Hjälp! Min första vandring!

Det med ringen hängde jag inte med på men lär se när jag väl packar upp.

Längst ner i botten av hongängan på brännarens ventil, ligger det en svart o-ring som tätar mot flaskan. Jag har inte varit med om att den trillat ut någon gång, men det är viktigt att den finns där och är oskadad.
(Går att få tag i som reservdel från Primus (som tillverkar Trangias gasbrännare)).

Blir käk i Lindome innan det hela börjar. Tåg från gbg nu. Sen vandring tre kilometer till starten av leden. Slå läger på något bra ställe. Chilla och känna ensamheten. Imorgon vandring norrut. Får se så jag hittar ett bra ställe att slå läger. Helgen kan bli tuff då det ska regna mycket men lika bra starta i tufft väder så blir det bara bättre längs resan.

Finns det några bra stugor längs vägen man kan ta in på? Vandrarhem alltså. Tänkte fräscha till mig extra två eller tre gånger. Är online någon timme till medan jag äter 🙂

Tvagning med trasa och varmt vatten kommer man rätt långt på :)

Håll fötterna torra och byt sura strumpor och torka dem alltid över natten.

Varm dryck stärker när vädret är piss. Tepåsar är lätta och du kan nog köpa några av lunchstället :)

Det är kontrasterna som ger livsnjutning...

Det finns ingen bättre känsla än att ha varit ute en vecka i fält och sen få duscha och tvätta håret. Den njutningen är en orsak att man beger sig ut överhuvudtaget tycker jag.

Ser mycket fram emot dina uppdateringar och hoppas på enstaka bilder som fångar dagen du upplevt på ett intressant sätt.

Kanske det finns lite utsidan jockar som kan fixa och hjälpa dig på färden när trubbel dyker upp.

Inte dusch och så, men i boken Stuglandet hittar jag (minst) två stugor öppna fr alla och gratis efter Bohusleden. Kan ju vara skönt bara att komma under tak.

Modalenstugan.
Strömmarnas naturreservar, Munkedal.Bohusleden etapp 15.
Tre britsar och kamin i den öppna delen (finns ockå en låst del för uthyrning).
Vatten kan tas från bäcken bredvid stugan.

Vaktarekullen
Kynnefjälls naturreservat norr om Munkedal.
Står inget om facilitetarna, men än att det var ont om ved när författaren var där och att det finns en kallkälla.

Hej och tack för hjälpen med info angående stugor och övrigt.

Sitter och funderar på om allt vatten är drickbart kring leden med en sådan "life strawer" eller vad det nu hette. Det ska ju ta bort allt utom virus typ. Vatten är ju det som kommet vara bristvara när jag tänker i sin renaste form.

Batteri gör att mobilen kommer vara död mesta delen av tiden annars vore det skoj att dokumentera mer.

Väntar just nu mest på att solen ska gå upp. Daggen försvinna och sen tar jag tag i dagen och ska försöka ta hela etapp ett idag.

Var fantastiskt vackert vid starten där jag övernattat. Gick ner till sjön och vindskyddet precis vid starten. En viss känsla att vara mitt i naturen. Fågellivet är åtminstone rikt här. De tror solen redan gått upp. Synd man inte har en aning om vad för fåglar det är.

Så viktigaste fråga... är allt vatten drickbart med mitt sugrör? 🙂 eller bör jag undvika något speciellt vattendrag?

Inte dusch och så, men i boken Stuglandet hittar jag (minst) två stugor öppna fr alla och gratis efter Bohusleden. Kan ju vara skönt bara att komma under tak.

Modalenstugan.
Strömmarnas naturreservar, Munkedal.Bohusleden etapp 15.
Tre britsar och kamin i den öppna delen (finns ockå en låst del för uthyrning).
Vatten kan tas från bäcken bredvid stugan.

Vaktarekullen
Kynnefjälls naturreservat norr om Munkedal.
Står inget om facilitetarna, men än att det var ont om ved när författaren var där och att det finns en kallkälla.

Modalen stugan brann ned i maj men den skulle byggas upp igen.
Har ingen info om den har öppen del som den gamla

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
AN77 Hjälp med att väga gasbehållare! Allmänt om friluftsliv 22
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg