Hur snabbt torkar olika skor?

Mitt svar blir följande, och läs inte in någon dryghet eller dylikt för några sådana intentioner finns inte:
1. Säkert inte mycket alls. Men jag upplever det ändå som torrare än innanför en genomblöt skalkänga.
2. Mer än inget foder alls.
3. Mina tassar har alltid varit glada. Och definitivt gladare än i skalkängor under samma förhållanden.
4. Jag har aldrig haft några problem med vikten, så tydligen är inte detta ett problem för mig.

Men allt detta är ju smaksaker, och allas fötter är olika.

Men det gäller bara om de fodrade gtx-kängorna är relativt oanvända då? med tanke på vad du skrev tidigare?
;)

Däremot finns det få saker som är så värdelösa som ett par GTX-fodrade kängor med utslitet ytläder och trasiga GTX-membran: I somras blötte jag ner fötterna dag 2 av 5 i fjällen kring Keb. Skaren och iskristallerna i snön skavde bort vaxlagret, och sedan var det fritt fram för vatnet att tränga in. Kängorna hann aldrig torka innan jag kom hem.

Som tur är är ju plastpåsar vattentäta:)

Ja och nej faktiskt. Den kommentaren var med hänsyn till trådens egentliga frågeställning om torktid.
För eftersom ett par blöta gtxkängor nästan aldrig torkar medans ett par traditionella kängor torkar snabbt är ju ett par slitna gtxkängor värdelösa.

Men lägger vi in fler aspekter vet jag inte riktigt vad jag skulle rösta på.
Min situation i somras till exempel hade kanske blivit lite torrare på slutet med ett par skalkängor.

Jag har å andra sidan varit i situationer då en skalkänga inte hållit tätt under flera dagars verksamhet ute i drygt nollgradigt väder och blötsnö. Det tog ungefär tio minuter att blöta ner hela lagret strumpor och sen var det inte skoj längre.
Blöta skalkängor och blöta strumpor ger ju faktiskt samma effekt som blöta kängor med med foder fast minus gtxlagret. Och då vetifan om jag inte föredrar gtx ändå.

Smaken är som baken:)

Fördelen där är ju att det är lättare att byta strumpor än foder, men blir de bara blöta igen är det ju naturligtvis rätt ovärt... Gummistövlar ftw!!

Tundra, våt, 22h efter vattenbad, våtvikt 4: 942 gram. Viktökning från torr 62 gram (7% ökning)
Alaska, våt, 22h efter vattenbad, våtvikt 4: 845 gram. Viktökning från torr 26 gram (3% ökning)

Alaskan känns torr invändigt medan Tundran fortfarande är fuktig.
Tundran är mao lika blöt (7%) efter 22 h torkning som Alaskan var efter 12 h...

Senast ändrad:
Hade varit väldigt intressant att se ditt test även för ett par kängor utan gore tex med skinn foder.

Fan att jag sålde mina gamla meindl förra veckan

Skickat från mobilen

Har ett par gamla skinnfodrade Red Wing, foten är dubbelsydd, en randsydd känga. Har varit med om åtskilliga vattenfyllningar. fungerar upplever jag som Alaska eller Jörn, d v s byter man sockpaket och helst inttersula oxså samt häller ut vattnet känns det torrt o varmt direkt efter en 4-5 timmars vandring brukar skinnet se torrt ut oxså. Eftersom jag regelmässigt byter sockpaketet vid måltider får mina kängor/skor även chansen att släppa ut fukt vid bytena. Innersultemperaturen vid rast brukar ligga på 50-60°. Gångfriktionen.

Jag var faktiskt lite sugen på ett par red Wing 899. Såna här

3amy6u9a.jpg

Som jag tycker ser mycket fina ut. Men vågade inte chansa pga art jag inte kan prova dom. Tror dom bara har ett lager.

Skickat från mobilen

Varför då? Om moccasinliknande kängor vore bättre att gå i, varför är då 99% av alla hikingkängor inte av moccasinmodell?

Att jämföra med blötskor är för mig svårt för jag har inte den blekaste aning om vad det är. Google verkar inte veta vad det är.

Skickat från mobilen

Samer, de har blötskor, och Indianer gick betydligt mer än de flesta. Båda hade mocasinskärning, säkert av årtusendes erfarenheter.
Men soldater kan inte ha putsade industriframställda mocasinskurna skor.
Skobranchen brukar säga att mocasinskurna skor böjer sig snällare över tårna. Jmf gärna med seglarskor.
Alpländernas gåskor är även de mocasinskurna. Det finns en orsak, mina liknar modell 214.
go tur

Ok Blötskor = Blötnäbb. Då är jag med, vid en googling på blötskor fick jag inte upp många blötnäbbar.

Skickat från mobilen

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg