Addnatures kampanjer

Det där är u bara dumt att skriva, att kalla det lättlurad. Inte ska man väl behöva scanna nätet och efterforska totalt för att få reda på ett ordentligt pris? Har man ett pris, så anger man det, inte andra butikers genomsnitt eller fake-rek.

Har slutat handla på addnature pga mycket strul med leverans och vissa helt idiotiska medarbetare som tagit bort ordrar och skapat problem. Tackar vet jag spanska å franska nätbutiker. Bättre pris, nötter utbud

Skanna nätet handlar det väl knappast om men jag skulle aldrig köpa något på nätet utan att kolla upp priser på mer än ett ställe. Så fantastiskt svårt är det inte! Det gör man väl även i fysiska butiker?

Gör man inte det så får man skylla sig själv imho...

Det där är u bara dumt att skriva, att kalla det lättlurad. Inte ska man väl behöva scanna nätet och efterforska totalt för att få reda på ett ordentligt pris? Har man ett pris, så anger man det, inte andra butikers genomsnitt eller fake-rek.

Vaddå tycker du att en säljare skall bestämma vad du är villig att betala för något? Spelar det nån roll för dig vad priset var innan? Om det är avgörande om det är -10% rabatt eller -65% så är du lurad, förnekelse är första stadiet. (de andra stadierna brukar visa sig i kritiserande forumtrådar)
Om nåt är dumt är det väl att förlita sig på att andra vet ens bästa. Framförallt att andra VILL ens bästa :)

lika för lika

och då har vi nog ännu inte sett i friluftsbranshcne vad man kan se i hemelktronikbranschen. Man lämnar prisgaranti på ett visst antal modeller (av t ex TVapparater) men dessa modeller har gjorts unika för just den kedjan - en enda liten bokstavsskillnad i artikelnummer skiljer och någon mikroskopisk funktion annorlunda (genom konfig på fabriken) och vips finns inte exakt samma modell hos konkurernde kedja som har "sin" variant som de, i sin tur, kan lämna prisgaranti på.

Det finns ju flera prisjämförelsesajter som kan assistera vid köp men till syvende och sist är det ju ändå så att priset i en fungerande marknadsekonomi uppstår då säljare tycker det är högt nog och köpare finner priset lågt nog.

/Patrik

det finns tre sätt att göra detta på:

1: gå till naturkompaniet och prata med en säljare och du är garanterad det dyraste priset.

2: kolla svenska nätförsäljare, välj det billigaste priset

3: kolla utländska + svenska nätförsäljare och välj det billigaste priset

dom två första alternativen kan ersättas med en enkel sökning på prisjakt, det tredje alternativet kräver lite mer knapptryckande.

överkurs: kolla prisutvecklingen över tid och slå till när du tror att det är som billigast.

svårare än så är det inte.

Jag kollar upp specifika varor i prisjakt var varan är billigast.
Återkommer man med att söka på samma vara nu och då under några månaders tid kan man ha tur och nån butik sänker priset tillfälligt rejält jämfört med de andra. Då slår man till!

Vad sen det teoretiska rekommenderatpriset är känns oviktigt, de påstådda "nedsatt pris, du sparar 10%!!"-rabatterna känns mer som en grej för att göra att man inte kan använda de pseudogenerösa sk rabattkoderna fullt ut. Sk rabattkoder gäller ju ofta inte nedsatt pris. Smart då att låta 70% av sortimen tet vara "nedsatt pris"..

det finns tre sätt att göra detta på:

1: gå till naturkompaniet och prata med en säljare och du är garanterad det dyraste priset.

2: kolla svenska nätförsäljare, välj det billigaste priset

3: kolla utländska + svenska nätförsäljare och välj det billigaste priset

dom två första alternativen kan ersättas med en enkel sökning på prisjakt, det tredje alternativet kräver lite mer knapptryckande.

överkurs: kolla prisutvecklingen över tid och slå till när du tror att det är som billigast.

svårare än så är det inte.

Somliga prisjämförelsesajter inkluderar även utländska webshopar och man väljer det - problemet är ofta att all produkter inte är indexerade - dvs samma produkt kan heta olika saker hos olika handlare och blir då inte jämförda korrekt.
Ju vanligare sökningar - desto sannolikare att varan är indexerad är min erfarenhet.

/Patrik

Somliga prisjämförelsesajter inkluderar även utländska webshopar och man väljer det - problemet är ofta att all produkter inte är indexerade - dvs samma produkt kan heta olika saker hos olika handlare och blir då inte jämförda korrekt.
Ju vanligare sökningar - desto sannolikare att varan är indexerad är min erfarenhet.

/Patrik

utländska siter blir svårare att indexera. egentligen kan man använda amazon.co.uk för england exempelvis, dom samlar upp en del handlare. reor som inte läggs ut missas naturligtvis också, när ex. fjällsport rear så meddelar dom det i form av ett mail och inget mer. generellt, desto mer tid man lägger ned, desto större chans att göra en bättre affär, som i allt annat. rek pris, "klipp" osv, är bara ord, siffror säger mer.

Det är inget konstigt att rek pris används som bas när man presenterar reapriset. Så gör nästan alla butiker.
My 2 cents

Konstigt! Det har jag aldrig lagt märke till. I min värld utgår de flesta butiker ifrån sitt eget ordinarie pris och inte något påhittat rekommenderat. Men vi har väl handlat på olika ställen genom åren.

Och alla ni andra som skriver att det är priset som avgör: Självklart är det så. Det var inte deras priser jag klagade på utan deras sätt att mörka sitt eget ordinarie pris och i stället sätta rea-procenten utifrån tillverkarens rekommenderade pris.
För mig är det att vilseleda kunden!

Konsumentverket skriver så här.

"Rea, rabatt, extrapris, chockpris och "nu"-pris. Det är ord som kanske gör att du förväntar dig ett särskilt förmånligt erbjudande. Det är marknadsföringslagen som styr vad som får kallas för rea."

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Rea/

Om butiker kan använda ett annat pris än sitt eget ordinarie pris som måttstock för sin "röda lapp" och rea så känns det inte som att vi konsumenter hänger med (i våra rättigheter) och att syftet enligt konsumentverket inte uppfylls.

Kanske går att påverka?

(Jag är stundtals bitter för många som "skriver på internet" väljer hellre att uttrycka sig som att det är ditt/mitt eget fel och aldrig komma till insikten att vi har haft och har ett bra konsumentskydd för att vi under åren ställt krav och påverkat. Ett exempel av många.)

Vaddå tycker du att en säljare skall bestämma vad du är villig att betala för något? Spelar det nån roll för dig vad priset var innan? Om det är avgörande om det är -10% rabatt eller -65% så är du lurad, förnekelse är första stadiet. (de andra stadierna brukar visa sig i kritiserande forumtrådar)
Om nåt är dumt är det väl att förlita sig på att andra vet ens bästa. Framförallt att andra VILL ens bästa :)

Läser du vad jag skrev? Sänker man en vara antar jag att det är från butikens ordinarie pris, till ett nytt reapris. Inte att man sänker en vara från ett höjt ordinarie. För det är att lura ordentligt.

Jag gör eftersök på alla mina köp, men handlar som sagt mest utomlands nu, cham3s, Barabes osv.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg