Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag ger upp utsidan och dess forum, men innan det vill jag säga att du är en av de mest enkelspåriga person jag någonsin upplevt. Du skjuter på alla och en var. du har inte koll på nåt.
Du äger inte tråden och det är inte OT att inte hålla med dig.
Jag personligen har inget mot jakt på varg. men jag ser helst att de som jagar varg inte är varhatare utan viltvårdare.
Och jag starkt emot att du har jaktlicens och hoppas verkligen inte att du har tillgång till vapen.
Jag tycker synd om dina grannar, fast att jag helt övertygad om att i verkliga livet är du, supergeten och grodanbolle inge vidare på att framföra era riktiga åsikter utan vänder kappan efter vinden. Och är en trevlig medmänniska med normal framtoning.

Av vilken anledning skulle jag inte ha vapenlicens?
-Är det för att jag inte har samma åsikter som dig?

– Personen är omkommen, vargarna hade ätit på personen. Enligt mina uppgifter ska det vara en kvinnlig skötare som avlidit på plats, säger Jan Tengeborg, ledningsbefäl på Räddningstjänsten i Östergötland.

Precis.

Pressen har som vanligt gjort en anka. Rubrikerna borde varit "Djurskötare hittat död i varghägn".

Vad jag har sett finns det inga vittnen till nån vargattack. Skötaren hittades efter en halvtimme, död, inne hos vargarna. Finns inget som säger att det faktiskt var de som dödade henne. Hon kan mycket väl ha dött av sjukdom och sen blivit äten på.

Innan rättsläkaren gjort sitt ska man vara väldigt försiktig med att uttala sig bensäkert om dödsorsaken.

Märkligt att Jonas Wahlströms rena lögner (kan inte tänka mig att han saknar kunskapen) fortfarande står kvar i Expressen.

"Har aldrig hänt tidigare"?

Bara i Sverige har det förekommit ett antal vargangrepp på djurparker de senaste åren, varav tre på just Kolmården. Den flicka som fick föras till Norrköpings lasarett med kraftiga bett i låret attackerades för bara en dryg månad sedan.
Den 30 juli 2010 attackerades en ung kvinna som besökte hägnet tillsammans med kamrater. En varg angrep helt oprovocerat och drog kvinnan till marken samt slet sönder hennes kläder. Hon och kamraterna lyckades fly men kvinnan fick söka vård för ett djupt bitsår i armen. Enligt Kolmården var vargen ”bara kontaktsökande”.
Den 6 maj 2007 angreps teveprofilen Arne Weise. Han slogs till marken av tre vargar under en invigningsceremoni. ”När jag föll och blev liggande trodde jag att det var kört” sa Weise i en efterföljande intervju.
Lycksele Djurpark har också varit drabbad. Där blev en liten flicka attackerad men personalen fick undan vargen och skadorna begränsade sig till den ena handen och foten.
Vad som hänt om inte vargarna störts vid de här tillfällena vågar man knappt tänka sig.

Patricia Wyman
Det mest omskrivna dödsfallet är Patricia Wyman och hennes öde är nästan en klon av dagens vargattack på Kolmården. Även hon var djurskötare men inom den kanadensiska djurparken Haliburton Forest & Wildlife Preserve.
Den 18 september 1996, bara fyra dagar efter att hon anställts hittades hennes sargade, halvt uppätna kropp i varghägnet av hennes kollegor. Polis tillkallades och precis som idag var vargarna mycket aggressiva. I Wymanfallet fann dock polisen för gott att avlossa några skott innan de gav sig in i hägnet för att föra ut Patricia Wymans kvarlevor.
Det här är ett av de mest kända vargangreppen i världen under de senaste decennierna och att inte Jonas Wahlström ens kan erinra sig det är allvarligt, speciellt när han uttalar sig i Expressen – en tidning som läses av miljoner svenskar som tar hans kändisstatus som intyg för att han kan sitt ämne.

Fakta finnes
Att desinformation, medveten eller omedveten, sprids av en expert med anknytning till djurparksverksamhet är graverande och vi hoppas innerligt att det beror på det mest sympatiska – att Jonas Wahlström helt enkelt inte vet vad han talar om.
Det finns det bot för. På Vargfakta har vi redovisat alla attacker från tama vargar vi kunnat hitta. Vår uppmaning till Jonas Wahlström är att han snarast lär in listan nedan så att liknande mediala grodor kan undvikas i framtiden.
Människor angripna av tama vargar 1800-2010-talen.
http://www.vargfakta.se/vargfakta/manniskor-angripna-av-tama-vargar-1800-2010-talen/

Expressen gör tillägg
Under söndagskvällen förlängde Expressen artikeln med att även Olof Liberg, vargexpert på Sveriges Lantbruksuniversitet, fick komma till tals. Även han säger, mot bättre vetande, att ”händelsen är i princip unik för en djurpark”:
– I USA hände det för några år sedan i ett forskningshägn i Ely i Minnesota. Där var det också en kvinna som gick in ensam, vilket var emot reglementet, säger han till TT.
På Vargfakta har vi inte hittat någon uppgift om incidenten i Ely, men om Olof Liberg har rätt skulle det vara intressant att addera händelsen till listan.
Då även Olof Liberg verkar ha missat åtminstone ett 20-tal vargattacker – varav ett antal dödliga – i djurparker de senaste årtiondena, rekommenderar vi ödmjukast även honom att ta del av vår sammanställning.

Tänk tanken att det handlade om dödsfall på annan arbetsplats och någon chef på ett likartat företag gick ut med uppenbara lögner.

Jag läste denna tråden i början men slutade eftersom vargdiskussioner oftast inte leder någonstans. Idag gick jag in igen pga. olyckan i Kolmården.

Jag upptäckte att det är en väldigt otrevlig ton mellan medlemmar i diskussionen. Vill verkligen någon av oss ha det så här på Utsidan?

Märkligt att Jonas Wahlströms rena lögner (kan inte tänka mig att han saknar kunskapen) fortfarande står kvar i Expressen.

"Har aldrig hänt tidigare"?

Bara i Sverige har det förekommit ett antal vargangrepp på djurparker de senaste åren, varav tre på just Kolmården. Den flicka som fick föras till Norrköpings lasarett med kraftiga bett i låret attackerades för bara en dryg månad sedan.
Den 30 juli 2010 attackerades en ung kvinna som besökte hägnet tillsammans med kamrater. En varg angrep helt oprovocerat och drog kvinnan till marken samt slet sönder hennes kläder. Hon och kamraterna lyckades fly men kvinnan fick söka vård för ett djupt bitsår i armen. Enligt Kolmården var vargen ”bara kontaktsökande”.
Den 6 maj 2007 angreps teveprofilen Arne Weise. Han slogs till marken av tre vargar under en invigningsceremoni. ”När jag föll och blev liggande trodde jag att det var kört” sa Weise i en efterföljande intervju.
Lycksele Djurpark har också varit drabbad. Där blev en liten flicka attackerad men personalen fick undan vargen och skadorna begränsade sig till den ena handen och foten.
Vad som hänt om inte vargarna störts vid de här tillfällena vågar man knappt tänka sig.

Patricia Wyman
Det mest omskrivna dödsfallet är Patricia Wyman och hennes öde är nästan en klon av dagens vargattack på Kolmården. Även hon var djurskötare men inom den kanadensiska djurparken Haliburton Forest & Wildlife Preserve.
Den 18 september 1996, bara fyra dagar efter att hon anställts hittades hennes sargade, halvt uppätna kropp i varghägnet av hennes kollegor. Polis tillkallades och precis som idag var vargarna mycket aggressiva. I Wymanfallet fann dock polisen för gott att avlossa några skott innan de gav sig in i hägnet för att föra ut Patricia Wymans kvarlevor.
Det här är ett av de mest kända vargangreppen i världen under de senaste decennierna och att inte Jonas Wahlström ens kan erinra sig det är allvarligt, speciellt när han uttalar sig i Expressen – en tidning som läses av miljoner svenskar som tar hans kändisstatus som intyg för att han kan sitt ämne.

