få ut värmen även i de kyliga hörnen av en tältkåta. Fläkten dök upp i ett litet sidospår i tråden "Gå torrfotad":

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24945&pagenumber=2

Raskesven

ha koll på ...

jag tror att man ska ha lite koll på och framför
allt kolla lite innan man köper "billiga" grejor,
men hitintills så har allt som jag köpt och idag använder från ITAB hållt måttet av funktion och kvalitet, det är därför som jag kan lovorda dessa grejor så som jag gör, skäll inte på dom, de har tänkt till tycker jag, sälja bra grejor till vettiga priser, som jag tycker. Jag kan bara jämföra med mina Lundhags/Haglöfs/Fjällräven prylar ...
Men en sak är säker ! jag skulle aldrig köpa en ryggsäck för fjällvandring från ITAB, där går gränsen, men ett par byxor som jag kan gå i testa o.s.v innan som håller bra kvalitet det är ok. "Dissa" dom inte utan att veta hur det är innan du testat ! /Gunnar

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olofom Vandringsstövlar 2024 Kläder 8
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
MarkusF Itab Kläder 38
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
Fidolf Itab T&P Trekking jacka Kläder 3
Gråbuse ITAB vandringsbyxa Kläder 12
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
xblp Typ ITAB - fast för barn? Kläder 6
Tr4vler HM´s outdoorkläder? Kläder 9
Aleks_T ITAB-byx ersättare! Kläder 17
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
tomiso Någon som testat T&P Pro Shell (ITAB) Kläder 14
axeman99 Itab fjeld eller fjeld light Kläder 4
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
Gun-valld Itab softshell jacka.. Kläder 1
melon ITAB Explorer? Kläder 1
mörtkungen Itab: Väst Thermal och regnrock Kläder 1
magnusma Itab Fjeld Kläder 14
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
joask202 ITAB nyheter Kläder 6
avslutatmedlemskap160620 Itab Kläder 7
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
periskop Byxor: Fjällräven eller Itab Kläder 8
Aleks_T Softshell från ITAB, eller annat? Kläder 10
Foss ITAB vindblus OCH regnställ? Kläder 8
Yojimbo Nål i KM´s Froste Kläder 17
metrotiger ITAB, Skaljacka T&P Lazer Kläder 3
PetNor ITAB's Traveller byxa Kläder 15
magnusma Itab`s eskimo Kläder 1
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
xtrem REA på Itab Kläder 0
andy69 Lundhags Bamboo L/S Shirt...? Kläder 0
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Joakim Ambrosson ITAB Action T-shirt Kläder 11
brigas ITAB packaway damstolekar Kläder 2
Martin Fjäderlätt Itab Packaway - kass efter 2 år? Kläder 25
janåkes Kvaliteten på ITAB-produkter? Kläder 50
xyzxyz Passform ITAB Kläder 4
GJMC ITAB Packaway regnbyxor - fotöppning Kläder 9
ollefisk ITAB T&P All-Season Kläder 2
Viberg Rea på ITAB Windbreaker väst Kläder 0
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
dennis_h ITAB och storlekar Kläder 11
ceciliaw ITAB? Kläder 5
xochitl Women´s Marmot Liquid Steel Jacket Kläder 1
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 24
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg