Hur många oanvända prylar finns det?

Det skulle ju i så fall vara ett starkt argument för att vi borde konsumera mindre saker om dom både är bättre och håller längre.
Nu skrev inte jag något om både bättre och håller längre.

Det jag i första hand tänkte på att man kan få bra mycket bättre turer nu med tanke utrustningen än vad man kunde på 70 talet om man inte föredrar att ha en tyng säck och saker med dålig funktionalitet.

Men man kunde vara ute då med.

Marknaden och utbudet har växt och i synnerhet nischandet. Nu finns det t ex stakskidor, klisterskidor, skateskidor skinskidor och det fenomenet finns på många håll.

Thure
Skidor är ju en marknad där olika typer skidor faktiskt gör en stor skillnad på upplevelsen.

Finns andra områden där prylhetsen har bra mycket mindre inverkan på upplevelsen.

Nja. Fanns då som nu hypade märken även om det är andra som nu är högre rankade. Internet skapar nu trender och prylsug något som man då fick till sig via postorderkataloger och butiksbesök.

Marknaden och utbudet har växt och i synnerhet nischandet. Nu finns det t ex stakskidor, klisterskidor, skateskidor skinskidor och det fenomenet finns på många håll.

Thure
Märken fanns, men min far är inte märkesfrälst, så det var inga märkesgrejer hos oss.

Med bättre på att konsumera menar jag att vi har har en större tilltro till att vår konsumtion ska köpa oss fria från trötta fötter och skoskav, värkande axlar från ryggsäcken och dålig sömn etc och att den ska lösa alla problem som kan uppstå, reella och påhittade..

*Många förstagångsvandrare har en utrustning och bra och ha grejjer som kostar typ mer än vad jag lagt på min under 40 år..

(*Viss överdrift men typ sant..)

Senast ändrad:
*Många förstagångsvandrare har en utrustning som kostar typ mer än vad jag lagt på min under 40 år..

(*Viss överdrift men typ sant..)

Jag tror det till del kan bero på att folk inte orkar hela vägen och försöker kompensera med prylar.

I stället för att göra det rätta och köpa en papperskarta och kompass och lära sig grunderna i navigering hjälpligt innan man ger sig ut i fjällen så köper man en Garmin xxx för 6500:- plus en elektronisk karta för 1250:- som sedan läggs utför skit och inget på Tradera efter 5år när det kommit nya modeller man anser man måste uppgradera till som exempel.

Senast ändrad:
Nja. Fanns då som nu hypade märken även om det är andra som nu är högre rankade. Internet skapar nu trender och prylsug något som man då fick till sig via postorderkataloger och butiksbesök.

Thure

Fjällräven är väl ett sådant märke som varit med länge och över tid ansetts som både kvalitet, dyrt och på senare år när dom lanserat sig mer och mer mot den urbaniserade delen av befolkningen i storstäderna även kan anses skapligt hypat då resan har gått ända från rejäla bruksjackan Grönland som det startade med till nutidens Fjällräven Kånken dataväska i Pridefärger.

Fast många ansåg det inte motiverat att välja dom som förstaval på grund av deras kostnadsläge på 70-80tal av dom jag umgåtts med i alla fall.

På tal om postorder, fan vad man saknar Tysklinds av nostalgiska skäl.

Senast ändrad:
Japp så är det nog.. Men vet inte om det är lathet eller ork, men att man tjänar mer pengar på Garmins och Ekartor än på kompasser och papperskartor..

De flesta större outdoormärken/varumärken som finns idag fanns redan på 70/80 talet så det är inte något nytt direkt

1000005062.jpg
1000005063.jpg

1000005067.jpg

Man vill ju optimera utrustningen. Iaf jag, pch säljer av det jag uppdaterar. Köksdelen är fulländad och svårt att se att den kan bli bättre. De gamla brännarna, vedköken osv har jag sålt för länge sen och det är inte svårt. Sovsäcken ör svår att optimera och få såld, då man inte vill köpa en begagnad svettig sak. Har inte ens provat sälja, men kan inte tänka mig att någon vill köpa en sån. Tält har jag sålt och köpt nytt ett otal ggr. Oftast lätt att sälja om man har seriösa tält. Även sålt vandrarkängor, hammockar, tarpar, kajaksaker osv. Allt blir sålt förr eller senare, viss t.o.m. med vinst.

Prylar är roligt, men hade varit trevligare om fler tillverkades i eu och till konkurrenskraftiga priser med kina.

Nu är det ju så att det idag finns rätt mycket bättre prylar än vad det gjorde på 70 talet. Fler aktiviteter finns det också.

En annan sak som kanske inte är ny men i alla lever bra idag är att kritisera andra för vad de väljer att göra.
Jag tycker de nya friluftslivprylar som kommit är bra. Om man tycker att det som fanns tillgängligt på t ex 70-talet var lika bra ( eller bättre ) så står det en fritt att använda det.

Man vill ju optimera utrustningen. Iaf jag, pch säljer av det jag uppdaterar. Köksdelen är fulländad och svårt att se att den kan bli bättre. De gamla brännarna, vedköken osv har jag sålt för länge sen och det är inte svårt. Sovsäcken ör svår att optimera och få såld, då man inte vill köpa en begagnad svettig sak. Har inte ens provat sälja, men kan inte tänka mig att någon vill köpa en sån. Tält har jag sålt och köpt nytt ett otal ggr. Oftast lätt att sälja om man har seriösa tält. Även sålt vandrarkängor, hammockar, tarpar, kajaksaker osv. Allt blir sålt förr eller senare, viss t.o.m. med vinst.

Prylar är roligt, men hade varit trevligare om fler tillverkades i eu och till konkurrenskraftiga priser med kina.

Jag tolkar mycket av ovanstående som avsaknad av vettig analys vad du egentligen behöver och kör trial and error om och om igen. ;)

Jag tycker de nya friluftslivprylar som kommit är bra. Om man tycker att det som fanns tillgängligt på t ex 70-talet var lika bra ( eller bättre ) så står det en fritt att använda det.

Är väl för att man inte begriper sig på produktionsoptimering man själv går omkring i en Fjällräven Grönland med design från 1968 till vardags och i skogen ?
Sen att slumpen råkade göra den anses hyffsat rätt även att ha bland folk i vissa kretsar nuförtiden är väl sånt man får ta.

Men grattis till er som hittat en bättre, hållbarare och mer användbar modern jacka ni trivs med.
Lämna gärna rapport om 30-40år hur kvaliteten på era nya jackor var jämfört med 60-70tals skräpet. ;)

Senast ändrad:
Jag tolkar mycket av ovanstående som avsaknad av vettig analys vad du egentligen behöver och kör trial and error om och om igen. ;)
Det är väl sällan det bara är ens behov som bestämmer vad man köper. Man ser nåt nytt som lockar, kankse lättare, mindre, bättre, större what ever. Eller så har man bara ledsnat på nåt och vill ha nåt bättre.

I år är det ryggsäcken som ska uppdateras till nåt vassare. Sen säljer jag de gamla, eller innan

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg