Hur bulta?

Bultpolicy

Saxat ur LKKs bultpolicy som för övrigt innehåller andra tänkvärdheter ang nytursarbete, access och retrobultning m m.

Klätterleder som går att säkra med friklättersäkringsutrustning hela leden skall ej bultas (trad-led).
Klätterleder som ej går att säkra med friklättersäkringsutrustning hela leden skall:
1.fyllas ut med enstaka bultar på osäkrade partier (trad-led)
2. inte bultas alls (headpointing-led)
3. bultas helt igenom (sport-led)
Säkringslösningar där 4 av 5 säkringspunkter är fasta och 1 av 5 är kilsäkringar skall undvikas, låt hellre hela leden vara bultad.
Att placera 2 bultar brevid en spricka för att erhålla en sportklätterled på utpräglad sportklätterklippa behöver inte vara en synd, men däremot på ett sprickeldorado där vår Herre medelst rakblad har skurit ut linjerna ur den fasta och blanka graniten.
Headpointingleder skall rapporteras som svårsäkrade eller osäkrade till bultansvarig. Om en led kräver säkringsutrustning utöver standardutrustningen, t.ex. mikrokilar eller jättefriends, skall även detta anmälas. Ovanstående skall skrivas in i tillhörande förare.

Bultpolicyn finns i sin helhet på http://lkk.lysator.liu.se/utomhus/bultpolicy.xml

Väl värd att läsa och kanske göra till sin egen.

Det finns bara en lösning på problemet...

BATTLECAGE!!!!

Eftersom jag har samma synpunkter på bultar som en hel del redan har dragit upp så tänkte jag inte upprepa det utan i stället bidra med lite kuriosa. Jag har ingenting emot sportklättring i sig, men upplever IBLAND att EN DEL sportklättrare enbart ser klättringen som en sorts gymnastik och visar ren illvilja mot att lära sig nödvändig kunskap om "tekniska" aspekter mm.

Vid världscupen i sportklättring 1992 (tror att det var vid en tävling i Frankrike) störtade en italiensk klättrare ca 8 m rakt ner i golvet med åtskilliga frakturer som följd. Anledningen var att han hade knutit in sig med (tror det var en variant på skotstek) som hade gått upp. Domarna beslutade därmed att för resten av tävlingen så var åttan den enda knop som skulle användas vilket möttes av våldsamma protester från flera bla franska toppklättrare (världscupvinnare etc).

Anledningen var att de inte kunde åttaknuten och antagligen tyckte det var lite dåligt för imagen att domaren var tvungen att knyta in dem...

peace brotherz...
/m

VA!?

Kalle Olsson

"Då det går att leda bultade leder med gymnastikskor så måste det ju vara något fel!?"

Ärligt talat.... har du en så korkad inställning!!
Herregud!

Haka inte upp dig på gympaskorna.

Turer som inte går att säkra på annat sätt kan jag med viss tveksamhet (och ibland med viss lättnad)se en och annan bult på, men när en led följer en spricka med fullt acceptabla säkringsmöjligheter och ändå är bultad? Är det bara jag som känner att något är fel när en del personer uppenbarligen tar så lätt på att borra i berg?

Re: Haka inte upp dig på gympaskorna.

klattrare; sa:
Turer som inte går att säkra på annat sätt kan jag med viss tveksamhet (och ibland med viss lättnad)se en och annan bult på, men när en led följer en spricka med fullt acceptabla säkringsmöjligheter och ändå är bultad? Är det bara jag som känner att något är fel när en del personer uppenbarligen tar så lätt på att borra i berg?

Det är inte gympaskorna jag hakar upp mig på. Jag tolkade ditt tidigare inlägg som att man inte ska borrbulta om det är lätt klättring. Detta var vad du skrev:

"Då det går att leda bultade leder med gymnastikskor så måste det ju vara något fel!?"

Om du menar att man inte ska bulta "lätta" leder (vad nu det är!?) så är det ett lite lustigt synsätt. Vad som är lätt för en person kan vara jättesvårt för en annan.
När jag bultar så gör jag det efter principen att leden ska bultas för den som har graden, på leden ifråga, som sin gräns. Med andra ord kan en femma på 10 meter ha kring fem borrbultar. Trots att Jag förmodligen kan sola leden upp och ner igen hundra gånger. Jag bultar inte efter vad klarar av utan för resten av klätterpopulationen. Annat vore egoistiskt och dumt. Något som jag verkligen inte gillar är dåligt och snålt bultade leder. Om man bultar så får man göra det ordentligt!

Därmed inte sagt att jag bultar allt och vad som helst, absolut inte. Jag ger fan i borren om det går att säkra med egna säkringar. Bultade sprickor hatar jag och känner stor lust att återställa dessa till rena tradturer. Dock anser jag att detta inte är något stort problem, då jag sällan ser bultade sprickor.

Jag tycker det finns aldeles för få bultade lätta leder i stockholm. De få som finns är det 5 meter mellan varje bult, och 10 meter upp till första bulten.

Skulle det vara mindre farligt att falla bara för att leden är lätt?? Verkar helt sjukt.

Niclas.

nemd; sa:
Jag tycker det finns aldeles för få bultade lätta leder i stockholm. De få som finns är det 5 meter mellan varje bult, och 10 meter upp till första bulten.

Skulle det vara mindre farligt att falla bara för att leden är lätt?? Verkar helt sjukt.

Niclas.

Instämmer.
Det är faktiskt snarare tvärtom! Ju lättare leder man klättrar, desto större är risken att falla in i hyllor, block och i väggen.
Det är ett generationsskifte på G i svensk klätting, med denna kommer det ske stora förändringar. Både till det bättre och det sämre, men borrbultsfrågan kommer nog gå framåt.

Robin - anledningen till att debatten har dött ut är kanske att de flesta verkar ha ganska lika syn på borrbultning även om det först inte verkar så. Min syn (för cragklättring - ej alpint) kan kortfattat beskrivas som:

1. Om leden kan säkras traditionellt på ett bra sätt - bulta inte!
2. Om #1 inte är uppfyllt - bulta på! Jag anser inte direkt att hela Sveriges natur är förstörd för att man har satt några bultar på en sprängklippa bredvid tunnelbanan...

Det jag stör mig på är när man bultar en led som bara ber om att få sluka kilar - men där verkar vi ju vara överens. Hatobjekt #2 är en bultad led där första bulten sitter 4 m upp...

Båda sorternas klättring tycker jag är kul - två favoritexempel som fö ligger bredvid varandra i Häggsta är enligt ovan:
1. Fyran med kängor & rygga
2. Bilbos aréte

"1. Om leden kan säkras traditionellt på ett bra sätt - bulta inte!
2. Om #1 inte är uppfyllt - bulta på! Jag anser inte direkt att hela Sveriges natur är förstörd för att man har satt några bultar på en sprängklippa bredvid tunnelbanan..."

Instämmer helt och fullt

"Det jag stör mig på är när man bultar en led som bara ber om att få sluka kilar - men där verkar vi ju vara överens. Hatobjekt #2 är en bultad led där första bulten sitter 4 m upp..."

Instämmer här också. Bultar man kan man lika gärna göra det ordentligt, dvs för en onsight.

Men hur vanligt är det att sprickor som går att säkra naturligt blir bultade? Det verkar på något sätt vara ett argument mot sportklättring och dess utövare trots att det inte förekommer i någon större utsträckning. Och när det gör det, så gör något åt problemet, t.ex. ta bort bultarna och spackla igen eventuella hål (det går att göra skitsnyggt så att det knappt märks, se Lord Hård).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lyckegard Fritt fram att bulta? Sportklättring 3
Mike C Etiken för att bulta variationer? Sportklättring 21

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg