• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Gubbgruppen

Hiza; sa:
Logiken brister... hur kan man vara humanist, och tro på alla människors lika rättigheter, utan att vara feminist? Feminism är ju en rörelse eller åsiktsriktning som verkar för ett jämställt förhållande mellan män och kvinnor.
/Pär

nej, det brister inte i logiken.. jag vet mycket väl vad feminism betyder på pappret men i varkligeheten är feminism inte FÖR jämlikehet eller FÖR något överhuvudtaget, feminism är MOT män och att vara emot saker är negativt och aldrig någonsin konstruktivt.. Jag är humanist och därmed FÖR alla människors lika värde..
 
-PaTRiC-; sa:
jag vet mycket väl vad feminism betyder på pappret men i varkligeheten är feminism inte FÖR jämlikehet eller FÖR något överhuvudtaget, feminism är MOT män
Jag gillar att du vet vad du vet. Det blir så tydligt då. Men du, jag vet inte om jag vet samma saker som du här. Jag menar tror, för jag vet sällan.

Och jag tror INTE att all feminism är mot män. Så tror jag.

Men jag övrigt tror jag mig veta att du har en poäng här (det är inte en oviktig invändning till delar av feminsmen) - men du gör kanske fjäderpoängen till en höna.
[Ändrat av olle11 2006-09-28 kl 14:41]
 
olle11; sa:
Jag gillar att du vet vad du vet. Det blir så tydligt då. Men du, jag vet inte om jag vet samma saker som du här. Jag menar tror, för jag vet sällan.

jag sa att jag vet vad det betyder på pappret, alltså om man slår upp det.. om du oxå vill veta vad saker betyder på pappret så är det ju bara att titta efter.. här tex:

http://sv.wikipedia.org

olle11; sa:
Och jag tror INTE att all feminism är mot män. Så tror jag.

jag tror inte heller att alla feminister är mot män, men tillräckligt många för att dom skall klumpas ihop till en idiothög..
 
johankse; sa:
Tror att Malindo är inne på vad man måste ha för förmiddags och kvällsbruk.....Utan ryggsäck!

Go tur

Tack gode johankse för att du pâ ett sà lättfattligt och föredömligt vis i mitt ställe klargjorde denna som jag trodde helt sjálvklara punkt.

bestard4.jpg

Min OUTDOOR-sko-garderob (detalj)
 
-PaTRiC-; sa:
jag tror inte heller att alla feminister är mot män, men tillräckligt många för att dom skall klumpas ihop till en idiothög..

Jag kan inte låta bli att undra vad dina inlägg egentligen är uttryck för:
* humor på en nivå så subtil att åtminstone jag helt lämnas bakom.
* en synnerligen reaktionär syn på människors rättigheter.
* en extrem portion bitterhet

Jag har aldrig hört en feminist uttala sig mot män i allmänhet (bortsett från ett visst "briljant" uttalande om att män är djur...). Däremot försöker de flesta feminister påtala och motverka de patriarkala strukturer som vi alla kan se i samhället - strukturer som gör det oerhört svårt för kvinnor att leva och verka på samma villkor som män.

Jag har svårt att tro att ens någon som anser att feminister ska "klumpas ihop till en idiothög" anser att kvinnor även fortsättningsvis exempelvis ska ha lägre lön än män som utför motsvarande arbete.

/Pär
 
Hiza; sa:
Jag kan inte låta bli att undra vad dina inlägg egentligen är uttryck för:
* humor på en nivå så subtil att åtminstone jag helt lämnas bakom.
* en synnerligen reaktionär syn på människors rättigheter.
* en extrem portion bitterhet

Du sätt att skriva får dig att framstå som intelligentare än vad du troligtvis är eftersom du inte fattar.. men jag ska hjälpa dig.

* humor på en nivå så subtil att åtminstone jag helt lämnas bakom. ofta, gärna och med stor glädje.. inte helt ovanligt att jag bakar in det i en lika stor portion alvar

* en synnerligen reaktionär syn på människors rättigheter. om det är reaktionärt att vara humanist och tro på allas lika värde i alla lägen så erkänner jag mig skyldig

* en extrem portion bitterhet bitter, nej.. svidande ärlig, skyldig igen..

Hiza; sa:
Jag har aldrig hört en feminist uttala sig mot män i allmänhet (bortsett från ett visst "briljant" uttalande om att män är djur...). Däremot försöker de flesta feminister påtala och motverka de patriarkala strukturer som vi alla kan se i samhället - strukturer som gör det oerhört svårt för kvinnor att leva och verka på samma villkor som män.

om du hade plockat ut huvudet ur arslet så hade du troligtvis hört bättre.. har du missat hela den feministiska debatten förra året?

Hiza; sa:
Jag har svårt att tro att ens någon som anser att feminister ska "klumpas ihop till en idiothög" anser att kvinnor även fortsättningsvis exempelvis ska ha lägre lön än män som utför motsvarande arbete.

/Pär

här gör du det igen, du låter onekligen intelligent men.. jag vet inte.. du drar slutsatser helt ryckta ur luften, hur f a n får du ihop detta.. du hittar på undertoner i vad jag skriver som inte existerar.. hur svårt är det att fatta..

humanist, lika rättigheter för alla oavsett kön, sexuell läggning, religion, hudfärg o.s.v.

feminist, idiot!!
 
-PaTRiC-; sa:
jag tror inte heller att alla feminister är mot män, men tillräckligt många för att dom skall klumpas ihop till en idiothög..

Med den onödiga generaliseringen (ihopklumpningen) verkar du, i mina ögon, klart dummare än vad du helt säkert är. Jag tror inte att den förenklingen tjänar några goda syften... Jag tror inte att vi tjänar på att göra gråskalor svartvita. Jag tror inte att vi tjänar på att öka andelen diskussioner som hamnar i vi&dom-fällan.

Men ja, det kan vara roligt. I rätt forum, med publik man känner.
 
Gode Malindo fladdrar inte alla märklapparna du har kvar på kängorna? Föredömlig vård på ovansidan i varje fall eller var det lite lite utställningsfusk där?
Hittar inte dotterns bild, analog, av kängparaden...
Nå skall det bara tjafsas eller skall det till en träff, Malindo har ju visat på lokal med många fördelar....Tid?

Go tur

PS Har oxså en gång för länge sen blivit rädd för en tjej (knivvifterska) men visst var det gott oxså...oskuret är bäst, ibland
 
johankse; sa:
Föredömlig vård på ovansidan

Tack, det är viktigt med god skovârd.

lapparna innehàller axakta angivelser för vid typ av aktivitet varje kánga är 100% optimal, samt lámnas kvar i sitt lilla fack i garderoben under kängans användning i fält.
 
olle11; sa:
Med den onödiga generaliseringen (ihopklumpningen) verkar du, i mina ögon, klart dummare än vad du helt säkert är. Jag tror inte att den förenklingen tjänar några goda syften... Jag tror inte att vi tjänar på att göra gråskalor svartvita. Jag tror inte att vi tjänar på att öka andelen diskussioner som hamnar i vi&dom-fällan.

Men ja, det kan vara roligt. I rätt forum, med publik man känner.

Patric, (tjusig stavning) du kan inte hålla på så här, jag tappar farten..

Vissa delar är blodigt alvar, vissa delar en lek med generaliseringar och politiskt korrekta åsikter..

Lägg märke till följande, utan att en enda gång direkt uttalat skrivit något negativt om kvinnor så har jag blivit kallad:

- mansgris
- kvinnoplågare [det var ju som bekant synd om min kvinna]
- Homofob
- inskränkt
- reaktionär
- pruttare [det anklagade jag nog mig själv för]
- egoist
- bitter

jag står för varenda ord jag skrivit i ämnet men det är intressant att betrakta hur lite obekväma åsikter hanteras.

[om någon undrar, jepp.. dom e fortfarande idioter]
 
-PaTRiC-; sa:
Du sätt att skriva får dig att framstå som intelligentare än vad du troligtvis är eftersom du inte fattar..
om du hade plockat ut huvudet ur arslet så hade du troligtvis hört bättre.

Principiellt debatterar jag inte med personer som nyttjar argument som tangerar personangrepp. Men av ren nyfikenhet är jag ändå benägen att göra ett undantag.

Vilken del av feminismen får dig att hata feminister så innerligt? Vad är det med jämställdhet som skrämmer dig?

Jag anser att det är alla tiders att, som du, kalla sig humanist och stå för alla människors lika rättigheter. Men det driver ju näppeligen samhällsutvecklingen på området jämställdhet framåt att kalla feminister (som faktiskt försöker något konkret och konstruktivt åt de patriarkala strukturerna) för "idiothög".

Jag anser att det behövs människor som står upp och säger obekväma saker, inte alls i linje med rådande uppfattning, för att driva jämställdhetsutvecklingen i rätt riktning. Detta kan naturligtvis vara både skrämmande och förnärmande för människor, i.e. män, som skvalpar runt i den patriarkala poolen och trivs jäkligt bra med det.

/Pär
 
-PaTRiC-; sa:
Lägg märke till följande, utan att en enda gång direkt uttalat skrivit något negativt om kvinnor så har jag blivit kallad:

- mansgris
- kvinnoplågare [det var ju som bekant synd om min kvinna]
- Homofob
- inskränkt
- reaktionär
- pruttare [det anklagade jag nog mig själv för]
- egoist
- bitter

Observera att jag, i god debattanda, varken kallat dig det ena eller andra, utan bara frågat vad som får dig att hata feminism så innerligt.

/Pär
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg