F´låt. Ibland är jag mer än lovligt trögtänkt.är att mellpat kände sig provocerad av bilden och att han tror att detta var meningen med profilbilden.
Thure
HåkanF
F´låt. Ibland är jag mer än lovligt trögtänkt.är att mellpat kände sig provocerad av bilden och att han tror att detta var meningen med profilbilden.
Thure
Bara för att vara noga med fakta. Ingen aning om andra länder du räknar upp, men i Polen finns ett glasklart utslag av författningsdomstolen från 2011 om att man inte kan tolka landets lag om förbud mot spridning av hatpropaganda och totalitära ideologier som förbud mot innehav eller offentlig exponering av hammaren och skäran som politisk symbol.(...) som symbol för kommunismen är hammaren och skäran en förbjuden symbol i Ungern (sedan 1994), i Lettland och Litauen (sedan 2008) och i Polen (sedan 2009).
I Polen kan innehavet av denna symbol bli straffad med upp till två års fängelsestraff. (...)
Tja, det är ju egentligen både OT och alltför detaljerad specialkunskap, och jag hade inte brytt mig om att skriva om det, om jag inte tyckt att det varit belysande i vår diskussion.Joanna, det var mkt intressant. Du har tydligen mkt bättre insyn i polsk inrikes- och rättspolitik.
Det är liksom ingen konst att hävda yttrandefrihet för åsikter man tycker är ok.
Jag tror du att har missat budskapet i mina inlägg.Sverige i ett nötskal.
Sverige i ett nötskal.
Om det är något som saknas i svensk politik och tradition så är det att göra upp med det passerade.
Historiskt sett har väl få länder varit vindflöjlar i den politiska vinden som Sv.
Men du kanske bör utveckla din syn på saken eftersom du så kan knyta ihop säcken?
Nu inskränkte du igen jag bad dig utveckla, vv gör det!
Jag har plockat bort länken där personen identifieras - vi har klara regler mot att inte diskutera andra medlemmar utan att de är med själva, men vi kan ju gott diskutera mer generellt om det är OK eller ej
Det var alltså en medlem som valt denna skrift som profilbild
http://www.wilhelmgustloff.com/images/Gallery/wwus_front.jpg
Boken är en skrift från den tyska statliga fritidsorganisationen "Kraft durch Freude", ett slags statligt Friluftsfrämjandet/ABF. Organisationen är väl inte direkt kopplad till nazism men väl de ideal och strömningar som gällde vid den tiden.
Men även om KdF inte gjorde dumheter så ger den tyska svastikan naturligtvis alltid associationer till de ohyggliga mänskliga övergrepp som gjordes av nazisterna vid denna tiden, och vi måste anta att det är fullt medveten provokation från denna medlem att ha denna profilbild, det är inte bara en uppmaning till att vandra och sjunga.
Vi har inte ett förbud mot hakkors, inte heller mot andra potentiellt stötande bilder faktiskt. Något sådant här har vi inte stött på förut, men en liknande fråga har väckts när någon hade bilder på urtagen älg, dödad björn etc och en del fann detta grovt stötande.
Så någon slags generell skrivning behövs där vi förbehåller oss rätten att ta bort bilder som kan anses väcka rejält anstöt hos många.
Detta är OT av ett OT, men eftersom mitt inlägg åberopas på ett betydelseglidande sätt, får det bli en fortsättning. Förlåt ni övriga.Gäller inte yttrandefriheten en sverigedemokrat? När vår statsminister legitimerar våld mot dem så menar jag att han påvisar kärnan i dagens Sverige - tyck gärna vad du vill. Bara du tycker rätt...
Tycker detta är ett fullständigt lysande exempel på hur illa ställt det är med den biten.
Jag fick för mig att det var just det som Joanna pratade om, yttrandefrihet är enkelt så länge du tycker rätt, men jag kanske missförstod alltihopa?