Forumkniv - EKA Swede 92

Hej!
Kom hem från en skidtur i norr och då hade forumkniven, nr 33/39, anlänt. Och för en(som Majjen skriver) kniv-svensson är jag nöjd med resultatet. Visst skruvskallarna är lite dåligt försänkta och slipningen är inte helt perfekt men nog tycker jag det är helt okey att betala 500 kr för en kniv som "bara vi" på Utsidan har. För mig är det ingen samlar kniv utan jag kommer att använda min när tillfälle ges!
Tack igen "omnes" för det arbete du har lagt ner på detta.

Tomas
 

Bilagor

  • Höger sida.jpg
    Höger sida.jpg
    67.8 KB · Visningar: 1,226
  • Vänster sida.jpg
    Vänster sida.jpg
    72.9 KB · Visningar: 1,218
Var hem i helgen efter en sedvanlig 3-veckors sejour i Trondheim, Norge. Låg ett paket från EKA och væntade på mig. Øppnade med spænning. Blev inte besviken, hyfsade skollor, bra finish och fin gravyr. Jag blev då nøjd. Denna kniven kommer att anvændas flitigt.

Tack omnes før allt jobb!

/p-a
 
Även jag vill sent omsider tacka Omnes och visa upp min kniv!
 

Bilagor

  • IMG_0403.jpg
    IMG_0403.jpg
    50.5 KB · Visningar: 991
  • IMG_0404.jpg
    IMG_0404.jpg
    46.6 KB · Visningar: 964
Tack för att du ville vara med :)
Och ja, det var en riktigt tjusig masur du fick på dina skollor. Kul!
__
Fredrik
 
Har varit ute och använt min forumknivför första gången. Enligt en del har jag nog förstört den, enligt andra har jag nog gjort den användbar (IMHO det senare) då jag direkt slipat och gått från EKA:s grova primäregg, till en som liknar Fällknivens.
DSCF3347_zpsec8838ea.jpg


DSCF3356_zps4ef16b96.jpg
 
Intressant, vilken vinkel lade du på då?
__
Fredrik

Vinkel och vinkel, vad får man på fri hand :)

knifeedgediagramio1_zpsbdcd3f58.jpg


Jag har arbetat om orginaleggen så att den ser ut som eggen i mitten och mot spettsen har vinkeln minskats radikalt så att den nu går att skära med.

Hjälpmedel har varit våtslippapper på en tidning samt strigling på ett gammalt läderbälte med autosol
 
Hehe, ok. Jag har själv planer på att lägga en vinkel på ca 20 grader och sedan en lite större microegg/brynfas/primäregg om ca 30-35 grader. Vifår se när jag tar tag i det...
__
Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Frandsén91 Eka H8. Smörkniv Utrustning allmänt 13
insco EKA Nordic H8 Utrustning allmänt 1
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar