Hur många oanvända prylar finns det?

Farfar hade smärting tält, far hade tältcentralens fjälltält i bomull, själv började ego med ett Fjällräven i Steel nylon, det brann som fnöske.
Har själv tidigare bacecampat/bilcampat under fiskeresor i morsans gamla bomullstält med stålställning från 60-70talet under x antal år, funkade över förväntan fram till tyget började bli skört en bra bit in på 2000talet.

Tungt, rejält och kvalitet, vägde säkert 40kilo totalt.

Senast ändrad:
Klockren tråd!!
Det finns ju en hemsida som heter hygglo.se och vi har anlitat den några gånger under våra byggprojekt här hemma.

Det måste ju även funka ifall man vill testa på lite friluftsliv med tält, liggunderlag, sovsäck och stormkök?
Om utrustningen ändå ligger i garderoben och tar plats - hyr ut den och tjäna pengar på den!!
Det blir några 100-lappar/uthyrning men ändå mer pengar än att utrustningen bara ska ligga i en garderob och ta plats!

Viktigast av allt är att ni som har för mycket utrustning, som kan hyras ut, bidrar till att hjälpa alla ensamstående mammor som absolut inte har råd att köpa sån utrustning men kan hyra den över en helg för att ge sina barn en underbar helg i vildmarken med tältning och lägerbrasa.

Sånt är så mycket värt för barn!!

Ibland undrar jag hur många oanvända sovsäckar, ryggsäckar och tält det finns i vårt avlånga land...

I annons efter annons på blocket, tradera med flera finns det mängder med prylar som aldrig har använts och då är det långt ifrån alla oanvända prylar som verkligen kommer ut på annons.

Handen på hjärtat, känner du någon som samlar på oanvända utelivsprylar eller är du själv en samlare kanske? 😊
Samlar...näe det kan jag inte säga. Jag köper alltid nytt efter att ha funderat väldigt länge och kollat recensioner och så. Det gör att jag inte har speciellt mycket "onödiga" saker.
Jag är inte ofelbar och visst har även jag köpt något som varit nedsatt, men sedan inte använt det. De köpen är alltmer sällsynta.
Jag känner heller ingen samlare, men ser ibland inlägg, som jag ser som skryt, över tält och sovsäckar som klarar alla temperaturer och förhållanden. Så, ja, jag känner nog till "samlare", men jag känner ingen.

Jag menar ju absolut inte att någonting skulle vara sämre än någonting annat i vad man gör med sina saker. Vill man samla på hög utan att använda prylarna så ska man ju göra det. :)

Det jag tycker är lite tråkigt är dom som handlar prylar men sen aldrig vågar ge sig ut för att använda sakerna till vad dom är tänkta för. Ge dom en hjälpande hand ut i naturen om ni kan.

Tycker mig se ett mönster på köp/sälj platformar där ny och rätt dyr "märkes" utrustning säljs efter väldigt sparsam användning..
Gissar att man provat på och kommit fram till att man kanske inte är så frilufts intresserad ändå.?
Men det blir ju en bra andrahands marknad..

Tycker mig se ett mönster på köp/sälj platformar där ny och rätt dyr "märkes" utrustning säljs efter väldigt sparsam användning..
Gissar att man provat på och kommit fram till att man kanske inte är så frilufts intresserad ändå.?
Men det blir ju en bra andrahands marknad..
Ja, många testade friluftsliv under pandemin, och sen när man fick resa igen så blev utrustningen liggandes.

Senast ändrad:
Jag sliter mest slut på mina prylar innan jag (ytterst sällan) skaffar nya. De flesta är riktigt gamla, utom regnställ som tyvärr har kort livslängd. Tält och regnställ vill jag helst köpa (i stort sett) nya, av rena pålitlighetsskäl (svårt att kolla regntäthet på loppis). Allt annat kan jag tänka mig köpa på loppis och/eller second hand, och har gjort det i stor utsträckning.

De (få) saker som visat sig vara felköp (för just mig) har mest gått vidare till folk som de passat bättre. Andra är bortskänkta till Erikshjälpen. Någon enstaka "kanske"-pryl jag inte använder står nog kvar i skrubben för eventuell omprövning.

Undantag 1: tunna underställ av merinoull - sådana vill jag ha ett litet reservlager av, då de inte är särskilt hållbara. Därför slår jag till nästan varje gång jag springer på ett dem på loppis.

Undantag 2: vårt gamla Trangiakök som varit optimalt under småbarnstiden. Men jag använder fortfarande delar från det, och blir vi många så kommer vid sällsynta tillfällen hela köket fram.

Undantag 3: min gamla Haglöfs Alaska. Används typ vartannat år till specialuppdrag som innebär riktigt tunga laster, men här är det också lite affektionsvärde som spelar in.

Min Haglöfs Skraja inköptes på loppis för 100 kr. Och användes när jag gick Vasaloppet. Och Trangia köket ingår i krislådan. ;)

Trangiakök har jag samlat på mig genom åren och dom flesta används lite nu och då. Dom större i 25-serien har jag bara använt hemma vid strömavbrott.

Antalet Haglöfs Alaska och/eller Fjällräven raven gyro vill jag inte ens räkna för det känns lite pinsamt 😬 Jag borde sälja av med alla utom en av varje... dom lär hålla min livstid ut ändå.

Jag sliter mest slut på mina prylar innan jag (ytterst sällan) skaffar nya. De flesta är riktigt gamla, utom regnställ som tyvärr har kort livslängd. Tält och regnställ vill jag helst köpa (i stort sett) nya, av rena pålitlighetsskäl (svårt att kolla regntäthet på loppis). Allt annat kan jag tänka mig köpa på loppis och/eller second hand, och har gjort det i stor utsträckning.

De (få) saker som visat sig vara felköp (för just mig) har mest gått vidare till folk som de passat bättre. Andra är bortskänkta till Erikshjälpen. Någon enstaka "kanske"-pryl jag inte använder står nog kvar i skrubben för eventuell omprövning.

Undantag 1: tunna underställ av merinoull - sådana vill jag ha ett litet reservlager av, då de inte är särskilt hållbara. Därför slår jag till nästan varje gång jag springer på ett dem på loppis.

Undantag 2: vårt gamla Trangiakök som varit optimalt under småbarnstiden. Men jag använder fortfarande delar från det, och blir vi många så kommer vid sällsynta tillfällen hela köket fram.

Undantag 3: min gamla Haglöfs Alaska. Används typ vartannat år till specialuppdrag som innebär riktigt tunga laster, men här är det också lite affektionsvärde som spelar in.
"...specialuppdrag som innebär riktigt tunga laster...". Där blev jag väl nyfiken.😀

"...specialuppdrag som innebär riktigt tunga laster...". Där blev jag väl nyfiken.😀
Ursprungsuppdraget var ju att bära allt för långvandring med små barn, och för uteliv med stora grupper Mullebarn :)
Med sin oöverträffade bärkomfort var den också perfekt för att bära upp en massa utrustning, mat och klätterskrot till diverse basläger.

Numera får den mest rycka in vid tillfällig transport av tunga saker (typ: något önskemål från dotterns barndomshem som ska tas med på tåget, när jag hälsar på). Eller som lån till andra som behöver bära tungt av någon anledning.
För egna turer fyller jag den inte till hälften.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg