När fötterna glider av

Går nog att modifiera din teknik lite. Exempelvis trampa till med vänster fot och så rulla med vänster trampa i lägsta läget medan du söker höger trampa med högerfoten och känner eller tittar att trampan är horisontell.

Eventuellt kan du byta trampor. En modell som jag tycker är allround och bra är https://www.bauhaus.se/pedaler-urban-allround-med-reflexer den har jag på några vardagscyklar och familjen är också nöjda med dessa på sina cyklar.

Personligen gillar jag SPD-pedaler på pendel och långfärdscyklar men det är ju en inlärningskurva med såna innan man är trygg med dem.

Thure
Jag har på två av mina cyklar pedaler för SPD skor på ena sidan och för ”vanliga skor” på andra sidan.


/Per
 
Ju mer jag tänker igenom saken, och svaren, desto mer tror jag det viktiga för mig är att fixa instälnningarna av sadelhöjd och dito vinkel. Senast det här hände, på hemväg från Viggeby naturreservat i Linköping, försökte jag känna om jag kunde hasa mig fram på sadeln, eller luta cykeln åt höger, och sätta ned fötterna (högerfoten) (efter inbromsning) men det tog emot. På stadscykeln går det bevisligen Det kan hänga på geometrin men även pyskologiska faktorer. Stadscykeln. har, som sagt, svängd ram. Ställer jag mig grensle över landscykeln har jag ramen precis i grenen. Nu har jag justerat en aning, men tänker inte testa -- det tar emot att simulera den här situationen!
 
Vem har bestämt att man måste ha samma skor, pedaler strumpor?
Att på sin cykel sitta såpass lågt att man når marken sittande är nödvändigt. Balalansen efter åtskilliga litttåkontakter med statikska objekt är inte längre på topp. Jag upplever att tåhävningar förbättrar.
 
Vem har bestämt att man måste ha samma skor, pedaler strumpor?
???
Det är det väl inte heller ngn som någonsin har påstått, i den här tråden åtminstone
Att på sin cykel sitta såpass lågt att man når marken sittande är nödvändigt.
Nej.
Det kan ofta vara en klar nackdel eftersom det begränsar var, när och hur man kan trampa!
(Tänk på att denna tråd är postad i Landsvägscykling-subforumet)
 
Vem har bestämt att man måste ha samma skor, pedaler strumpor?
Att på sin cykel sitta såpass lågt att man når marken sittande är nödvändigt. Balalansen efter åtskilliga litttåkontakter med statikska objekt är inte längre på topp. Jag upplever att tåhävningar förbättrar.
Jag fördrar inte så låg sittställning, jag när ner med ena foten om jag sitter lite snett på sadeln, men inte mer.
Står jag gränsle över ramen står två hela fotsulor i backen.
Trampan i nedre läge sittandes ger lite lite böjt ben men nästan rakt.

/Patrik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg