Hur snabbt torkar olika skor?

Syncrons foder är ett ickeabsorberande foder. Insida av läder dvs inte disksvampsfoder så som meindel prof. Torkar dock förmodligen långsammare än en motsvarande utan något foder alls.

Andas neopren eller är det en gummistövel man har på sig? Om neoprenet transporterar vätska så binder det rimligen det som är under transport.

Mina Meindl och Mina Hanwag saknar gore-tex, har också läderfoder, men saknar neopren. De borde då antagligen torka snabbare eller?

Skickat från mobilen

Andas neopren eller är det en gummistövel man har på sig? Om neoprenet transporterar vätska så binder det rimligen det som är under transport.

Mina Meindl och Mina Hanwag saknar gore-tex, har också läderfoder, men saknar neopren. De borde då antagligen torka snabbare eller?

Skickat från mobilen

neopren är i min värld vattentätt. (tänk att det används i torrdräkt). Finns säkert olika kvaliteter, men vattentäta skall de vara.

Ja det blir lite som en gummistövel.

Dina käng bör torka snabbare då neoprenet även är värmeisolerande.

Neopren och andra gummin med slutna celler är helt vattentäta. Men de suger inte upp väta. De hindrar bara fukten att ta sig ut. Vissa kallskum som används i skor har inte slutna celler och tar därför upp fukt. Men å andra sidan hindrar de inte fukttransporten i samma mån som skum med slutna celler.

Jag har gjort rätt många skotorkar (använder även i mina boxhandskar), de är som två avlånga korvar av bomullsflanell fyllda med alflis, dessa korvar sitter ihop med ett nylonband. Dessa suger upp fukten fort och gör att skorna torkar på nån timma. Detta är ingenting jag har med mig ut i terränglådan, men använder dagligen till vardagsskor, vandringsskor, löpskor och som sagt sparring- och säckhandskar. Tycker det förlänger livet på det mesta. Det är ju just fukt och i synnerhet svett som förstör läder. Jag har nog några till övers nånstans.

Mina erfarenheter (Ett antal m/90 kängor utslitna, diverse andra märken och är i stånd att begrava det andra paret Meindl Performance) säger mig förvisso att ett par fodrade kängor torkar oändligt mycket långammare.
Men den säger samtidigt att det är lika mycket svårare att få dom blöta.

Jag har många gånger blött ner ofodrade kngor och tvingats fortsätta verksamheten med blöta fötter, men jag har mindre sällan lyckats med detsamma i fodrade.
Jag föredrar fodrade för att man får ett extra skyddande lager mot väta, och man slipepr vara beroende av att vaxlagret och ytlädret stoppar vätan.

Däremot finns det få saker som är så värdelösa som ett par GTX-fodrade kängor med utslitet ytläder och trasiga GTX-membran: I somras blötte jag ner fötterna dag 2 av 5 i fjällen kring Keb. Skaren och iskristallerna i snön skavde bort vaxlagret, och sedan var det fritt fram för vatnet att tränga in. Kängorna hann aldrig torka innan jag kom hem.

Som tur är är ju plastpåsar vattentäta:)

Nu blev jag väldigt nyfiken här, på vilket sätt gör fodret att kängorna inte blir lika blöta? Förutsatt såklart att det är samma yttermaterial (annars är det ju yttermaterialet som är skillnaden och inte fodret).

Det här är vad ett par fodrade GTX-Meindl Taiga innehåller;
MeindlTaiga001.jpg

MeindlTaiga002.jpg

edit: Det är en sko som är slaktad. Den andra har jag bara vrängt ut linern på, satt bara fast med ett par limkluttar. Det här paret är använt max 60 dagar, ändå var skumgummit samt de perforerade plastbitarna trasiga...

Skaften är fodrade med ytterligare ett tunt skumgummilager som jag inte tog loss.
Mycket material som kan bli blött och håller kvar vätan...
Observera att GTX-linern sitter längst in mot foten, dvs håller inte ytterlädret skon torrt blir allt utanför linern blött...

Enkla ofodrade Lundhags, jag föredrar gamla Alaska och Scandinavian Hiking, har så lite material som kan hålla kvar vatten att de känns som mest fuktiga invändigt efter strumpurvridning och innersultorkning...

edit 2: Intressant vore att ta reda på våtvikten (dvs dränkta) för ett par fodrade GTX-kängor.
Ångrar att jag inte kollade upp det innan Taigorna gick till de sälla jaktmarkerna:)

Senast ändrad:
Nermander: Kan de vara så att jag läser in för mycket information i begreppet "fodrad"?
Jag förutsatte ett GTXmembran nämligen. Utan detta finns ju inget som gör att en fodrad känga blir mindre blöt!

Det här är vad ett par fodrade GTX-Meindl Taiga innehåller;
MeindlTaiga001.jpg

MeindlTaiga002.jpg

edit: Det är en sko som är slaktad. Den andra har jag bara vrängt ut linern på, satt bara fast med ett par limkluttar. Det här paret är använt max 60 dagar, ändå var skumgummit samt de perforerade plastbitarna trasiga...

Skaften är fodrade med ytterligare ett tunt skumgummilager som jag inte tog loss.
Mycket material som kan bli blött och håller kvar vätan...
Observera att GTX-linern sitter längst in mot foten, dvs håller inte ytterlädret skon torrt blir allt utanför linern blött...

Enkla ofodrade Lundhags, jag föredrar gamla Alaska och Scandinavian Hiking, har så lite material som kan hålla kvar vatten att de känns som mest fuktiga invändigt efter strumpurvridning och innersultorkning...

edit 2: Intressant vore att ta reda på våtvikten (dvs dränkta) för ett par fodrade GTX-kängor.
Ångrar att jag inte kollade upp det innan Taigorna gick till de sälla jaktmarkerna:)

De ser grisiga och kränkta ut.

Nermander: Kan de vara så att jag läser in för mycket information i begreppet "fodrad"?
Jag förutsatte ett GTXmembran nämligen. Utan detta finns ju inget som gör att en fodrad känga blir mindre blöt!

Läs mitt inlägg med kängbilderna - "Observera att GTX-linern sitter längst in mot foten, dvs håller inte ytterlädret skon torrt blir allt utanför linern blött..."
Finns det fodrade GTX-skor med linern närmast ytterlädret? De jag ägt har haft linern närmast foten.

Läs mitt inlägg med kängbilderna - "Observera att GTX-linern sitter längst in mot foten, dvs håller inte ytterlädret skon torrt blir allt utanför linern blött..."
.

Känns som en total felkonstruktion, linern borde rimligtvis skydda även fodret i kängan från att bli blött om fukten tränger igenom ytterlädret. Men tittar man på denna beskrivning ser det faktiskt ut som om Meindl monterar GTX linern närmast foten (kolla under fliken "technology") vilket är kass, blir inga mer sådana kängor:
http://www.meindl.de/english/index.html

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg