Köpa ny yxa Hultafors.

Jag kör också en hel del med upp och nedvänt - alltså med klabben kvar på yxan. Tycker det är viktig att för det ena träffa klyvbocken rakt uppifrån så all kraft bara gå neråt rakt över yxhuvudet och det andra att man bara kör med svinget och inte tillför någon egen kraft i slaget neråt. Då sliter man inte ut sig själv eller yxan.

Med risk för "ordklyveri" 😄 men vad är en klyvbock? Det påminner om nån som här kallar en ryggsäck för väska. Nåväl inget illa menat men du kanske tänker på sågbock. Hängde inte heller med i hur du menar med själva jobbet. Man försöker oftast träffa själva kärnveden för att sedan ta splinten traditionellt när man klyver lite större bitar. Att hitta en rationell teknik som är kraftbesparande är ju helt rätt. Mycken kroppsarbete bygger först på teknik och sedan ork och styrka.

Spett, spade, slägga, yxa, och korp mm. var våra förfäders bidrag till att vi sitter här och filosoferar på denna "rymdtråd". 😄

Huggkubben som thureb skriver kanske vore det bättre ordet jag skulle har använt (sorry ibland är jag trött och sedan blanda jag friskt i mitt huvud bland olika språk och knasiga tankar)

Själva utförandet var bara menat att om man har fastnat i vedklabben och ska slå med yxan först mot huggkubben och har kvar vedklabben på yxan så finns det en del som till det ena inte tänker på att man ska träffa rakt ned utan slå konstig sne med resultatet att vedklabben åker av eller om den är tung att man lossa på yxhuvudet i längden samt det andra att man inte ska slå med kraft vilket man ser rätt ofta då folk tappa vedklabben redan i luften eller skadar både yxan samt huggkubben

Med risk för "ordklyveri" 😄 men vad är en klyvbock? Det påminner om nån som här kallar en ryggsäck för väska. Nåväl inget illa menat men du kanske tänker på sågbock. Hängde inte heller med i hur du menar med själva jobbet. Man försöker oftast träffa själva kärnveden för att sedan ta splinten traditionellt när man klyver lite större bitar. Att hitta en rationell teknik som är kraftbesparande är ju helt rätt. Mycken kroppsarbete bygger först på teknik och sedan ork och styrka.

Spett, spade, slägga, yxa, och korp mm. var våra förfäders bidrag till att vi sitter här och filosoferar på denna "rymdtråd". 😄

Ryggsäck = väska

Väska = ryggsäck

nemas problemas vi har gått över det här tidigare du kan inte få lektioner i svenska språket i varenda tråd du spammar.

Själva utförandet var bara menat att om man har fastnat i vedklabben och ska slå med yxan först mot huggkubben och har kvar vedklabben på yxan så finns det en del som till det ena inte tänker på att man ska träffa rakt ned utan slå konstig sne med resultatet att vedklabben åker av eller om den är tung att man lossa på yxhuvudet i längden samt det andra att man inte ska slå med kraft vilket man ser rätt ofta då folk tappa vedklabben redan i luften eller skadar både yxan samt huggkubben
Jag gör som fuchs.

Med fasthuggen klabb (yxnacken först) så slår jag inte, jag lyfter klabben i ena handen och håller yxskaftet i den andra, sedan släpper/kastar jag bara klabben mot huggkubben och använder "yxhanden" för att styra så att allting träffar rakt. Inga idiotier som att lyfta alltihop över huvudet med båda händerna om yxskaftet och svinga ner.

Med min metod blir det inga stora krafter mot yxskaftet, utan yxnacken träffar kubben med klabben rakt ovanför sig. Om inte klabben går sönder får allt bara välta ner från kubben, man styr så att klabben landar först (går rätt automatiskt), sedan är det bara att lyfta allt igen och göra ett nytt försök... Metoden funkar bäst på klabbar som är så stora att man får ta i för att lyckas lyfta dem öht ;D.

Jag gör som fuchs.

Med fasthuggen klabb (yxnacken först) så slår jag inte, jag lyfter klabben i ena handen och håller yxskaftet i den andra, sedan släpper/kastar jag bara klabben mot huggkubben och använder "yxhanden" för att styra så att allting träffar rakt. Inga idiotier som att lyfta alltihop över huvudet med båda händerna om yxskaftet och svinga ner.

Med min metod blir det inga stora krafter mot yxskaftet, utan yxnacken träffar kubben med klabben rakt ovanför sig. Om inte klabben går sönder får allt bara välta ner från kubben, man styr så att klabben landar först (går rätt automatiskt), sedan är det bara att lyfta allt igen och göra ett nytt försök... Metoden funkar bäst på klabbar som är så stora att man får ta i för att lyckas lyfta dem öht ;D.

Observera att du precis beskrivit den felaktiga användning som varnas för här

http://www.gransforsbruk.com/yxkunskap/yxans-skotsel/

"Yxor är smidda för att hugga eller tälja med. Endast Släggyxan har en nacke som är stark nog att slå med. Använd inte andra yxor som slägga eller kil. Slår man för hårt på eller med en yxnacke kan yxans öga deformeras eller brista."

Vid sådan användning gäller inga garantier på yxan. Egentligen borde inte någon skadeförsäkring gälla heller då det är uppenbar felanvändning.

Observera att du precis beskrivit den felaktiga användning som varnas för här

http://www.gransforsbruk.com/yxkunskap/yxans-skotsel/

"Yxor är smidda för att hugga eller tälja med. Endast Släggyxan har en nacke som är stark nog att slå med. Använd inte andra yxor som slägga eller kil. Slår man för hårt på eller med en yxnacke kan yxans öga deformeras eller brista."

Vid sådan användning gäller inga garantier på yxan. Egentligen borde inte någon skadeförsäkring gälla heller då det är uppenbar felanvändning.

Svammel. Om yxnacken inte håller för att slås mot en kubbe i trä är det nått generalfel på konstruktionen. Det Gränsfors skriver om rör att man inte skall slå på nacken med andra metallföremål.

Du tolkar på ditt sätt Kurt.

Såhär är vi väldigt många som använder yxor för att klyva ved. Och det är knappast metallen på yxan som tar stryk av denna metod. Däremot är det vissa risker för den som jobbar och för skaftet.

Metoden finns som du kanske sett kommenterad i Yxboken sidan 21.

Min tolkning är att det är slag metall mot metall med yxnacke man bestämt hävdar att yxhuvudet inte tål om det inte är en släggyxa förstås.

Thure

Ryggsäck = väska

Väska = ryggsäck

nemas problemas vi har gått över det här tidigare du kan inte få lektioner i svenska språket i varenda tråd du spammar.

Frågan är förvisso något OT just här men jag tog det som ett exempel på hur lätt det kan bli missförstånd när vissa ord används. Det råder inte direkt konsensus i att obehindrat använda väska när man menar ryggsäck.

För övrigt noterar jag en trist och surmagad attityd hos dig i flera inlägg. En trevligare ton tack.

Metoden finns som du kanske sett kommenterad i Yxboken sidan 21.
Där den inte beskrivs som ett problem för yxan öht... Min beskrivning tar dessutom bort riskerna med att "svinga" med fasthuggen ved.

KGoransson sa:
Egentligen borde inte någon skadeförsäkring gälla heller då det är uppenbar felanvändning.
För det första har du fel, och för det andra så kan man alltid hävda att nån "felanvänt" nåt när de gör illa sig (skar du fingret av dig med cirkelsågen? Det var ju felanvändning, du ska kapa i trät...). Ingen olycksfallsförsäkring skulle ju någonsin betala ut ett öre om de fick resonera som du.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Snödrivan Köpa kikare fågelskådning Utrustning allmänt 15
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
conzpiro Köpa Cinch Buckles i Sverige Utrustning allmänt 0
Vanish Smidigaste stället att köpa gas i Abisko? Utrustning allmänt 11
insumaster Köpa en BMX till en 9 åring? Utrustning allmänt 2
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
Zip99 Att köpa sovsäckar Utrustning allmänt 20
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
Tordnado Vad köpa i USA!? Utrustning allmänt 12
henke.lofgren Köpa ny ryggsäck. ca 65 liter. Utrustning allmänt 54
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
MagArne Köpa ny ficklampa Utrustning allmänt 25
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
pajaflow Köpa digital kompaktkamera Utrustning allmänt 22
JohanStrömdahl Köpa arcteryx i peking Utrustning allmänt 2
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
Herr Nilsson Köpa från USA Utrustning allmänt 2
orkesterchefen Vad skulle ni köpa i USA? Utrustning allmänt 25
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
sweden_faltboot Köpa sig sinnesfrid med utsläppsrättigheter. Utrustning allmänt 42
PAA Köpa uteprylar i USA / Kanada Utrustning allmänt 10
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
Carlarmfelt köpa nylon sthlm (ca 88g m2 ripstop) Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg