Jag har en sån också. Tror de är rätt vanliga, jag ser dom då och då:
Lite ot men är man ute efter fina knivar, så är Jokkmokks marknad ett bra tillfälle. Det går att hitta det mesta från enkla, billiga till riktigt fina duodjiarbeten, traditionellt samiskt hantverk från de bästa knivmästarna som dock kan kosta 20-30 000 eller mer. De finaste är ju snarast samlings/konstföremål än bruksknivar men alla nivåer finns. Själv köpte jag senast en Fällkniven F1Xb till marknadspris, några hundralappar under Fällknivens riktpris. I år blir det dock ingen marknad förstås, tyvärr.
När det gäller slipning så har jag alltid använt våtsandstenar och ibland diamantbrynen. För några år sen köpte jag några fina japanska kockknivar och gick då också en kurs i att slipa med japanska slipstenar, det var värt det och med dem slipar jag upp mina bruksknivar då och då också. Tycker knivslipning ibland överdrivs; det är ingen magi och man behöver inte gå i lära hos någon guru i många år, det är rätt lätt och har man inte tummen helt i handen, något man lär sig genom att öva ett tag.