Detta är OT av ett OT, men eftersom mitt inlägg åberopas på ett betydelseglidande sätt, får det bli en fortsättning. Förlåt ni övriga.
Ok, fakta.
Vad du syftar på är, antar jag, Reinfelts uttalande i en intervju på ett torgmöte i Malmö under senaste valkampanjen. Det ingick i hans kommentar till de störningar och attacker på SD:s valmöten som just förekommit.
Liveinspelning.
Utskrift:
/speakerröst/
"Samtidigt fördömde Reinfeldt den senaste tidens attacker på sverigedemokrater och störningar av deras valmöten"
/klipp Reinfeldt/
"Ja, jag tycker att all form av våld och hot är förkastligt i det svenska samhället och skall beivras. Jag skulle vilja vara tydlig på den punkten. Samtidigt vill jag också påpeka en annan sak. Den som driver upp ett vi-och-dom-tänkande och grundar sig på främlingsfientliga uppfattningar ska inte vara förvånad, när den /?/ i grunden väldigt hatfulla sätt att se på relationer mellan människor också leder till att det blir mer våld, mer hot i det öppna samhället."
I flera tidningar dagen därpå citerades Reinfeldt såhär:
"Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer."
Hade Reinfeldt verkligen sagt detta, och bara detta, hade jag hållit med dig om att det var helt oförsvarligt.
Men nu finns TV-inspelningen, så i en ev. fortsatt debatt kan vi förhoppningsvis hålla oss till fakta.
Du menar sålunda att man kan försvara det sista uttalandet om man som Fredrik innan säger att man är emot våld?
Då kan jag börja varje mening med "jag är för allas lika värde, men jag anser att om man som AFAmedlem säger att"...osv?
Att lekmän inom begreppet yttrandefrihet kanske har denna gymnasiala åsikt må så vara men vår statsminister skall däremot ha lite mer kunskap om begreppet och tänka efter innan han pratar.
Om man tänker sig att vi istället pratar om en starkt kristen person som kraftigt opponerar sig mot homosexuellas rättigheter att adoptera, gifta sig osv - ett väldigt tydligt "vi och dom" ämne - skall då även han/hon räkna med att bli nedslagen på torget?
Ponera en ung människa som står långt till vänster och demonstrerar för att rika skall hållas ansvariga för världens allt lidande - han kanske till och med ordnar en busstur på "solsidan" för att verkligen skapa ett "vi och dom"-tänk. Han vill skapa klasshat, och gör så.
Skall inte även denna ungdom då räkna med att kunna bli nedslagna av de som inte delar detta perspektiv på tillvaron?
Om inte, varför?