Fakta finnes
Att desinformation, medveten eller omedveten, sprids av en expert med anknytning till djurparksverksamhet är graverande och vi hoppas innerligt att det beror på det mest sympatiska – att Jonas Wahlström helt enkelt inte vet vad han talar om.
Det finns det bot för. På Vargfakta har vi redovisat alla attacker från tama vargar vi kunnat hitta. Vår uppmaning till Jonas Wahlström är att han snarast lär in listan nedan så att liknande mediala grodor kan undvikas i framtiden.
Människor angripna av tama vargar 1800-2010-talen.
http://www.vargfakta.se/vargfakta/manniskor-angripna-av-tama-vargar-1800-2010-talen/

Expressen gör tillägg
Under söndagskvällen förlängde Expressen artikeln med att även Olof Liberg, vargexpert på Sveriges Lantbruksuniversitet, fick komma till tals. Även han säger, mot bättre vetande, att ”händelsen är i princip unik för en djurpark”:
– I USA hände det för några år sedan i ett forskningshägn i Ely i Minnesota. Där var det också en kvinna som gick in ensam, vilket var emot reglementet, säger han till TT.
På Vargfakta har vi inte hittat någon uppgift om incidenten i Ely, men om Olof Liberg har rätt skulle det vara intressant att addera händelsen till listan.
Då även Olof Liberg verkar ha missat åtminstone ett 20-tal vargattacker – varav ett antal dödliga – i djurparker de senaste årtiondena, rekommenderar vi ödmjukast även honom att ta del av vår sammanställning.

Tänk tanken att det handlade om dödsfall på annan arbetsplats och någon chef på ett likartat företag gick ut med uppenbara lögner.

Jag tolkar det som att Wahlström menar attacker av vargar i djurparker där någon blivit dödad av vargarna. Vilket ju helt korrekt är väldigt ovanligt.....

Snyggt photoshoppad bild på vargfakta med "blodstänket" i förgrunden :)

Jag tolkar det som att Wahlström menar attacker av vargar i djurparker där någon blivit dödad av vargarna. Vilket ju helt korrekt är väldigt ovanligt.....

Snyggt photoshoppad bild på vargfakta med "blodstänket" i förgrunden :)

Haha, ja bilden är snygg... Men jag vill nog påstå att Wahlström medvetet ljuger för att "lugna ned känslor":

Att vargar attackerar människor är ytterst ovanligt.
Det säger djurexperten Jonas Wahlström, föreståndare för Skansenakvariet.
– Det är oerhört tragiskt. Att vargar dödar människor händer praktiskt taget inte, säger han.

– Det finns något enstaka fall i Alaska där en gravt berusad person har somnat någonstans och så har vargar vågat sig fram och den har personen inte vaknat. Men det är något enstaka fall på hundra år. Senast en varg dödade en människa i Sverige var någon gång i början av 1800-talet. Att det händer på det här sättet, i ett hägn på en djurpark... Jag tror aldrig någonsin att det har hänt.

Här pratar han generellt om vargdödade människor och nämner en berusad person. Det finns massvis med vargdödade människor runt om i världen. Det vore synnerligen märkligt om han inte visste det.

Och ett identiskt fall i en djurpark i Kanada, i ett hägn, som väckte enorm uppmärksamhet borde varenda vargskötare (om man nu kan kalla Jonas för det) känna till.

Dock, så finns ju möjligheten att han faktiskt saknar kunskap om detta, det är ju en annan femma.

Jag tror att det kan röra sig om okunskap. Anledningen till att han blev intervjuad är att han är ett känt ansikte i Sverige som ofta syns i media. Jonas Wahlströms område är väl snarare exotiska djur som ormar, spindlar och apor osv.

Sen är det ju så att det dör massor med människor av väldigt många olika djur runt om i världen.
Vargen är inget undantag men dödar förhållandevis få människor. . Vargar kommer att någon enstaka gång döda människor även i Sverige (vilt) . Och det är sådant man får lära sig leva med om vi ska ha djur på jorden. Liksom vi tycker idag det är "normalt" att runt1 person om dagen dödas i trafiken i Sverige.

Jag tror att det kan röra sig om okunskap. Anledningen till att han blev intervjuad är att han är ett känt ansikte i Sverige som ofta syns i media. Jonas Wahlströms område är väl snarare exotiska djur som ormar, spindlar och apor osv.

Sen är det ju så att det dör massor med människor av väldigt många olika djur runt om i världen.
Vargen är inget undantag men dödar förhållandevis få människor. . Vargar kommer att någon enstaka gång döda människor även i Sverige (vilt) . Och det är sådant man får lära sig leva med om vi ska ha djur på jorden. Liksom vi tycker idag det är "normalt" att runt1 person om dagen dödas i trafiken i Sverige.

Här håller jag alls inte med dig utan menar, precis som Weise, att förmänskligandet av vilda djur orsakat gigantiska problem och kommer att fortsätta med det, verkar det som.

Vargen är ett av de absolut farligaste rovdjuren på planeten. Det vet alla som lärt sig bara lite granna om den.

Den skall inte vara i närheten av människan. Vildmark, absolut - mellansverige är inte den platsen. Inte ens nära.

Nu ser man ledarsidor på DN där man hävdar att vilda vargar minsann är skygga för människan. Jaha? Så alla de numera hundratals rapporterna om vilda vargar INNE i samhällen, i trädgårdar, som förföljer människor i skog och mark osv, osv - handlar det om någon annan sorts varg än den som "experterna" pratar om? Ett annat land? Ett TV-program? När länsstyrelsens egen personal säger att "vargen inte är rädd för människor" ljuger de då?

Sen KAN man ju ha din åsikt om att "det finns mycket annat som är farligt" men vi måste förhålla oss till verkligheten - den verkligheten kommer att leda till konflikter av oanade mått, som även riskerar vår demokrati och tro på lagar. Folket som drabbas av vargen kommer inte säga "jaja, det kunde ju lika gärna varit en lastbil". De kommer att hata.

Fast, vi är ju redan i stort sett framme vid denna verklighet.

..............................
Vargen är ett av de absolut farligaste rovdjuren på planeten. Det vet alla som lärt sig bara lite granna om den.
...............................
Att ni på vargfakta försöker hitta empirisk evidens till ovanstående påstående genom att leta fall från tidigt 1800-tal är inte en truism på att vargen är av de farligaste djuren på planeten.
Det visar bara att ni vill försöka få folk att tro detta. Ni vill bara sprida erat hat. Ni är då betydligt farligare än t.ex vargen då hat är en stor bidragare för våld mot människan. Du lever också i en vanföreställning om att det pågår ett krig och bör kanske söka hjälp för denna vanföreställning innan saker spårar ur.

Att ni på vargfakta försöker hitta empirisk evidens till ovanstående påstående genom att leta fall från tidigt 1800-tal är inte en truism på att vargen är av de farligaste djuren på planeten.
Det visar bara att ni vill försöka få folk att tro detta. Ni vill bara sprida erat hat. Ni är då betydligt farligare än t.ex vargen då hat är en stor bidragare för våld mot människan. Du lever också i en vanföreställning om att det pågår ett krig och bör kanske söka hjälp för denna vanföreställning innan saker spårar ur.

Om du vill debattera, vilket är välkommet, så föreslår jag att du slutar upp med att ljuga. Det känns liksom lite löjligt att bemöta sådant.

Eller, är det måhända så att du inte vet nånting om vargdödade i modern tid?

Vi kan börja med den joggande lärarinnan i Alaska som slets i stycken av en vargflock.
Det var 2010. Är det färskt nog för dig?

http://www.vargfakta.se/nyheter/ung-lararinna-dodad-i-vargattack-nara-hemstaden/

Bläddra gärna bakåt i denna länk, det finns massvis med vargoffer i modern tid

http://www.vargfakta.se/tag/manniskor-dodade-av-varg/

En nioårig flicka som aldrig kom hem efter skolan i Ryssland, hennes pappa fann hennes huvud längs vägen. Osv, osv.

Ett tips är ju att ha lite fakta bakom sina påståenden. Eller, att likt världsnaturfondens egen rovdjursexpert som menar att vargar alltid har, och alltid kommer - att döda människor. Han står iaf för att vargen är ett farligt djur.

Läs nu på om alla vargdödade människor, det är synnerligen otrevligt att hävda att dessa inte existerar.

Om du vill debattera, vilket är välkommet, så föreslår jag att du slutar upp med att ljuga. Det känns liksom lite löjligt att bemöta sådant.
.....................

Läs nu på om alla vargdödade människor, det är synnerligen otrevligt att hävda att dessa inte existerar.
Ljuga?
Var ljuger jag?
Var hävdar jag att vargdödade människor inte existerar?
Vargattacker från 1700 -talets Spanien har liten betydelsen för denna tråd som handlar om att utrota varg i Sverige på 2000 -talet.

Här har du 10 djur som är farligare än vargen, bara i Sverige finns nog 10 till.
http://djurensanglar.bloggplatsen.se/2010/12/05/4087816-har-ar-varldens-farligaste-djur/

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg