Det var dags att köpa kvalitetsutrustning, mitt ÖoB tält har inte varit något vidare och jag ville ha nåt bättre än Biltema sovsäcken (som är bra, men har den hellre som reserv). Tältet jag valde blev Marmot Grid tvåmannatält, har satt upp det nu och allt är i ordning. Sovsäcken blev ett miljö val, Marmot EcoPro 15, ville ha nåt som tar mer kyla än de EcoPro varianterna på Naturkompaniet. Kollade runt nätet och den billigaste butiken blev treckinn,com där priset var 2572 respektive 1294 kronor för varorna.
Det är egentligen ett spanskt företag som heter tradeinn (http://www.tradeinn.com/), och de har en flera nischade sport butiker som heter diveinn, treckinn, bikeinn, smashinn och snowinn. De riktar sig mot (i ordning) dykning, vandring, cykling, tennis och vintersport. Varje butik har varsin .com domän men det är lätt att navigera mellan butikerna. Jag tycker i alla fall att ideen är rätt så bra och dom har ett sortiment som är rätt så stort (och tälten är billiga).
På bristen av recensioner av butiken/företaget (kan bero på att de har så många domäner) valde jag att riskera, i värsta fall finns det ju ett vist skydd hos banken. Här får ni en detaljerad beskrivning om hur köpet gick till (för de som inte vill läsa så kan det sammanfattas att kommunikationen var inte helt 100):
Jag beställde varorna den 24:e Januari, tältet var inte i lager (lagerstatuset var om 7 dagar), sovsäcken hade dom i lager. Frakten med DHL var det billigare alternativet i detta fall, och det hamnade på 311 kr. Jag betalade med kort och det var inga problem heller.
Strax efter beställningen kom orderbekräftelsen med det vanliga köpinfot man förväntar sig.
Dagen efter fick jag ett mejl med förväntad leveranstid (3:e Februari) med förklaringen att tältet är inte i lager (som förväntat).
Den 31:e Januari, kom det ett mejl att de har som bedrägeriskydd deldebiterat kontot på ett litet belopp(det var inte mycket), eftersom jag var förstagångskund. De ville att jag skulle meddela dom hur mycket de var, det gjorde jag genom deras kontaktformulär.
Inom kort (1/2) drogs resten från kontot och ordern var markerad som skickad i ordertracking, dock uteblev mejlet om att ordern har skickats (någonting som skall tydligen göras enligt någonstans på deras sida). Jag kollade nästa dag om jag kunde spåra ordern hos DHL, det fungerade inte och DHL chattsupporten hade ingen aning och föreslog att jag kontaktar butiken för en valid tracking number. Det gjorde jag, inom kort fungerade trackingen, men jag har ingen aning om det var mitt meddelande som gjorde nåt eftersom det kom inget mejl.
DHL levererade varorna den 3:e ca. kl12.
Allt var i bra skick, men sovsäcken var av storlekrn long, det jag beställde var regular. Det blir lite mer att släpa på, men jag orkar inte reklamera (den finns inte ens längre på deras hemsida, verkar som att det var ett av de sista exemplaren), En större storlek kan nog även vara användbarifall det skulle vara såatt den skulle brukas i kraftigare kyla med kläder på.
Butiken är godkänd men långt ifrån perfekt, man sparar relativt mycket, men kommunikationen är inget vidare och frakten ganska dyr.
Vidare blev det nära en hundralapp mer än väntat, men förklaringen finns hos banken: "Vid omräkning från annan valuta ingår ett valutaväxlingspåslag på 1,65% i växlingskursen.".
Man kan nog undvika en del krångel (Bankens oväntade växlingapåslag och butikens bedrägeriskydd) genom att betala med PayPal, men dem använder jag bara för ebay.
Fråga om ni vill veta nåt mer, eller om nåt verkar oklart, men jag tror jag har skrivit allt om mina erfarenheter med butiken. Varorna skriver jag om nån annan gång, efter att de har hunnits testas ordentligt.
Det är egentligen ett spanskt företag som heter tradeinn (http://www.tradeinn.com/), och de har en flera nischade sport butiker som heter diveinn, treckinn, bikeinn, smashinn och snowinn. De riktar sig mot (i ordning) dykning, vandring, cykling, tennis och vintersport. Varje butik har varsin .com domän men det är lätt att navigera mellan butikerna. Jag tycker i alla fall att ideen är rätt så bra och dom har ett sortiment som är rätt så stort (och tälten är billiga).
På bristen av recensioner av butiken/företaget (kan bero på att de har så många domäner) valde jag att riskera, i värsta fall finns det ju ett vist skydd hos banken. Här får ni en detaljerad beskrivning om hur köpet gick till (för de som inte vill läsa så kan det sammanfattas att kommunikationen var inte helt 100):
Jag beställde varorna den 24:e Januari, tältet var inte i lager (lagerstatuset var om 7 dagar), sovsäcken hade dom i lager. Frakten med DHL var det billigare alternativet i detta fall, och det hamnade på 311 kr. Jag betalade med kort och det var inga problem heller.
Strax efter beställningen kom orderbekräftelsen med det vanliga köpinfot man förväntar sig.
Dagen efter fick jag ett mejl med förväntad leveranstid (3:e Februari) med förklaringen att tältet är inte i lager (som förväntat).
Den 31:e Januari, kom det ett mejl att de har som bedrägeriskydd deldebiterat kontot på ett litet belopp(det var inte mycket), eftersom jag var förstagångskund. De ville att jag skulle meddela dom hur mycket de var, det gjorde jag genom deras kontaktformulär.
Inom kort (1/2) drogs resten från kontot och ordern var markerad som skickad i ordertracking, dock uteblev mejlet om att ordern har skickats (någonting som skall tydligen göras enligt någonstans på deras sida). Jag kollade nästa dag om jag kunde spåra ordern hos DHL, det fungerade inte och DHL chattsupporten hade ingen aning och föreslog att jag kontaktar butiken för en valid tracking number. Det gjorde jag, inom kort fungerade trackingen, men jag har ingen aning om det var mitt meddelande som gjorde nåt eftersom det kom inget mejl.
DHL levererade varorna den 3:e ca. kl12.
Allt var i bra skick, men sovsäcken var av storlekrn long, det jag beställde var regular. Det blir lite mer att släpa på, men jag orkar inte reklamera (den finns inte ens längre på deras hemsida, verkar som att det var ett av de sista exemplaren), En större storlek kan nog även vara användbarifall det skulle vara såatt den skulle brukas i kraftigare kyla med kläder på.
Butiken är godkänd men långt ifrån perfekt, man sparar relativt mycket, men kommunikationen är inget vidare och frakten ganska dyr.
Vidare blev det nära en hundralapp mer än väntat, men förklaringen finns hos banken: "Vid omräkning från annan valuta ingår ett valutaväxlingspåslag på 1,65% i växlingskursen.".
Man kan nog undvika en del krångel (Bankens oväntade växlingapåslag och butikens bedrägeriskydd) genom att betala med PayPal, men dem använder jag bara för ebay.
Fråga om ni vill veta nåt mer, eller om nåt verkar oklart, men jag tror jag har skrivit allt om mina erfarenheter med butiken. Varorna skriver jag om nån annan gång, efter att de har hunnits testas ordentligt.