Jag sliter mest slut på mina prylar innan jag (ytterst sällan) skaffar nya. De flesta är riktigt gamla, utom regnställ som tyvärr har kort livslängd. Tält och regnställ vill jag helst köpa (i stort sett) nya, av rena pålitlighetsskäl (svårt att kolla regntäthet på loppis). Allt annat kan jag tänka mig köpa på loppis och/eller second hand, och har gjort det i stor utsträckning.
De (få) saker som visat sig vara felköp (för just mig) har mest gått vidare till folk som de passat bättre. Andra är bortskänkta till Erikshjälpen. Någon enstaka "kanske"-pryl jag inte använder står nog kvar i skrubben för eventuell omprövning.
Undantag 1: tunna underställ av merinoull - sådana vill jag ha ett litet reservlager av, då de inte är särskilt hållbara. Därför slår jag till nästan varje gång jag springer på ett dem på loppis.
Undantag 2: vårt gamla Trangiakök som varit optimalt under småbarnstiden. Men jag använder fortfarande delar från det, och blir vi många så kommer vid sällsynta tillfällen hela köket fram.
Undantag 3: min gamla Haglöfs Alaska. Används typ vartannat år till specialuppdrag som innebär riktigt tunga laster, men här är det också lite affektionsvärde som spelar in.