Högre priser med rabatt på Addnatures rea

Det är nog också höljt i mörker, inte minst eftersom olika parter mycket väl kan hävda att det i själva verket är en affärshemlighet.
Annars är det väl så att man rimligen avser ett pris som en grossist e d angivit som utpris till sina ÅF, och sedan har var och en någon viss rabatt som ÅF på detta.
Dock kan det ju mycket väl vara så att "Rekommenderat pris" i själva verket inte tillämpas av någon ÅF över huvud taget. På så sätt är det ju en värdelös jämförelse även om den formellt skulle vara korrekt.

Det enda som gäller för en konsument är väl att jämföra med priser som verkligen existerar nån annanstans, samt då också ta hänsyn till om varorna verkligen finns i lager, eller om det tillkommer kostnader som frakt osv i det ena eller andra fallet.

Jag har fått svar

Fick ett snabbt svar idag från Addnature

så här svarade dom:
La Sportiva Tora är en utgående modell som sålts till reducerat pris. Tora
har under hösten och våren kostat 599 kronor (Rekomenderat utpris 900kr).
Vårt reapris är baserat på vårt ordinarie pris 795kr. Den 27/2 var skon på
"Dagens Klipp". Det är ett slumpat specialerbjudande som endast gäller 24
timmar och syns uppe till höger på vår förstasida.

Du har väl sett att vi har en rea-stege? Idag är priset nämligen ytterligare
sänkt, till 519 kr eftersom vi är nere på -35% på rean. Om du vågar vänta
blir det halva priset på söndag. Men risken är att skorna hinner ta slut.
Lycka till!

Vi ska inte vara alltför hårda mot just Addnature. Att jag kollade på skon just det datum den såldes till extra nedsatt pris var en slump.
Jag kan alltså inte svara på fall det stämmer att den sålts för 795kr på Addnature.

Men att priser höjs till rean verkar inte vara en ovanlig händelse.

Jag besökte idag alla friluftsaffärer i Sthlms city och kollade in deras rea.

Alla som skulle vara med på Friluftsmässan sa, vänta med att handla om du ska gå på mässan där kommer vi ha lite extra pangerbjudanden.

Servicen var helt klart bäst på Playgrund och Addnature måste jag bara säga med ett litet extra plus till Playground.

MVH
zzeezz

Dagens klipp är förstås ett undantag, och brukar faktiskt innebära ett mycket bra pris.

Sen kan man ju diskutera vad som ska anses vara ordinarie pris. Om skon är utgående och man har haft ambitionen att sälja ut den och därför under en längre period haft nedsatt pris, så kan det ju framstå som lite vilseledande att ange det tidigare priset som ordinarie.

Fast det är ju inte precis ett ärende som hamnar i marknadsdomstolen, trots att det i sig är en tämligen tandlös instans. Äendets dignitet är ju inte så märkvärdig och dessutom kan man nog resonera som addnature gjort.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg