• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Gubbgruppen

30 goda skäl varför det är skönt att vara man:

1- Your ass is never a factor in a job interview.
2- Your last name stays put.
3- People never glance at your chest when you're talking to them.
4- Wedding plans take care of themselves.
6- Your orgasms are real. Always.
7- Car mechanics tell you the truth.
8- You don't give a rat's ass if someone does not notice your new haircut.
9- Hot wax never comes near your pubic area.
10- Same work, more pay.
11- Wrinkles add character.
13- One wallet and one pair of shoes, one color, all seasons.
14- If another guy shows up at the party in the same outfit, you just might become lifelong friends.
15- You are not expected to know the names of more than five colors.
16- You don't have to stop and think of which way to turn a nut on a bolt.
17- One mood, all the damn time.
18- The world is your urinal.
19- A five-day vacation requires only 1 suitcase.
20- You can open all your own jars.
21- You get extra credit for the slightest act of thoughtfulness.
22- Your underwear is $10.00 for a three-pack.
23- If you are 34 and single, nobody notices.
24- You can quietly enjoy a car ride from the passenger's seat.
25- Three pairs of shoes are more than enough.
26- You can quietly watch a game with your buddy for hours without ever thinking "he must be mad at me".
27- You are unable to see wrinkles in clothes.
28- The same hairstyle lasts for years, maybe decades.
29- Christmas shopping can be accomplished for 25 relatives, on December 24th, in 25 minutes.
30- Phone conversations are over in 30 seconds.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Hmmmm

Raskesven; sa:
Hiza; sa:
Raskesven; sa:
Hiza; sa:
Vad som betecknas som manligt respektive kvinnligt är en social och kulturell konstruktion och förändras (som tur är) över tid.
.....
Jag skulle önska ett skiftbyte där det talas om vad som är mänskligt i stället för den föråldrade diskussionen om manligt och kvinnligt.

/Pär
Jämlikhet är inte samma sak som likhet. Biologi är knappast något föråldrat. Vore också märkligt om olika hormonsammansättningar inte skulle ge några skillnader. Onyanserat att bara titta på kulturella och sociala faktorer, och bortse från det genetiska.

Raskesven

Nu, Raskesven, blandar vi ihop begreppen lite. Märk väl att jag skrev manligt och kvinnligt, inte man och kvinna. Är perspektivet strikt biologistiskt så har du helt rätt: mäns och kvinnors genuppsättning är olika. Men utgångspunkten är sällan strikt biologistisk. Samtidigt handlade resonemanget i den här tråden inte om detta, utan om vad vi anser vara manligt respektive kvinnligt, och där är den kulturella och sociala kontexten direkt överordnad biologiska aspekter. Exempelvis så skiljer sig nog en etiopisk bondes syn på manligt och kvinnligt ganska radikalt från en kanadensisk börsmäklares, trots att deras genuppsättning är densamma. Således: kulturell och social kontext är avgörande.

/Pär
Du skriver själv att det kulturella och sociala förändras över tiden. Det gör dock inte det biologiska. Således: det biologiska ger en avgörande skillnad mellan män och kvinnor, i.e. kallat manligt och kvinnligt, givet olika sociala och kulturella betingelser.

Raskesven

Det genetiska styr det manliga och det kvinnliga. Vad det blir för utslag beror till stor del av vilken kultur man kollar pâ. Mânga av vâra beteende styrs av hormoner och halterna av dessa styrs bl.a. av vâra könsgener.

En Etiopisk bonde och en Kanadensisk börsmäklare har olika genuppsättninger om de inte râkar vara enäggstvillingar. Deras värderingar i livet beror till stor del pâ de kulturella betingelserna och inte pâ deras gener. Vilket som styr mest, kultur eller generna gâr aldrig att fâ fram...

Det kulturella och sociala förändras snabbt över tiden och det biologiska förändras även. Förändringen hos det biologiska tar bara betydligt längre tid...

