Köpa ny yxa Hultafors.

Rätt verktyg till huvuduppgiften som du anger dvs klyvning är för mig den längre skaftlängden på alternativ 1.

Men hur stora och hur kvistiga klabbar skall du klyva? Klyva strax före användning av veden är i min värld mest för att få bra tändved.

Traditionellt i norra fjällen använde samerna bara en stor vedkniv för sin vedklyvning strax före eldning.

Fiskars yxor ser inte så kul ut men är effektiva på att klyva. Dessutom tror jag att deras skaft tål mer misshandel än de traditionella hickoryskaften.

Thure

Rätt verktyg till huvuduppgiften som du anger dvs klyvning är för mig den längre skaftlängden på alternativ 1.

Men hur stora och hur kvistiga klabbar skall du klyva? Klyva strax före användning av veden är i min värld mest för att få bra tändved.

Traditionellt i norra fjällen använde samerna bara en stor vedkniv för sin vedklyvning strax före eldning.

Fiskars yxor ser inte så kul ut men är effektiva på att klyva. Dessutom tror jag att deras skaft tål mer misshandel än de traditionella hickoryskaften.

Thure

Framförallt är fiskars yxorna mer av ett modernt sammansatt verktyg där skaftet är en helt igenom integrerad del av helheten och som är form och väderbeständig på ett helt annat sätt.

När det gäller vikten på yxan är det viktigt att ta hänsyn till att även hastighet, eller rättare sagt i synnerhet hastigheten, spelar in för vilket resultatet blir. Lättare yxa = lättare att få upp hastigheten på. Finns säkert något mattesnille som kan presentera något mer exakt förhållande mellan vikt/hastighet och vad man får ut av det i form av faktisk yx-prestation.

Yxor klart under 1 kg kan man under längre tid "piska" i väg under slutfasen av huggrörelsen och på så vis få maximal hastighet när eggen träffar träet, det orkar man inte med en tyngre pjäs.

Ingen har tagit upp en såg som något viktigt.

För mig är en liten såg något som jag använder först. Väger inte mycket och finns som bågsågar i finurliga " ta med och skruva ihop former" eller vanliga med metallram. Sedan klyver jag vedbitarna. En rejäl fulltånge kniv som jag bonkar på funkar lika bra bra. Jag slår med en vedpinne och klyver hyfsat bra. Är jag oberoende av att tänka på vikt som exempelvis hemma på vedbacken använder jag en mer modern klyvyxa som oftast är bättre än de traditionellt utformade klyvyxorna. Ett gummidäck som skruvats fast på toppen av huggkubben av en rejäl rotstock gör arbetet rationellt. Det håller fast klamparna under klyvningen men man slipper plocka upp det klyvna som sprätter iväg.

Är jag ute på tur så är jag oftast beroende av liten eld som inte behöver så mycket. En yxa är bättre än en stor fulltånge kniv men väger mer. En liten bågsåg gör arbetet rationellt sedan kommer klyvningsjobbet. Att hugga i stället för att såga är mer jobb. Klyvningen är nästa fas.
De traditionella yxorna från Gränsfors eller Hultafors är något som en seriös "skogsman" skaffar sig av respekt för historia och tradition och vårdar sin uppsättning av friluftsutrustning. Innan dess kan man prova sig fram med alternativ.

Testa.

Framförallt är fiskars yxorna mer av ett modernt sammansatt verktyg där skaftet är en helt igenom integrerad del av helheten och som är form och väderbeständig på ett helt annat sätt.

När det gäller vikten på yxan är det viktigt att ta hänsyn till att även hastighet, eller rättare sagt i synnerhet hastigheten, spelar in för vilket resultatet blir. Lättare yxa = lättare att få upp hastigheten på. Finns säkert något mattesnille som kan presentera något mer exakt förhållande mellan vikt/hastighet och vad man får ut av det i form av faktisk yx-prestation.

Yxor klart under 1 kg kan man under längre tid "piska" i väg under slutfasen av huggrörelsen och på så vis få maximal hastighet när eggen träffar träet, det orkar man inte med en tyngre pjäs.
Det du letar efter är kanske E = mv^2/2? Dvs energin yxan har att överföra till vedträt vid träff beror på hastigheten i kvadrat, men massan bara linjärt.

Så ja, om man tittar på vilken energi yxan har vid träffen så är hastigheten mycket viktigare än tyngden, men praktiskt tycker jag nog att det har sina fördelar med en tung klyvyxa där yxans tyngd får göra jobbet. Iaf på vedbacken, ska jag bära omkring den i skogen får den gärna vara liten och lätt... Har aldrig sett nåt skäl att ha en yxa på en tälttur dock.

=Mbatikopio;730279 Ett gummidäck som skruvats fast på toppen av huggkubben av en rejäl rotstock gör arbetet rationellt. Det håller fast klamparna under klyvningen men man slipper plocka upp det klyvna som sprätter iväg..

Nyhet för mig. Kan du länka eller lägga in en bild? Förstår inte hur det skall se ut.

Thure

Förstår inte vitsen. Knepiga klampar måste man klyva genom att när yxan fastnat vända på steken och slå yxan bakfram med vedbiten kvar på yxan ner på huggkubben. Använder man ett däck enligt filmen så får man ha två huggkubbar i så fall. Att lossa vedbiten som demonstreras på filmen verkar mindre välbetänkt.

Thure

Förstår inte vitsen. Knepiga klampar måste man klyva genom att när yxan fastnat vända på steken och slå yxan bakfram med vedbiten kvar på yxan ner på huggkubben. Använder man ett däck enligt filmen så får man ha två huggkubbar i så fall. Att lossa vedbiten som demonstreras på filmen verkar mindre välbetänkt.
Ides inte kolla på hela filmen, och har inte testat själv, men såg en annan video med ett däck, och där såg det ut som att vinsten framförallt var när man har lättkluvna stockar, där det stora jobbet är när man delar klabben, och sedan får böja sig ner och lyfta upp delarna, eftersom de fortfarande är för stora, och sedan göra det igen och igen tills man är nöjd med storleken...
Och kontroll i all ära mbatikopio, men om man inte har en jättestor huggkubbe ramlar bitarna från den delade klabben ner oavsett hur välavvägt hugget är.

Ingen har tagit upp en såg som något viktigt.

För mig är en liten såg något som jag använder först. Väger inte mycket och finns som bågsågar i finurliga " ta med och skruva ihop former" eller vanliga med metallram. Sedan klyver jag vedbitarna. En rejäl fulltånge kniv som jag bonkar på funkar lika bra bra. Jag slår med en vedpinne och klyver hyfsat bra. Är jag oberoende av att tänka på vikt som exempelvis hemma på vedbacken använder jag en mer modern klyvyxa som oftast är bättre än de traditionellt utformade klyvyxorna. Ett gummidäck som skruvats fast på toppen av huggkubben av en rejäl rotstock gör arbetet rationellt. Det håller fast klamparna under klyvningen men man slipper plocka upp det klyvna som sprätter iväg.

Är jag ute på tur så är jag oftast beroende av liten eld som inte behöver så mycket. En yxa är bättre än en stor fulltånge kniv men väger mer. En liten bågsåg gör arbetet rationellt sedan kommer klyvningsjobbet. Att hugga i stället för att såga är mer jobb. Klyvningen är nästa fas.
De traditionella yxorna från Gränsfors eller Hultafors är något som en seriös "skogsman" skaffar sig av respekt för historia och tradition och vårdar sin uppsättning av friluftsutrustning. Innan dess kan man prova sig fram med alternativ.

Testa.

Jag använder mig av Bahco Laplander Fällbar Såg, funkar bra för mig.

Har det flesta som behövs när man är ute i skogen. Ända som inte finns med i min utrustning är en yxa.
Har haft några dåliga rostiga yxor som jag har fått av farfar/morfar. Men vill köpa mig en egen. :)

Sen är det kul att testa lite nytt med. :)

Dyra fina märkesyxor är bra om du ska köpa en som ska hålla i 50 år till att hugga upp dina 30 kubik ved / år.

Ska du ut i skogen och hugga av grenar och göra kaffeved och tvunget ska ha yxa med dig så funkar det precis lika bra med vilken yxa som helst. Finns väll någon i plast på clasohlson för en hundring typ..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Snödrivan Köpa kikare fågelskådning Utrustning allmänt 15
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
conzpiro Köpa Cinch Buckles i Sverige Utrustning allmänt 0
Vanish Smidigaste stället att köpa gas i Abisko? Utrustning allmänt 11
insumaster Köpa en BMX till en 9 åring? Utrustning allmänt 2
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
Zip99 Att köpa sovsäckar Utrustning allmänt 20
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
Tordnado Vad köpa i USA!? Utrustning allmänt 12
henke.lofgren Köpa ny ryggsäck. ca 65 liter. Utrustning allmänt 54
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
MagArne Köpa ny ficklampa Utrustning allmänt 25
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
pajaflow Köpa digital kompaktkamera Utrustning allmänt 22
JohanStrömdahl Köpa arcteryx i peking Utrustning allmänt 2
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
Herr Nilsson Köpa från USA Utrustning allmänt 2
orkesterchefen Vad skulle ni köpa i USA? Utrustning allmänt 25
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
sweden_faltboot Köpa sig sinnesfrid med utsläppsrättigheter. Utrustning allmänt 42
PAA Köpa uteprylar i USA / Kanada Utrustning allmänt 10
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
Carlarmfelt köpa nylon sthlm (ca 88g m2 ripstop) Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg