Hur snabbt torkar olika skor?

Mycket märklig konstruktion måste jag säga. Jag hade nästan tagit för givet att GTX-membranet satt mellan lädret och fodret, för där hade det ju gjort mer nytta.

Det ändrar ju iofs inte min upplevelse av skillnaden, men det kan ju definitivt få en att tänka om angående funktionaliteten hos en GTX-fodrad känga!

Att ej ha gore-tex på fötterna - det är det som skiljer proffs från amatörer :)

Skämt å sido, det enklaste vinner alltid i längden. Torktiden är av betydelse om man planerar längre turer än en helg. Blöta fötter kan sänka det berömda värdet en hel del. Visst är gore-tex käng sköna och behagliga - men bara en stund.

Ang våtvikt, jag kan väga lite grann ikväll. Har dels Lundhags Alaska och dels ett par gamla högskaftade gtx-fodrade Meindl Tundra som får agera experimentunderlag. Båda paren är nog ungefär lika osmorda.
-Torrvikt/sko
-Våtvikt/sko. Vattenfylld mättad sko som får stå uppochned i 20 minuter (motsvarar misslyckat längre vad med efterföljande snabbfika-/torkpaus).

-Idealt hade jag även vägt sko som fått stå i vatten upp till GTX-kant/cellgummikant ett bra tag. Men tyvärr så läcker GTX-linern i båda Meindl Tundrorna så det testet ger nog inte rättvisande resultat;)

Ang våtvikt, jag kan väga lite grann ikväll. Har dels Lundhags Alaska och dels ett par gamla högskaftade gtx-fodrade Meindl Tundra som får agera experimentunderlag. Båda paren är nog ungefär lika osmorda.
-Torrvikt/sko
-Våtvikt/sko. Vattenfylld mättad sko som får stå uppochned i 20 minuter (motsvarar misslyckat längre vad med efterföljande snabbfika-/torkpaus).

-Idealt hade jag även vägt sko som fått stå i vatten upp till GTX-kant/cellgummikant ett bra tag. Men tyvärr så läcker GTX-linern i båda Meindl Tundrorna så det testet ger nog inte rättvisande resultat;)

Du får ju ha en testgrupp på åtminstone 10 par skor om det ska bli rättvist!

Jag kan ta emot skalkängor för test mot att jag får behålla dem. Helst strl44.
Fodrade GTX-kängor får nån annan testa.
:)

Testobjekt
Meindl Tundra, höger känga, högskaftad gtx-känga i skinn, innerskaft i skinn, Vibramsula, strl 9 1/2, torrvikt: 880 gram.
Lundhags Alaska, höger känga, högskaftad cellgummikänga med enkelt skaft i skinn och Vibram-skidsula, motsv strl, torrvikt: 819 gram.

Båda kängorna vägda utan innersula men med rem, syntet på Meindl, läder på Lundhagarn.

Testet utfört i dusch inomhus.
Lufttemperatur vid testtillfället: 21grC
Lufttryck: 1002mBar
Vattentemperatur: 26grC
Luftfuktighet: okänd.

Båda kängorna fylldes med vatten, de fick sedan stå i ett vattenbad ca 40 minuter.
Kängorna togs sedan upp och fick rinna ur uppochned i ett par minuter.
Tundra, våt, 2 min efter vattenbad, våtvikt 1: 1233 gram. Viktökning från torr 353 gram (40% ökning)
Alaska, våt, 2 min efter vattenbad, våtvikt 1: 1030 gram. Viktökning från torr 211 gram (26% ökning)

Kängorna fick sedan hänga uppochned ytterligare ca 20 minuter.
Tundra, våt, 20 min efter vattenbad, våtvikt 2: 1123 gram. Viktökning från torr 243 gram (28% ökning)
Alaska, våt, 20 min efter vattenbad, våtvikt 2: 1027 gram. Viktökning från torr 208 gram (25% ökning)

Slutsatser?

Nu vidtar torkning inomhus, kan ev återkomma med resultat:)

När man kommer hem med blöta skor är skotorkare ett bra redskap. Några olika finns här smartson.se/index.aspx?id=2570

Frågan är hur lång tid det tar tills GTX kängan verkligen är torr då fukten stannar kvar (blir instängd)mellan ytterlädret som ev har en vaxad fuktspärr på utsidan och GTX linern på insidan. Mysig miljö för allehanda organismer att växa....

Frågan är hur lång tid det tar tills GTX kängan verkligen är torr då fukten stannar kvar (blir instängd)mellan ytterlädret som ev har en vaxad fuktspärr på utsidan och GTX linern på insidan. Mysig miljö för allehanda organismer att växa....
Det är nog de organismerna du ser som en grågrön beläggning på skumgummibitarna på bilderna =O

Torkning testobjekt
Efter torkning 12 h på golvet vid pelletskamin, rumstemperatur 21grC.
Tundra, våt, 12h efter vattenbad, våtvikt 3: 987 gram. Viktökning från torr 107 gram (12% ökning)
Alaska, våt, 12h efter vattenbad, våtvikt 3: 874 gram. Viktökning från torr 55 gram (7% ökning)

Det finns ju faktiskt en aspekt till inser jag när jag ser i vilken ordning fodret och membranet är monterat: Torrhet för foten, eller kanske "upplevd torrhet" För även om lädret är blött och fodret formligen dyngsurt som en tvättsvamp finns det ju ett värde i att fötterna fortfarande känner sig torra och mysiga som åtminstonde i min värld väger ganska tungt

Det finns ju faktiskt en aspekt till inser jag när jag ser i vilken ordning fodret och membranet är monterat: Torrhet för foten, eller kanske "upplevd torrhet" För även om lädret är blött och fodret formligen dyngsurt som en tvättsvamp finns det ju ett värde i att fötterna fortfarande känner sig torra och mysiga som åtminstonde i min värld väger ganska tungt

Följdfrågor:
1. Hur mycket 'andas' gtx-linern om det är blött utanför?
2. Hur mycket isolerar det blöta fodret?
3. Hur torra och mysiga känner sig fötterna med tanke på 1 och 2?
4. Hur många gram vatten i skorna är du beredd att släpa på? Och hur länge?
:)

Mitt svar blir följande, och läs inte in någon dryghet eller dylikt för några sådana intentioner finns inte:
1. Säkert inte mycket alls. Men jag upplever det ändå som torrare än innanför en genomblöt skalkänga.
2. Mer än inget foder alls.
3. Mina tassar har alltid varit glada. Och definitivt gladare än i skalkängor under samma förhållanden.
4. Jag har aldrig haft några problem med vikten, så tydligen är inte detta ett problem för mig.

Men allt detta är ju smaksaker, och allas fötter är olika.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg