Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om supergeten behärskade den ädla konsten att länka till text i stället för att kopiera och klistra in hela textmassan i inläggen, så hade denna tråd varit ungefär 900 meter kortare. Jag kan ta på mig att hålla en snabbkurs med dig, supergeten för allas väl. Det är inte svårt, jag lovar.
Dessutom borde väl Utsidan bekymra sig för den upphovsrättsliga biten. Att publicera andras texter utan tillstånd är väl inte helt utan komplikationer?

Det blir bara värre och värre...du är inte ens påläst.
Föreslår att du lämnar den här tråden om du ska hålla på att sänka den till dagisnivå.

Tycker Aktiv-Jägare bör lämna tråden som tidigare påstått att älgjakten påverkas negativt av att det finns varg i skogarna. I Stockholms län sköts den gångna älgjakten flest älgar i Riala området som är det område i Stockholms län som har ett fast vargrevir.

http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1666583-flest-algar-skjutna-i-riala

Dessutom borde Supergeten lämna tråden då Supergeten kommer med vargpopulationssiffror tagna ur luften istället för att hålla sig till statistik. Supergeten fantiserar om att det finns ca 450 vargar i Sverige. När det istället rör sig om 230-300 vargar.

http://www.de5stora.com/illustrationer/fil_20120604082327.pdf

Läs på och lär istället för att fantisera ihop mardrömsutsagor om den svenska glesbygens totala skräck för varg!

Det blir väldigt mycket pajkastning i en sådan här tråd.
Nog kan det vara roande att läsa i måttliga mängder men det löser knappast något problem.
Därför vill jag ställa en öppen fråga.
Tycker ni att den svenska rovdjurspolitiken fungerar bra?
Om inte, vad skulle ni vilja ändra på?
Supergeten och Aktiv jägare behöver inte svara. Vad dom anser torde väl stå ganska klart vid det här laget:)

// Kristoffer

Om supergeten behärskade den ädla konsten att länka till text i stället för att kopiera och klistra in hela textmassan i inläggen, så hade denna tråd varit ungefär 900 meter kortare. Jag kan ta på mig att hålla en snabbkurs med dig, supergeten för allas väl. Det är inte svårt, jag lovar.
Dessutom borde väl Utsidan bekymra sig för den upphovsrättsliga biten. Att publicera andras texter utan tillstånd är väl inte helt utan komplikationer?

Tycker du det är jobbigt att läsa kanske du skall undvika forum. Tämligen enkelt.

Tycker Aktiv-Jägare bör lämna tråden som tidigare påstått att älgjakten påverkas negativt av att det finns varg i skogarna. I Stockholms län sköts den gångna älgjakten flest älgar i Riala området som är det område i Stockholms län som har ett fast vargrevir.

http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1666583-flest-algar-skjutna-i-riala

Dessutom borde Supergeten lämna tråden då Supergeten kommer med vargpopulationssiffror tagna ur luften istället för att hålla sig till statistik. Supergeten fantiserar om att det finns ca 450 vargar i Sverige. När det istället rör sig om 230-300 vargar.

http://www.de5stora.com/illustrationer/fil_20120604082327.pdf

Läs på och lär istället för att fantisera ihop mardrömsutsagor om den svenska glesbygens totala skräck för varg!

Jag skrev NÄR vi har 450 vargar - alltså det antal forskarna säger att vi har tämligen snart, om inte redan nu.

Olof Liberg säger enligt tidningen Jakt & Jägare att vi idag har cirka 300 vargar vilket ligger i linje med vad som kommunicerats under hösten efter vargsymposiet i Vålådalen. Innan symposiet var tongångarna andra och man talade då om en vargstam i expansion och om numerär om cirka 350 individer.
Om Ängstegs uppskattningar om antalet föryngringar stämmer borde det generera 140 till 160 överlevande individer till hösten. Oräknat mortalitet på befintliga vuxna fram till oktober 2012 borde vargstammen då uppgå till 440 eller 460 individer. Libergs 300 och Ängstegs uppskattning om antalet vargkullar ger i princip 450 levande vargar fram emot senhösten.
Liljelunds mål om 450 vargar ser alltså ut att vara uppfyllt till hösten.

Vargkramarna menar ju oxå att 450 vargar, som lägsta nivå alltså, är på tok för liten.

Men, istället för att ägna oss åt bolibompadebatter så kan ni väl svara på den ypperliga fråga som ställdes:

Tycker ni att Sverige har en bra vargpolitik?

Ska jag tolka din slutsats så här:
-eftersom det dör 2-3 personer under jakten i sverige, så är det ofarligt att ensam möta en vargflock-..?

(undrar varför jag spiller tid på att läsa din text)

Nej det är en medveten vantolkning och det för inte diskussionen mot någon slutsats eller förtydligar vad frågan handlar om.
Den sista kommentaren inom parentesen bidrar bara till den trista tonen. Det är väl klart att du läser texten för att kunna bemöta eller hålla med.

nermander sa:
Nej, du ska tolka det så här:

Eftersom det dör 2-3 personer per år under jakten är det större sannolikhet att man dödas av en jägare än att man dödas av en varg.

Och eftersom vargarna gör mer nytta än jägarna så är det alltså jägarna som borde bort. (Jägarna är nämligen alldeles för kräsna med vilka djur de tar, medans vargarna är bättre på att sålla bort de svaga och klena djuren. En varg blir inte ledsen för att han inte tog den där tolvtaggaren utan fick nöja sig med en seg gammal ko.)

Det här är väl en bra tolkning. Du behöver ju inte hålla med förstås.

En annan tolkning kan ju vara att det blir tramsigt att framhäva vargens farlighet med de argumenten som hittills kommit fram. Jägare har definitivt ett egenintresse av att få bort vargen. Dels bytesdjuren som vargen tar och dessutom en klar risk för jägarnas hundar. Vargolyckan på Kolmården borde ju egentligen inte vara något argument alls i diskussionen.

Eftersom jag inte bildat mig någon fast åsikt i frågan, så följer jag med visst intresse tråden. Men den blir svårläst med alla personangrepp och svårigheten att hålla sig till ämnet.

Ni som pläderar för avskjutning av vargen (kanske är rätt), ni får vässa era argument, ni är inte riktigt trovärdiga i era inlägg. Det är lite för hysteriskt.

thomas

Tycker du det är jobbigt att läsa kanske du skall undvika forum. Tämligen enkelt.

Det handlar väl inte så mycket om att det är jobbigt att läsa. Det handlar däremot om att den som skrivit texten har upphovsrätten och du får inte kopiera den utan tillstånd. Och utan någon källhänvisning så kan ingen kontrollera källan, med andra ord har texten inget "bevisvärde" eftersom den inte är spårbar till källan.

Mitt enda egentlige argument är att jag vet hur farlig en varg/vargflock kan vara. Livet på landsbygden raseras så sakteliga.
Jakten är inte mitt prio 1.

Vargen är ett rovdjur som ska bo i vildmarken, det tror jag alla håller med om. Mellansverige är INTE vildmark, det håller (de flesta) med om.

Mellansverige är idag det ENDA område som huserar varg, och kommer att fortsätta vara det enda området som skall husera den svenska vargstammen.

En matematisk formel som är helt omöjlig, alltså. Det förstår alla med hyfsade synapssignaler.

Inte minst: vargen är INTE utrotningshotad. Och den skandinaviska vargen dog ut för väldigt länge sedan.

Vad är egentligen problemet?

Walt Disney.

Jag skrev NÄR vi har 450 vargar - alltså det antal forskarna säger att vi har tämligen snart, om inte redan nu.

Olof Liberg säger enligt tidningen Jakt & Jägare att vi idag har cirka 300 vargar vilket ligger i linje med vad som kommunicerats under hösten efter vargsymposiet i Vålådalen. Innan symposiet var tongångarna andra och man talade då om en vargstam i expansion och om numerär om cirka 350 individer.
Om Ängstegs uppskattningar om antalet föryngringar stämmer borde det generera 140 till 160 överlevande individer till hösten. Oräknat mortalitet på befintliga vuxna fram till oktober 2012 borde vargstammen då uppgå till 440 eller 460 individer. Libergs 300 och Ängstegs uppskattning om antalet vargkullar ger i princip 450 levande vargar fram emot senhösten.
Liljelunds mål om 450 vargar ser alltså ut att vara uppfyllt till hösten.

Vargkramarna menar ju oxå att 450 vargar, som lägsta nivå alltså, är på tok för liten.

Men, istället för att ägna oss åt bolibompadebatter så kan ni väl svara på den ypperliga fråga som ställdes:

Tycker ni att Sverige har en bra vargpolitik?

Regeringens utredare Lars-Erik Liljelund menar att vi med förvaltningsjakt bör ha en god vargstam med minskad inavel om ca 10 år. Inte att 450 vargar kommer finnas i Sverige om fem månader.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5048243

Rovdjurspolitiken bör förändras så att vargen tillåts vandra både norrut och söderut om den ska ha ökat till 450 djur runt 2022. Dessutom bör djurägare till betesdjur få bidrag till säkrare staket som minskar vargens intrång till djuren. Man bör dessutom se över hur jakt med lös hund ska bedrivas i vargtäta områden.

Det handlar väl inte så mycket om att det är jobbigt att läsa. Det handlar däremot om att den som skrivit texten har upphovsrätten och du får inte kopiera den utan tillstånd. Och utan någon källhänvisning så kan ingen kontrollera källan, med andra ord har texten inget "bevisvärde" eftersom den inte är spårbar till källan.

Jag ganska säker, för att inte säga väldigt säker, på att de texter jag klipper in är ämnade för att spridas.

Så mycket som det bara är möjligt.

...och du kan vara helt säker på att jag gör det ;)

Vargfakta.se står för de mesta av mina texter, du är säkert välkommen att fråga honom om han tar illa upp för mina publiceringar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg