• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Handla på nätet

Man måste lära sig att acceptera människor även om inte alla är perfekta.;)

Helt rätt!
Människor måste man lära sig att acceptera men inte en dålig nätsida.
Det är skillnad på människor och en presentation, även om dom är gjorda av människor som man skall lära sig att acceptera.
//Peter
 
Om man har en webbshop så får man betalt för att skriva.

Det handar ju om näringsverksamhet, inte privata texter. Dyslexi, svenska som andraspråk och annat är helt enkelt inte relevant. Det handlar om att skriva för att tjäna pengar.

Om jag inte äger ett eget hus att ha affären i så låter jag någon hjälpa mig med det, jag kräver inte att folk ska acceptera mig som jag är när jag säljer saker ur en hockeybag på stan.

Om jag inte orkar städa min butik så låter jag någon hjälpa mig med det, jag kräver inte att folk ska acceptera mig som jag är när det är skräp och damm överallt.

Om jag är urkass på redovisning och ekonomi låter jag någon hjälpa mig med det, jag kräver inte att folk ska acceptera mig som jag när jag går med förlust, får skatteskulder och inte kan leverera.

Om jag suger på att sy ryggsäckar låter jag någon hjälpa mig med det, jag kräver inte att folk ska acceptera mig som jag är när jag säljer ryggsäckar av silvertejpade sopsäckar,

Jag tror ni förstår vad jag är ute efter. Texterna på en webbshop är naturligtvis en självklar - och central - del av affärsrörelsen. Kan man inte producera dem med tillräcklig kvalitet på egen hand så tar man självklart hjälp. Annars får man faktiskt skylla sig själv om man betraktas som en klåpare.
Om man har en webbshop så får man betalt för att skriva.
 
För att svara på sakfrågan istället:

Jag sällar mig till TS. Hur välgjord hemsidan/broschyrer/rklamblad/menyer mm. anser jag visar på ambitionerna men även ödmjukheten hos de som ligger bakom. Och i och med det säger det något om vilken service jag kan förvänta mig.

Och det handlar inte om främlingsfientlighet eller fördomar mot personer med funktionshinder. Jag jobbar själv med information - både tryckt och webb. Och i åtminstone tryck skulle inget gå iväg till tryckeriet utan stavningskontroll och korrläsning av minst en person utöver mig (ofta fler).

Alltså handlar det om ambitionsnivån hos ägaren om man orkar korrläsa och fixa, eller gör det quick and dirty. Men även ödmjukhet: Ibland måste man inse att man inte är perfekt och behöver hjälp från andra. Jag skulle gladeligen korrläsa menyn åt min pizzabagare för en gratispizza om han bad mig. Och jag förstår inte att man satsar stort på ett företag, oavsett vilket, med utrustning, infrastruktur, personal mm och sen inte ser till att ansiktet utåt är så bra det bara kan vara.


Edit: Martin tog visst orden ur min mun medan jag skrev detta inlägg.
 
Hoppas att du lär dig vara lite mera förstående mot människor som driver företag på nätet också:)

Det tror jag inte att jag gör. För argument: Se Fjäderlätts inlägg. Jag ansluter mig till 100%

Det man inte klarar av i företagandet skaffar man hjälp till. Så enkelt är det. Jag skulle själv aldrig klara att bygga och driva en webshop. Däremot skulle jag kunna se till att bilderna ser okej ut och att texterna är språkligt korrekta och rättstavade.

De är människor de också även fast de inte alla fick en femma i betyg på svenskan.

Har någon påstått nåt annat?

Man måste lära sig att acceptera människor även om inte alla är perfekta.

Vem är perfekt?
 
Jag börjar tro att vi pratar om skilda saker här.
Mina inlägg baserades på TS länk,där det skulle vara så grava stavfel att nätbutiken skulle ses som
oseriös och följdaktligen inte vara en bra plats att handla på.
Det tycker jag är löjligt.

Sedan kan jag hålla med Fjäderlätt att rör det sig om stora väletablerade företag så bör de nog ha råd att köpa den tjänsten om deras egen stavning skulle vara så otroligt dålig.
Detta att sidan inte får innehålla hur mycket fel och konstigheter som helst ställer jag mig också bakom och det har jag ju skrivit tidigare.

Men min tanke var att alla sidor/butiker kanske inte är så enormt stora och kanske drivs av
individer som sköter allt själv och råkas det då bli något stavfel är väl inte det hela världen?

Det är ju inte någon ännu som har specifierat vad som föranleder en bojkott av butiken TS nämner.
 
Om man inte bemödar sig om att ha en välgjord sida utan uppenbara stavfel och andra brister, så får jag känslan av att butiken inte värdesätter mig som kund, mer än att snabbt få in mina pengar i kassan.
En undran över hur till exempel kundmottagandet vid problem är infinner sig genast.
Samma sak med Blocket, Tradera osv. Kan man inte stava till det man vill sälja så får det vara för min del.
Och kom inte dragande med dyslektiker och invandrare.

Helt rätt! Jag skulle aldrig köpa nåt från en annons med felstavningar, inte heller från en affär som har expediter som pratar skånska eller har talfel. Man vet ju inte alls vad man kan råka ut för eller vad man har i påsen när man kommer hem. Man vill köpa gummistövlar och kommer hem med ett smörrebröd, typ....
 
Helt rätt! Jag skulle aldrig köpa nåt från en annons med felstavningar, inte heller från en affär som har expediter som pratar skånska eller har talfel. Man vet ju inte alls vad man kan råka ut för eller vad man har i påsen när man kommer hem. Man vill köpa gummistövlar och kommer hem med ett smörrebröd, typ....

Precis så är det. Går jag in i en butik och personalen inte kan klara av att informera mig på ett bra sätt eller har felaktig eller svårtolkad produktinformation så går jag till någon annan butik.
 
det är inte en rättighet att lyckas med ett företag, det är kunderna som kommer att avgöra huruvida man lyckas eller inte.. man kan inte säga att kunderna väljer fel eller har fel kriterier, så fungerar inte en marknadsekonomi..
 
det är inte en rättighet att lyckas med ett företag, det är kunderna som kommer att avgöra huruvida man lyckas eller inte.. man kan inte säga att kunderna väljer fel eller har fel kriterier, så fungerar inte en marknadsekonomi..

Precis! Och som jag tidigare sagt kan det vara bra att känna till att det finns ett antal märkliga individer för vilka stavning osv har åtminstone viss betydelse för om det ska bli affär eller inte. Hur många vi är och hur köpstarka vi är? Ingen aning.
 
Jag börjar tro att vi pratar om skilda saker här.
Mina inlägg baserades på TS länk,där det skulle vara så grava stavfel att nätbutiken skulle ses som
oseriös och följdaktligen inte vara en bra plats att handla på.
Det tycker jag är löjligt.

Sedan kan jag hålla med Fjäderlätt att rör det sig om stora väletablerade företag så bör de nog ha råd att köpa den tjänsten om deras egen stavning skulle vara så otroligt dålig.
Detta att sidan inte får innehålla hur mycket fel och konstigheter som helst ställer jag mig också bakom och det har jag ju skrivit tidigare.

Men min tanke var att alla sidor/butiker kanske inte är så enormt stora och kanske drivs av
individer som sköter allt själv och råkas det då bli något stavfel är väl inte det hela världen?

Det är ju inte någon ännu som har specifierat vad som föranleder en bojkott av butiken TS nämner.


om jag förstår dig rätt kan jag bara hålla med. jag driver ju som bekant en aktiv kampanj mot att välstavande och "välutbildade" akademiker generellt sett är ganska överskattade och inte på långa vägar förtjänar den status och ställning dom fått såväl på arbetsmarknad som i privatlivet. så för mig är det enkelt.

ta bara exemplet med grundaren av ett av våra största friluftsföretag, fjällräven och åke nordin, som i sin sanna entreprenörsanda och iver att bygga företag inte ansåg sig ha tid att tillgodose alla "bromsklossar" som bara gnällde på att han inte kunde stava, utan helt enkelt skaffade sig en stämpel med texten "ordblind" som han stämplade sina brev med.

sen kan man ju hålla med om att fjällrävens site i dag ser mer förtroendeingivande ut korrekt stavad som den är.
 
Sedan kan jag hålla med Fjäderlätt att rör det sig om stora väletablerade företag så bör de nog ha råd att köpa den tjänsten om deras egen stavning skulle vara så otroligt dålig.

Det handlar inte om storleken på företaget, eller om att ha råd. De flesta känner väl nån människa som kan läsa texten innan man skickar upp den?
Det paradoxala är ju att det är de som är duktiga på skriva som också är duktiga på att låta andra korrekturläsa. Det är ju en självklar del av yrkeskunnandet.
Alltså borde man ju som "amatör" vara ännu mer noggrann med att kolla med nån, precis som man gör med allt annat i sin verksamhet. Jag förstår inte varför man anses vara så ondsint när man anmärker på ett företags skrivande, när allt annat är helt öppet för kritik.

ta bara exemplet med grundaren av ett av våra största friluftsföretag, fjällräven och åke nordin, som i sin sanna entreprenörsanda och iver att bygga företag inte ansåg sig ha tid att tillgodose alla "bromsklossar" som bara gnällde på att han inte kunde stava, utan helt enkelt skaffade sig en stämpel med texten "ordblind" som han stämplade sina brev med.

Stämplade han det i katalogen också? I det här fallet är det ju "katalogen" det handlar om.