Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om jag säger att jag "ljög", kan du då se till att skriva sansade inlägg som bygger på fakta, till exempel att mycket folk dödats av varg i modern tid?

Ber om ursäkt om du blev sur, men jag vill nog påstå att det var du som började med den otrevliga tonen.
.
Om du säger att du ljög, behövs inga citattecken, så talar du sanning.

Angående fakta, om "mycket folk dödats av varg i modern tid" vore fakta så måste "mycket" definieras och vägas mot annat. Jämfört med kopparormar är det mycket men jämfört med getingar (ca. 1 död per år) så är det inte mycket så definiera först "mycket".
Angående "modern tid" så menar väl du också tiden efter upplysningen, 1700-tal, som är definitionen av just "modern tid"

Händelsen på Kolmården visar, precis som händelsen i Gysinge för dryga 100 år sedan, att vargar ska hållas skygga för människor. Vargar ska inte, precis som för andra potentiellt farliga djur, som björn, älg osv. behandlas som tamdjur. Jag tycker att projekt som det i Kolmården är idiotiskt. De ville visa att vargen inte är farlig för människan. Men det gäller bara så länge vargens skygghet för människan bibehålls. Projekt som det i Kolmården tar ju bort skyggheten hos vargen. En rejäl tankelapsus.

I naturen bör gälla skyddsjakt på oskygga individer medan vargstammen åter byggs upp till en livskraftig sådan, efter statens misstag att hålla kvar skottpengen till 60-talet, för att sedan göra tvärtom och behöva fridlysa, så vi har en för människan skygg vargstam. Med en större och livskraftig vargstam, licensjakt på varg precis som på björn och lo idag, och naturligtvis fortsatt skyddsjakts på ev. oskygga individer så hålls vargstammen skygg.

Vad gäller var vargen hör hemma, är det precis biotop som Mellansverige som passar. Uppenbart att de skogarna passar vargen utmärkt, annars skulle de inte välja att föda sina ungar där. Att det sedan finns typer som aktivjägare som inte förmår anpassa sig och sitt agerande efter naturen är sorgligt.

Raskesven

Händelsen på Kolmården visar, precis som händelsen i Gysinge för dryga 100 år sedan, att vargar ska hållas skygga för människor. Vargar ska inte, precis som för andra potentiellt farliga djur, som björn, älg osv. behandlas som tamdjur. Jag tycker att projekt som det i Kolmården är idiotiskt. De ville visa att vargen inte är farlig för människan. Men det gäller bara så länge vargens skygghet för människan bibehålls. Projekt som det i Kolmården tar ju bort skyggheten hos vargen. En rejäl tankelapsus.

I naturen bör gälla skyddsjakt på oskygga individer medan vargstammen åter byggs upp till en livskraftig sådan, efter statens misstag att hålla kvar skottpengen till 60-talet, för att sedan göra tvärtom och behöva fridlysa, så vi har en för människan skygg vargstam. Med en större och livskraftig vargstam, licensjakt på varg precis som på björn och lo idag, och naturligtvis fortsatt skyddsjakts på ev. oskygga individer så hålls vargstammen skygg.

Vad gäller var vargen hör hemma, är det precis biotop som Mellansverige som passar. Uppenbart att de skogarna passar vargen utmärkt, annars skulle de inte välja att föda sina ungar där. Att det sedan finns typer som aktivjägare som inte förmår anpassa sig och sitt agerande efter naturen är sorgligt.

Raskesven

Väljer? De skjuts om de vandrar norrut, de skjuts även när de vandrar ner i herrefolkens jakmarker söderut. De har inget val än att föda sina valpar i mellansverige.

Nu blir de minst 450. Vart skall dessa hamna om inte i mellansverige? Hur ser du på alla de hundratals fall av varg, redan nu, inne i tätbebyggda områden? Är dessa människors oro, när vargar står bland gungställningar en fråga om att de inte klarat av anpassning?

Vildmark, allt annat är trams och grovt djurplågeri, med tanke på alla den jakt som måste ske i princip dagligen framöver. Och gigantiska kostnader.

Men, om vi nu skulle lyckas fördela vargen rättvist i Sverige (helt omöjligt) så har du rätt, då blir jakten ett verktyg för att skapa skygga djur.

Väljer? De skjuts om de vandrar norrut, de skjuts även när de vandrar ner i herrefolkens jakmarker söderut. De har inget val än att föda sina valpar i mellansverige.

Nu blir de minst 450. Vart skall dessa hamna om inte i mellansverige? Hur ser du på alla de hundratals fall av varg, redan nu, inne i tätbebyggda områden? Är dessa människors oro, när vargar står bland gungställningar en fråga om att de inte klarat av anpassning?

Vildmark, allt annat är trams och grovt djurplågeri, med tanke på alla den jakt som måste ske i princip dagligen framöver. Och gigantiska kostnader.

Men, om vi nu skulle lyckas fördela vargen rättvist i Sverige (helt omöjligt) så har du rätt, då blir jakten ett verktyg för att skapa skygga djur.
Tror du vargen vet om att den skjuts om den vandrar norrut, och tänker "jag har inget annat val"? Det är just att förmänskliga vargar som man ska låta bli.

Den stora majoriteten av alla dina 100-tals observationer är hundar. Det begriper du säkert, med tanke på att det bara finns några 100 vargar i hela Mellansverige.

Raskesven

Det rovdjur som är faktiskt farligt för människan i Sverige är björnen. Statistiken talar sitt tydliga språk. Men det kveruleras det inte alls om så som med vargen. Det är så uppenbart vad det handlar om. Vargen utgör en faktisk fara för människans hundar. Och vargen är en konkurrent om älgen.

Studier som Grimsö har utfört (se Viltskadecenter) visar att vargdödade hundar är lika många som trafikdödade, och ”övriga jaktrelaterade orsaker” ger många gånger fler dödade hundar, allt i vargrevir väl att märka. Och visserligen handlar det i fallet med 500 vargar om i storleksordningen 5 000-6 000 älgar om året, medan människan tar i storleksordningen 80 000 älgar om året, men i alla fall. Men det känner vargmotståndarna som inte vill anpassa sig efter naturen med hundarna och som inte vill ha någon konkurrens om älgen, att det inte räcker som argument, så då måste vilda vargar målas upp som farliga för människan.

Det vore på tiden för vargmotståndare att sansa sig. Men det är nog svårt, precis som i andra fall när någon målat in sig i ett hörn. Klart, anonyma kan ju alltid byta nick och attityd, så är ni ute ur hörnet;)

Raskesven

Det rovdjur som är faktiskt farligt för människan i Sverige är björnen. Statistiken talar sitt tydliga språk. Men det kveruleras det inte alls om så som med vargen. Det är så uppenbart vad det handlar om. Vargen utgör en faktisk fara för människans hundar. Och vargen är en konkurrent om älgen.

Studier som Grimsö har utfört (se Viltskadecenter) visar att vargdödade hundar är lika många som trafikdödade, och ”övriga jaktrelaterade orsaker” ger många gånger fler dödade hundar, allt i vargrevir väl att märka. Och visserligen handlar det i fallet med 500 vargar om i storleksordningen 5 000-6 000 älgar om året, medan människan tar i storleksordningen 80 000 älgar om året, men i alla fall. Men det känner vargmotståndarna som inte vill anpassa sig efter naturen med hundarna och som inte vill ha någon konkurrens om älgen, att det inte räcker som argument, så då måste vilda vargar målas upp som farliga för människan.

Det vore på tiden för vargmotståndare att sansa sig. Men det är nog svårt, precis som i andra fall när någon målat in sig i ett hörn. Klart, anonyma kan ju alltid byta nick och attityd, så är ni ute ur hörnet;)

Raskesven

Siffra mig hit och siffra mig dit :) - vem på landsbygden är intresserad? Och vem sätter någon som helst tilltro till vad en svensk "vargexpert" numera har att säga? Deras ord betyder inget längre. Även om jag genomskådat dem för länge sedan, så kommer gemene man nu att helt sluta lyssna på dem framöver.

Hundar? Det får du ta med länsstyrelsens egen personal som åker runt och talar om för dagisanställda att vargar är ofarliga. Berätta att det egentligen är en fråga om hundar...
Sen finns det dock bildbevis på ett flertal vargar i bebyggelse (trädgårdar), inte minst är det ju svårt att förklara vargspår som hundspår...Men det går säkert att ordna :)

Har själv haft flera vargar inpå knuten.

Dock, du är en klok person, men väljer här att helt sluta tänka varvet runt - den viktigaste biten för vargens fortlevnad i Sverige handlar om acceptans. De som påverkas skall involveras, hette det.

Olof som nyss på TV förklarade att även vilda vargar kan vara farliga, har gett upp hoppet om en fungerande politik.
Nu har fler gett upp:
Rovdjurstjänstemannen Lars Furuholm har under lång tid förespråkat regional vargförvaltning och även försökt att arbeta så nära Värmlandsborna som möjligt. Men en fungerande vargpolitik känns alltmer avlägsen, anser han.
– Man har ju pratat om den här regionaliseringen under lång tid och det har ju inte blivit någonting av den egentligen, säger Lars Furuholm i en intervju med Värmlandsnytt.

Vad vi har idag är en politik styrd av ett fåtal fanatiker. De dödar långsamt vargens chanser att finnas överhuvudtaget. Jag själv är dock för en nollvision av varg bland människor, så för min del är denna utveckling helt ok. Snart kommer ingen vilja ha vargen.

Det hade nog kunnat fungera, om man låtit bli EU.

.....

Dock, du är en klok person, men väljer här att helt sluta tänka varvet runt - den viktigaste biten för vargens fortlevnad i Sverige handlar om acceptans. De som påverkas skall involveras, hette det.

Olof som nyss på TV förklarade att även vilda vargar kan vara farliga, har gett upp hoppet om en fungerande politik.
Nu har fler gett upp:
Rovdjurstjänstemannen Lars Furuholm har under lång tid förespråkat regional vargförvaltning och även försökt att arbeta så nära Värmlandsborna som möjligt. Men en fungerande vargpolitik känns alltmer avlägsen, anser han.
– Man har ju pratat om den här regionaliseringen under lång tid och det har ju inte blivit någonting av den egentligen, säger Lars Furuholm i en intervju med Värmlandsnytt.

Vad vi har idag är en politik styrd av ett fåtal fanatiker. De dödar långsamt vargens chanser att finnas överhuvudtaget. Jag själv är dock för en nollvision av varg bland människor, så för min del är denna utveckling helt ok. Snart kommer ingen vilja ha vargen.

Det hade nog kunnat fungera, om man låtit bli EU.
Det är ju för både acceptansens skull och för att förhindra framväxt av för människan farliga vargar jag ständigt poängterar vikten av skyddsjakt på oskygga individer. Det har jag gjort i vargtråd efter vargtråd i åratal. Så även i denna tråd.

Oskygga individer ska skjutas. jag vill ha en för människan skygg vargstam.Nu måste väl min åsikt stå glasklar, och visa att jag tänkt varv efter varv runt? ;)

Raskesven

Så jag tolkar det som om du tycker att alla, alltså mins 450 vargar skall vara i de av dig uppräknade områden?

Annars så ser verkligheten ut så här:

I trakterna av Köping i Västmanlands Län verkar vargarna vara synnerligen aktiva. Med 123 inrapporterade vargobservationer under 2012 finns all anledning att fundera lite över fenomenet.

http://www.vargfakta.se/nyheter/ovanligt-manga-vargobservationer-i-koping-vastmanland/

Kvinna mötte tre vargar under hundpromenad, Kolbäck

http://www.vargfakta.se/nyheter/kvinna-motte-tre-vargar-under-hundpromenad-kolback/

Det var strax efter halv sju på söndagskvällen som Polisen fick larm om en vargattack på landsbygden utanför Köping. Attacken mot mannens hund lyckades avbrytas.

http://www.vargfakta.se/nyheter/polis-larmad-efter-vargattack-koping/

Det är inte länge sedan vi rapporterade om hur varg uppträtt på lekplatser i nya villaområden men nu har det hänt igen. Tobias Staflin i Raglunda utanför Köping kunde knappt tro sina ögon i söndags morse. Vid barnens lekplats, fem-sex meter från familjens köksfönster, strövade en varg. – Jag har inte ute några barn ensamma längre, säger Tobias Staflin till tidningen Expressen

http://www.vargfakta.se/nyheter/varg-pa-barnens-lekplatser-igen/

osv, osv...

Vargen hör inte hemma här. Det förstår alla. Utom disneyfalangen.

Var fick du siffran 450 vargar ifrån? Det rör sig om ca 230-300 stycken
http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/utbredning/

Okej. Någon rapporterar varg två gånger i veckan i trakterna runt Köping. Och?

Någon enstaka gång är de inne i bebyggt område. Inte bra och då kan det krävas skyddsjakt på det djuret. Ja, sådant händer med så gott som alla djur som vi har i den svenska faunan.

I betydligt mer tätbebyggda områden i Sverige än det mellersta har man ju problem med vildsvin som anfaller exempelvis hundar.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vildsvinshot-mot-hundar-vacker-krav-pa-kontroll

Jag är dock fortfarande nyfiken på din definition av vad vildmark är? Och varför det inte kan finnas varg i låt säga Älvdalens respektive Härjedalens kommuner med en befolkningstäthet med knappt en människa per kvadratkilometer?

Njae. Det är nog bara Rödluvefalangen som vill ha bort vargen. Och de är få...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg