Hur har d gått för er i torkan?

Re: Re: Re: Kantareller & Karljohan

KLAGER; sa:
Skeebum; sa:
Har precis flyttat till Eskilstuna och skulle oxå vilja plocka lite svamp. Vart finns det fina svampområden runt Eskilstuna?

Mvh Ola

När det gäller tex kantareller så är granplanteringar som gallrats för ca 2 år sedan en lämplig biotop(dock inte roliga för en skogsprommenad!), gallringen frigör en massa näringsämnen som gör att svamparna får energi att bilda fruktkroppar.

Gammla avverkningsstigar är oxå ett jägartips på kantarell...

Skogar runt E:a

Det finns svamp lite överallt, ett område som brukar vara bra är skogarna runt Hugelstaskjutfält bort mot Kjulatrakten och Hällberga, där finns gott om mindre vägar att cykla på, om man har gps hittar man ju lätt tillbaks dit man ställt hojen.

Brukar också ta en heldag varje höst och gå sörmlandsleden mellan Skogstorp och Näshulta, med avvikare i skogen här och där brukar det bli bra med svamp, om inte har man ivarje fall fått en rejäl bensträckare.

Skulle tro att det finns svamp i de flesta skogar runt staden, även inne i stan, hittade för ett par år sedan ett gäng stolt fjällskivling knapt tio meter från en cykel/gångväg kallad strömstigen (mellan stålforsbron & vilsta i E:a)

Taggsvamp o röksvampar

Jag har väl inte varit ute riktigt än, men lite taggsvamp har det blivit. Sedan finns alltid röksvamp (o.b.s. omogna - vita) på betesmarker och däromkring, goda att göra soppa på.
Förresten, massor av björk/aspsopp, fast de ratar jag, endast 2 stjärniga.

"Kommer regnet så kommer svampen"

Trattinvasion...

Nu jäklar i min lilla låda!!
Var ute i lördags och kollade trattisläget....ca 5-6 kg i påsen med hem. Med andra ord..nu börjar dom vakna dom små liven....GÖTT.

//P

thomasj; sa:
Hur har det gått för er i år?
Jag har hittat en jäkla massa kantareller tidigare.
Men nu är det ju så torrt så det röker om fötterna när man går i skogen.
Verkar hopplöst och hitta nåt mer nu i år ju :-(
Fast det var ju lika dåligt väder förra året oxå så man börjar ju bli lite van.

Ja har struntat helt & hållet i att leta kantareller i år!!
Känner vana duktiga svampplockare som knappt hittat nåt alls=(((

Mvh/David

Tigershark; sa:
thomasj; sa:
Hur har det gått för er i år?
Jag har hittat en jäkla massa kantareller tidigare.
Men nu är det ju så torrt så det röker om fötterna när man går i skogen.
Verkar hopplöst och hitta nåt mer nu i år ju :-(
Fast det var ju lika dåligt väder förra året oxå så man börjar ju bli lite van.

Ja har struntat helt & hållet i att leta kantareller i år!!
Känner vana duktiga svampplockare som knappt hittat nåt alls=(((

Mvh/David

Det är aldrig för sent och svara på ett inlägg men 3 år efter hör nog till ovanligheterna:)

/mattias

Jag älskar svamp. Har dock en tendens att aldrig hitta några under mina långa turer.

Någon som vet ett okej svampställe i Skåne?

Di Löwen und die Bären

Bär är det tydligen ont om i år. Träffade en Polack i Noppikoski (där det tydligen är gott om bär i år) som fick 21kr/kg för sina blåbär! Tillgång och efterfrågan. Själv har jag plockat vinterns behov, men ett tips i år är att gå på nordsidor och blöta ställen. Berg med mycket orografisk nederbörd är också bra.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg