Hur bulta?

Re: kompleterande lärning

dat94mka; sa:
"testa kilning på en bultad led eftersom man då kan dubbelsäkra"

Hej Mats!

Om en led går att säkra naturligt så ska den inte vara bultad. Att bulta en annars perfekt traditionell led förstör berget för all framtid. Självklart kan man komplettera en glest säkrad led med bultar, men att sätta en bult i närheten av en bra spricka anser jag vara helt fel. Detta är i alla fall min uppfattning och jag vet att många håller med mig. Alltså bör det inte gå att "dubbelsäkra" som du beskriver det. Hitta istället en led där du kan klättra på topprep men ta med dig ett extra rep och lägg dina egna kilar för att träna.

Klättra på!!

//NoWayRay
 
Re: kompleterande lärning

dat94mka; sa:
borde det inte vara en bra övning att testa kilning på en bultad led eftersom man då kan dubbelsäkra och verkligen testa om man satte säkringen bra

I mitt och många andras tycke, bör inte en led som kan kilsäkras utan överhängande risk för död o sånt bultas. Eftersom de flesta som bygger leder tycker likadant (verkar så när man ser leder iaf) så är det mycket svårt att klämma in kilar på en bultad led. Därför dåligt för nybörjare.

Jag kan däremot rekommendera sättet jag själv övervann min osäkerhet på: Topprep, men med ett extra rep som jag knöt in i selen precis som om jag var på led. Sen var det bara att ösa in kilar o hexor o annat järnskrot för glatta livet. Extrarepet klippte jag in i karbinerna som om jag vore säkrad på det. På så sätt fick jag hela den statiska påfrestningen en naturlig säkring ger, men utan att vara livrädd. (Är tvärr fortfarande livrädd, men nu litar jag på mina kilara i alla fall...)

/B
 
Blind höna

Arrrgh!

Jag missade att det var 2 sidor på denna tråd... Snacka om att mitt inlägg var ett eko :)
 
Tål att upprepas

Hmmm, jo lite upprepning blev det väl men det är ju kul att läsa att det är fler som lärt sig leda på liknande sätt, dessutom på ett mycket bra sätt.

Det där med rädslan känner jag igen, men jag brukar kalla det självbevarelsedrift och jag har en mycket stark sådan. ;)
/H
 
Leda med topprep + killäggning

Hej ni där!

Jag kan bara instämma i talkören:
Att leda med topprep är ett utmärkt verktyg för träning av killäggning och övervinning av rädsla.

Jag praktiserar oxå metoden att ibland ösa in så många säkringar det går på en led. Detta lär mig att se nya lägen (inte bara de mest uppenbara).

Jag övar även killäggning under promenader i skogen; ta med kilar + petare och gå ut till närmaste berg (behöver inte vara brant) där du bor. Där kan man sedan i lugn och ro pröva sig fram hur en kil skall placeras på bästa sätt.

/Örjan :-D
 
Kilpsyke

Sitter och funderar över hur jag kan tillföra debatten mina synpunkter utan att låta som en kvasicynisk, pubertal Mark Twight kopia...

Började själv klättra på lead ganska tidigt och då främst på kil. Självklart ska man skaffa sig åtminstone en grundläggande ide om hur utrustningen funkar innan man går på vilket kanske tom görs bäst på marknivå - lägg en kil eller friend, koppla en 120 cm slinga till den och provhoppa den rejält.

Med mina egna misstag i minne tror jag ändå att man bör gå på skarpt, då givetvis på lätta leder, tidigt: Ju mer man (eller i vilket fall jag) skjuter upp det "riktiga" ledandet, desto mer överdrivs den spänning och de risker det innebär, vilket i värsta fall kan resultera i totalt psykbryt även på lätta leder. Jag tror, och Twight skulle nog hålla med mig (ironi), att det tvärtom är positivt att under ordnade och säkra former falla och tom rippa säkringar innan man hinner bygga upp den alltför vanliga paralyserande skräcken för kilsäkrade fall.

Själv lärde jag mig falla först när jag efter ett par år började sportklättra och de erfarenheter jag dragit av att falla förhållandevis långt och ofta på bult har varit till stor nytta även för tradklättringen. Det gäller liksom att komma in i ett positivt tänkande (i motsats till det negativa jag fastnade i): Genom att falla så lär du dig bedöma och lita på säkringarna vilket gör att du klättrar mer avslappnat, vilket gör att du sparar kraft och kan lägga bättre säkringar, vilket minskar risken för riktigt läskiga fall, vilket gör att du blir än mer avslappnad, vilket i sin tur gör att du somnar.... (Ni förstår min poäng?!)

If you´re not flying - you´re not trying!!! Climb above and jump!!!

/ L
 
lägga kilar själv klättring!

Hela upplevelsen med klättring är att man kan ta sig upp själv och utan topprep
Då får man psyket som behövs för fortsatt utveckling.
/Bosse.
 
?

många bulthatare här.

Hur lär man sig att säkert leda trad genom att klättra en bultad led och lägga kilar på passande ställen?

Dels vill ju ni inte att det ska finnas bultar på leder där det går att lägga kil (ok-man kan topprepa så det går att ordna) men... att lägga en kil och tro att man är safe utan att testa dem är nog bland det farligaste man kan göra. Att döma av incidentrapporterna så sker många olyckor just pga floppande kilar o.likn.
Det ända sättet att bli en säker tradklättrare är att testa sina kilplaceringar ordentligt. Mig veterligen finns det ett överlägset sätt att göra detta- ut och aida ! Börja med topprep på A0: or och jobba er upp i graderna.

ben
 
Bultning

Jag har för länge sedan tröttnat på att diskutera detta om bultars vara eller icke vara, men jag ber alla där ute som bultar: snälla, snälla, snälla bulta INTE 30cm ifrån en spricka med möjlighet till kilplacering! SNÄLLA!!!!!!!!!!!!!!!! Då det går att leda bultade leder med gymnastikskor så måste det ju vara något fel!?
 
This page with basic information on bolting may help you. I cant say I agree with all that is said there but it covers a lot of the basic points one should consider. I know I'm repeating something others have said, but good bolting requires a lot of climbing experience; think hard so as to avoid putting up a permanent ugly mistake.

http://www.dtek.chalmers.se/Climbing/Hardware/howtobolt.html

Luke (still borrowing Kristians account)
 
Re: bultleder

Boosse; sa:
"Bultade leder är ett bra sätt att träna på, men riktig klättring är det inte!"

Jag fattar inte riktigt din inställning till sportklättring/bultat klättring. På vilket sätt är sportklättring inte riktig klättring? Sportklättring har funnits sedan början av 80 talet så det vore väl på tiden att även traditionella mossplockare fattar galoppen med bultad klättring. Jag har inget emot tradare men jag blir irriterad när trångsynta och konservativa klättrare förnekar sportklättring, och dess givna och possitiva utveckling.

Jag tycker personligen att man ABSOLUT kan bulta vid sprickor. Då skulle betydligt fler få njuta av turen, dom som skippar bultarna och säkrar traditionellt samt sportklättrare som inte vill befatta sig med kilar, hexor etc. Något som jag dock tycker ska bort helt från klippklättervärlden är mixad klättring som inte hör hemma någonstans.

BULTA PÅ!!!!
 
Stenbrott

I ett stenbrott kan ju jag tycka att det är ok att bulta det är ju lixom konstgjort från början...

Sen är det ju bättre träning med borrbultat än topprep, det pirrar ju lite i min mage i alla fall om det är ett redigt besvärligt när man skall börja pilla med rep och expresslinga.

Det finns plats för både bultade leder och "riktiga" leder i Sverige, och skall vi ha bultade så varför inte i stenbrott!

PS mixad klättring är det IS/Sten klättring (stenklättring med isyxor "drytooling") du menar eller är det något annat?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lyckegard Fritt fram att bulta? Sportklättring 3
Mike C Etiken för att bulta variationer? Sportklättring 21

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg