Hej då Haglöfs.

Kan det ha varit en smula ironiskt uttryckt? I och för sig är ironi omodernt...

Hur som helst tycker jag att vuxna människor själv ska kunna ta reda på vad som gäller för öppet köp i den aktuella butiken. Det lärde åtminstone jag mig i högstadiet.

Det fick jag med lära mig. Jag antar också att det var ironi, men reagerade ändå. Jag tycker det var onödigt. Diskussionen däremot är intressant.

Jag orkade bara öppna det två första länkarna, men i dessa stod inga villkor utan bara att det inte finns någon lag som reglerar öppet köp - och att det är frivilligt osv. så det kändes inte så meningsfullt att kika i fler såna länkar.

Ovan var det ju någon som konstaterade att Elgiganten hade andra regler än i nåt annat exempel om jag inte missminner mig, och framförallt är det ju så att om Öppet köp inte finns reglerat på ett sätt som man kan hänvisa till så är det ju de egna, aktuella villkoren man ska upplysa om.

Som exempel så kan säkert vissa affärer tycka att det är helt OK att man tar bort prismärkningen, medan andra inte tycker det. Bl a beroende på att prismärkningen kan vara av olika typ.

Att ni orkar. Har något nytt kommit fram eller går ni på tomgång? (obs, retorisk fråga..)

Det är så himla viktigt att ha rätt, alla ska tycka som jag...

Jag orkade bara öppna det två första länkarna, men i dessa stod inga villkor

Från första länken: Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den.

Från andra länken, den är lite hårdare: Du får inte använda det som du köpt
om du ska lämna tillbaka det på öppet köp.

Ungefär samma står att läsa på alla länkarna.

Man kan ju tror att många av er här aldrig handlat kläder själva utan att mamma eller frun hjälper till.

Jag orkade bara öppna det två första länkarna, men i dessa stod inga villkor utan bara att det inte finns någon lag som reglerar öppet köp - och att det är frivilligt osv. så det kändes inte så meningsfullt att kika i fler såna länkar.

Det står på samtliga dessa sidor att vara skall lämnas tillbaka i samma skick som den var när man köpte den. Nån påpekade t.o.m. att förpackningen måste öppnas varsamt.

De vill säkert förhindra att kunder använder produkter och sedan returnerar dem. Sedan vill nästa kund ju få med all tillgänglig information och lappar.

Köpte en Barrier Jacket i deras nyöppnade butik på premiären den 17/9 och efter lite prövande och testande (dock oanvänd) av olika kombosar kändes det som att jag ville ha en storlek mindre och gick för att byta, men icke sa nicke, utan de där medhängande lapparna gick det inte.

Är det rätt? Eller var det tidstjuv jag mötte?

Oavsett så, ajöken.

Det står på samtliga dessa sidor att vara skall lämnas tillbaka i samma skick som den var när man köpte den. Nån påpekade t.o.m. att förpackningen måste öppnas varsamt.

Då är det ju viktigt att kunden och säljaren gör samma bedömning av vad som verkligen utgör varan. Prismärkning är som sagt ett exempel på vad som brukar vara OK att ta bort. I vissa lägen är det enkelt och i andra lägen kan jag tänka mig att säljaren tycker att prismärkningen ska vara kvar.
Men det är kanske inte så självklart att det är kundens skyldighet att göra på "rätt" sätt här, eftersom konsumentköplagen ändå utgår från att köparen är mindre insatt osv, och att köparen i sin svagare position ändå ska "skyddas".
På vissa försäljningsställen kan förpackningen också finnas kvar på vissa av varorna men inte på andra beroende på vem i personalen som packat upp grejorna i butiken, så det är ju mycket som inte är glasklart.

Just ja, tänkte rent allmänt att i rättsliga sammanhang kan man aldrig ta nånting för givet, och jag har en gammal favorit angående den saken:

A defending attorney was cross examining a coroner. The attorney asked, "Before you signed the death certificate had you taken the man's pulse?"
"No," the coroner replied.

The attorney then asked, "Did you listen for a heart beat?"
The coroner said, "No."

"Did you check for breathing?", asked the attorney.
Again the coroner replied, "No."

The attorney asked, "So when you signed the death certificate you had not taken any steps to make sure the man was dead, had you?"

The coroner, now tired of the brow beating said, "Well, let me put it this way. The man's brain was sitting in a jar on my desk, but for all I know he could be out there practicing law somewhere."

Nu jävlar, antagligen är det enklare att frakta hit ett helt opropportionerligt nytt plagg och byta ut (för att man kan) från fabriken än att ev. erkänna att man kanske skulle agerat annorlunda. Jag vet att jag skrev att den inte var för stor, men nu är den. Antingen tror dom att jag är dum eller så tror dom att de är så smidiga att det inte märks. Idioter vilketsom.

Skulle vara kul om Haglöfs skrev om det är "free agents" som snyltar eller om det är på direktiv av ledningen dessa trakasserier sker.

Nu jävlar, antagligen är det enklare att frakta hit ett helt opropportionerligt nytt plagg och byta ut (för att man kan) från fabriken än att ev. erkänna att man kanske skulle agerat annorlunda. Jag vet att jag skrev att den inte var för stor, men nu är den. Antingen tror dom att jag är dum eller så tror dom att de är så smidiga att det inte märks. Idioter vilketsom.

Skulle vara kul om Haglöfs skrev om det är "free agents" som snyltar eller om det är på direktiv av ledningen dessa trakasserier sker.

Sâja, ta din tablett nu och skriv om inlägget sâ vi kan förstâ vad du vill.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg