Hur många oanvända prylar finns det?

Ja, det också. Sen är det all reklam som iallafall kryssbutiken skickar ut om veckans klipp. Det bidrar nog till en del överkonsumtion.
Människor verkar älskar att omyndigförklara sig själva och skjuta över ansvar på andra när dom har dålig självdiciplin, man är alltid själv fullt ansvarig för vad, när och hur mycket man handlar.

Klimattomtarna verkar tro att Världens ska räddas genom att alla köper elbilar när det är överkonsumtion i kombination med överbefolkning som är det största hotet mot miljön.

Utelivet har senaste 30åren mycket rört sig mot att bli en prylsport, syns inte minst här i trådarna på Utsidan.
All utrustning i amatörens ägo ska tydligen optimeras i detalj till en nivå som tidigare bara förekom hos Värdseliten på långskidor möjligen.

Vad hände med människorna som lånade ett tält, cyklade i jeans och tenniskor ner till sjön i skogen och tältade och eldade brasa med ved dom plockade på marken i skogen och kände frihet och glädje över det enkla i friluftslivet ?
Jag ser fortfarande att många yngre barn har den egenskapen innan omgivningen hinner fördärva dom.

Den stora frågan är om man kan köpa sig lycka och vad det på olika sätt i så fall kostar ?

Senast ändrad:
Men vad är en använd pryl. Jag har stormtändstickor men har aldrig använt dem. Köper saker som jag ser en användning för och helt klart blir det mycket prylar. Men jag väntar hela tiden på tillfällen att använda den där avvikande prylen.

Men vad är en använd pryl. Jag har stormtändstickor men har aldrig använt dem.
Ja, det är det nog bäst du själv som kan svara på.

Jag har till exempel ett litet militärt första förband i ryggsäcken, jag har aldrig behövt använda det och jag hoppas slippa, men så länge jag bär det med på tur så anser jag det fylla en viktig funktion och inte kvalar in under överkonsumtion trots att det legat oöppnat där i många år.

Min poäng är att alltför många till stor del verkar förväxlat själva meningen med friluftsliv med en ständig jakt på nya och bättre prylar nuförtiden.

Senast ändrad:
Uteliv har alltid varit en prylsport..

Skillnaden mellan då och nu är att vi är bättre konsumenter och utbudet större..

Nja, håller inte riktigt med.
Det friluftsliv jag och mina kamrater togs med på under 70-80tal av våra föräldrar och morföräldrar var av mer minimalistiska slaget när det gällde prylar, upplevelsenivå och bra mat hade högre prioritet.

Sen vet jag inte vad du menar med "bättre konsumenter"....duktigare på att överkonsumera importerat Kina-skit där vi tidigare i första hand köpte inhemskt ?

Senast ändrad:
Nja, håller inte riktigt med.
Det friluftsliv jag och mina kamrater togs med på under 70-80tal av våra föräldrar och morföräldrar var av mer minimalistiska slaget när det gällde prylar, upplevelsenivå och bra mat hade högre prioritet.

Sen vet jag inte vad du menar med "bättre konsumenter"....duktigare på att överkonsumera importerat Kina-skit där vi tidigare i första hand köpte inhemskt ?
Precis, inte var det mycket prylar på sjuttio-och åttiotalet. Och framför allt inga märkesprylar.

Nu är det ju så att det idag finns rätt mycket bättre prylar än vad det gjorde på 70 talet. Fler aktiviteter finns det också.

En annan sak som kanske inte är ny men i alla lever bra idag är att kritisera andra för vad de väljer att göra.

Nu är det ju så att det idag finns rätt mycket bättre prylar än vad det gjorde på 70 talet. Fler aktiviteter finns det också.

En annan sak som kanske inte är ny men i alla lever bra idag är att kritisera andra för vad de väljer att göra.
Kritik fanns även på 70-talet, men fick inte den spridningen för sociala medier fanns inte då.

Nu är det ju så att det idag finns rätt mycket bättre prylar än vad det gjorde på 70 talet.

Det skulle ju i så fall vara ett starkt argument för att vi borde konsumera mindre saker om dom både är bättre och håller längre.

Jag tror att det många gånger är rent habegär och ibland oförmåga att analysera vad man egentligen behöver som ligger bakom överkonsumtion av friluftsutrustning.

Senast ändrad:
Nja. Fanns då som nu hypade märken även om det är andra som nu är högre rankade. Internet skapar nu trender och prylsug något som man då fick till sig via postorderkataloger och butiksbesök.

Marknaden och utbudet har växt och i synnerhet nischandet. Nu finns det t ex stakskidor, klisterskidor, skateskidor skinskidor och det fenomenet finns på många håll.

Thure

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg