• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Handla på nätet

Jag klickar också vidare om jag hamnar hos en nätbutik som verkar vara skapad av en tioåring.
Den utpekade butiken var långt ifrån det värsta jag sett.
Om man inte bemödar sig om att ha en välgjord sida utan uppenbara stavfel och andra brister, så får jag känslan av att butiken inte värdesätter mig som kund, mer än att snabbt få in mina pengar i kassan.
En undran över hur till exempel kundmottagandet vid problem är infinner sig genast.

Samma sak med Blocket, Tradera osv. Kan man inte stava till det man vill sälja så får det vara för min del.

Och kom inte dragande med dyslektiker och invandrare. Jag är invandrare själv, faktiskt i två länder och ska jag skriva något som jag vill att en inföding ska förstå så använder jag ordbehandlare, ordbok och snor friskt från andra liknande texter.

Jag vet ju inte på vilken typ av sidor som du besöker,men sidor som skulle vara så otroligt undermåliga som du beskriver har jag då inte stött på.
Om du inbillar dig att någon butik i hela världen inte bryr sig om din betalninsförmåga så är du orimligt naiv.Dyslektiker och invandrare förtjänar också utrymme även om de inte kan stavning/grammatik eller är teknisk bevandrade så att de kan kan använda ordbehandlare och dylikt.
Jag själv gör mig förstådd på ett antal olika språk och har aldrig blivit illa eller respektlöst behandlad trots att jag vet att jag inte kan grammatik eller stavning.Människor utomlands har en stor förståelse för detta och ser inte ner på mig pga av detta.De är inte småaktiga nog helt enkelt.
Detta trots att jag skulle aldrig använda mig av något rättstavnings program eller liknande då detta enligt mig vore falskt och inte äkta.
Jag klarar att inse att jag stavar och bygger meningar fel på språk som inte är hemtama för mig,tur som är så verkar jag ha stött på stabila och intiligenta affärspartners ute i världen som kan bortse från att inte alla är helt perfekta.
 
Förstår inte varför det är konstigt och sorgligt om jag tycker att ett företag som ska sälja saker, i all kommunikation till sina kunder genom vilka kanaler som helst, ser till att allt är korrekt och välformulerat? Om jag inte vet någonting om företaget och för första gången går in på sidan så är ju första intrycket nätbutikens webbsida ger mig jätteviktigt. Inte kan väl det vara något konstigt och tycker någon att det är löjligt så kan jag tycka de missat något i grundläggande kvalitetstänk.

För övrigt tyckte jag webbsidan som nämns i första inlägget inte var något speciellt uppseendeväckande dåligt. Blev mera sugen på att kolla vad de har för olika roliga grejer som jag behöver :) Tack för länken, sparat i bokmärken.

Ja då har vi ett färskt exempel åter igen ,du skriver ju själv inte korrekt! " nätbutikens webbsida ger mig jätteviktigt. ????
Vad i hela friden menas med detta?
Din meningsbyggnad är under all kritik och du bör således inte uttala dig om andras stavningsproblematik.
Fundera själv på vad kvalitetstänk betyder.
 
Jag överlåter till andra att avgöra hurvida du är löjlig eller inte.Men du säger att stavfel och andra gramatiska felaktigheter får dig att tappa förtroendet för den som har skrivit stycket i fråga.
Det får dig att befara att motparten är oseriös,eller hur?Allt enligt dig själv.
Om då trådstartaren stavar fel på ett förhållandevis enkelt ord i en text bestående av några meningar,får det dig då att misstänka att TS är skum?
Sätter man dessa få meningar i relation med all information på ett företags hemsida där kanske
texterna skrivs mellan kunders uppmärksamhet,telefoners ringande och mail/order/returer/förfrågningar/myndighetsutövningar mm mm.Är det verkligen så konstigt att det dyker upp stavfel då och då?
Vanliga människor som inte har ett kontrollbehov eller vill framhålla sig själva förstår detta och handlar utifrån detta.

För det första skiljer jag på inlägg i ett diskussionsforum och texter producerade t ex för en nätbutik eller en webbsida.

I det förra fallet struntar jag totalt i att räkna stavfel och andra felaktigheter både i trådstartarens inlägg och i t ex dina. Jag har därför ingen anledning att misstänka varken att att trådstartaren eller du är "skum".

I det senare fallet anser jag att man bör korrekturläsa texten noga, eftersom det bevisligen finns en del presumtiva kunder som lägger viss vikt vid hur en textproducent har hanterat det skrivna språket. Klarar man av någon anledning inte det själv har man förmodligen någon som kan hjälpa en med det.
 
Att bli försiktigare och att kolla upp företaget ifråga är verkligen sunt och det har jag inget att invända mot.Innehåller texten ORIMLIGT antal stavfel måste man nog anta att sidan är helt översatt från något annat språk och bör då kollas extra noga.
Att däremot per automatik avfärda låt säga inhemska butiker för deras ev stavfel tycker jag är småaktigt och rent idiotiskt.

Graylingman: Om du besväras av mina ev felstavningar så meddela dessa till mig så att jag lär mig,jag tar till mig av all kunskap...
 
Oj milde himmel vad man kan spåra totalt då...
Trådstartaren inleder ju med att skriva att det handlar om en sida ÖVERÖST med stavfel som får honom misstänksam. Därefter väljer någon att övertolka det som att TS är främlingfientlig för att till sist komma fram till att han själv är misstänksam mot sidor med ORIMLIGT mycket stavfel.

Nä... Dra ett streck nu, va!
 
Låt oss obildade ta del av all felstavning i aktuellt exempel så att vi också förstår att detta förmodligen handlar om ett extremt oseriöst företag som gör allt för att lura sina ev kunder som är dumma nog att handla ev dem.

Att TS är främlingfientlig är inte bekräftat och inte heller mig veterligen intressant.
Detta har inte heller dryftats i denna tråd mig vad jag vet.
Däremot har TS trådstart genererat vissa frågor rörande hur man ska tolka människor med förhinder att på ett 100% sätt framföra sina tankar och texter språkligt.
Att sidor med ORIMLIGT mycket stavfel kan vara ett verk av översättningsprogram och således kan handla om företag helt utan för EU och därför rendera en extra kontroll har jag inte ställt mig emot.Detta är en feltolkning av dig då jag hela tiden har hävdat att ursprungkontroll och uppföljning
på nätet ang butiker man avser att handla med är mycket viktigt.
 
Ja men det var ju skönt,då slipper jag ju få meddelande om detta hela tiden...:)
Hoppas att du lär dig vara lite mera förstående mot människor som driver företag på nätet också:)
De är människor de också även fast de inte alla fick en femma i betyg på svenskan.
Man måste lära sig att acceptera människor även om inte alla är perfekta.;)
 
Jag tycker det är fullt rimligt att man begär någorlunda korrekt stavning vid formella situationer så som en affärstransaktion.

Jag fattar alls inte vad som tände dig Mineral? Varför så arrogant och nedlåtande? Om du förklarar dig lite bättre så ska du nog se att du bemöts trevligare i vardagen än när du kastar dig över folk sådär och högljutt hävdar dig med länder och språk hitochdit blablablabla.
 
Ja då har vi ett färskt exempel åter igen ,du skriver ju själv inte korrekt! " nätbutikens webbsida ger mig jätteviktigt. ????
Vad i hela friden menas med detta?
Din meningsbyggnad är under all kritik och du bör således inte uttala dig om andras stavningsproblematik.
Fundera själv på vad kvalitetstänk betyder.

:) Point taken. Men i din kamp och iver framkommer du som lite manisk och i obalans.