Re: Re: Sprött
kr-val; sa:
Smala isbryggor? Finns det tidigare händelser som du tänker på?
Smala stråk av bra is är ju något vi ofta använder. Det kan vara en uppvattnad spricka med stöpis, isen närmast en vindbrunn, eller ett stabilare stråk i ojämn underfrätt is. Jag misstänker att vi då inte alltid kollar av bärigheten i isen på sidan tillräckligt. Det är dessutom ganska svårt att bedöma styrkan av ett sådant stråk. Styrkan beror på både isens tjocklek och stråkets bredd, faktorer som båda troligen varierar. Dessutom kan även isens kvalité variera. Erfarenhetsmässigt brukar även ganska smala isbryggor bära tämligen väl. Kruxet är om de brister, finns kanske ingen bärig is kvar på sidorna. Reträtten blir spärrad.
Visst hade det varit intressant med en kartläggning av isen. Men det är lätt att vara efterklok. Jag gissar också att det skulle ha behövts en ganska omfattande undersökning för att få en bra bild av isen. Bara enstaka prov skulle lätt kunna ge en missvisande bild.
Jag tycker det ändå är förvånande att isen sprack upp över ett så stort område. Det påminner om hur varm utmattad is kan bete sig. Om råken var öppen bedömer jag det som mindre sannolikt att det fanns stora spänningar i isen.
Frågan är om isen var underfrätt, alltså hade tigigare varit tjockare och sedan frätts av isen, eller om strömmarna bara har dämpat istillväxten. I det första fallet brukar istjockleken bli mycket ojämn med fräthål. I det senare fallet får man ofta en mer jämn uttunning.
Att råken inte går tvärs kan kanske förklaras med att det spricker där isen är som tunnas, alltså längs strömfåran. Men råkars utbredning är ofta inte helt enkla att förstå. Och var det en hoppressad råk där isvecket smält bort, eller var det en släppråk? Eller var det en skjuvråk?