/Stellan

Ps: Blir det nâgon Gubbträff???
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hmmmm

j_stellan; sa:
Blir det nâgon Gubbträff???
Om det blir det, så har jag ett intressant debattämne:

Höga förväntningar på partnern (ursäkta utrikiskan):

Eine Frau glücklich zu machen ist einfach...

Mann muss nur ein ..

1. Freund
2. Partner
3. Liebhaber
4. Bruder
5. Vater
6. Lehrer
7. Erzieher
8. Koch
9. Mechaniker
10. Monteur
11. Innenarchitekt
12. Stylist
13. Elektriker
14. Sexologe
15. Gynäkologe
16. Psychologe
17. Psychiater
18. Therapeut sein und
19. zuvorkommend
20. sympathisch
21. durchtrainiert
22. liebevoll
23. aufmerksam
24. gentlemanlike
25. intelligent
26. einfallsreich
27. kreativ
28. einfühlsam
29. stark
30. verständnisvoll
31. tolerant
32. bescheiden
33. ehrgeizig
34. fähig
35. mutig
36. entschieden
37. vertrauensvoll
38. respektvoll
39. hingebungsvoll
40. leidenschaftlich und vor allem
41. zahlungsfähig sein.
Gleichzeitig, sollte er darauf achten, dass
a) er nicht eifersüchtig ist, und dennoch nicht uninteressiert
b) er sich mit seiner Familie gut versteht, ihr aber nicht mehr Zeit widmet als der Frau
c) er ihr Raum lässt, sich aber besorgt zeigt, wo sie war und was sie gemacht hat.

Sehr wichtig ist es:
nicht die Geburtstage, Jahrestage, Hochzeitstage, Namenstage, Ihre Tage, Datum des ersten Kusses, Geburtstag ihrer Lieblingstante, Ihres Lieblingsneffen oder ihrer Lieblingsfreundin ... zu vergessen.

Leider garantiert auch die perfekte Einhaltung dieser Ratschläge kein 100%iges Glück. Sie könnte sich von einem perfekten und abgestimmten Leben eingeengt fühlen und mit dem erstbesten Schlaffi davonrennen, der ihr begegnet.


Und nun die andere Seite der Medaille:
Einen Mann glücklich zu machen ist wie wir nun rasch erkennen werden bei
weitem nicht so leicht.
Denn:

Der Mann braucht:

1. Sex und
2. Essen

Die meisten Frauen sind mit diesen seinen Bedürfnissen natürlich überfordert. Was lernen wir daraus?

Harmonisches Zusammenleben ist gar nicht schwer, wenn die Männer nur endlich erkennen würden, dass sie ein klein wenig ihrer Ansprüche zurückschrauben müssen!


/Håkan
 
Tveklöst skiljer det mellan könen utöver vad som syns utvändigt. Mer manliga beteenden än man kanske tror är genetiskt- eller snarare genusbetingade.

Dit räknas dock inte pruttande, tölpaktigt beteende eller kvinnoförakt.

Den vanligare inställningen är heterofil, och det gäller dessutom oavsett kön.

Det är sannolikt nyttigt och praktiskt att vara medveten om de skillnader mellan könen som är svåra eller omöjliga att ens minimera, men det är väl knappast nåt man behöver grubbla på.
Jag umgås gärna med mina lumparkompisar, som alla är män. I övrigt inser jag dock inte att det finns en särskild finess att leta nya kamrater specifikt av samma kön, motsatsen är lättare att förstå - även om jag glatt umgås med människor med gemensamma intressen oavsett kön.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Hmmmm

[/QUOTE]
Du skriver själv att det kulturella och sociala förändras över tiden. Det gör dock inte det biologiska. Således: det biologiska ger en avgörande skillnad mellan män och kvinnor, i.e. kallat manligt och kvinnligt, givet olika sociala och kulturella betingelser.

Raskesven [/QUOTE]

Så du menar att vi människor, rent biologiskt, inte har förändrats alls under de miljoner år av evolution vi genomgått för att nå dit vi är i dag?

Att Paolo Roberto uppges anse att det är en mans uppgift, i.e. manligt, att skydda och försörja familjen och att jag inte anser att det är specifikt manligt, är givetvis ett utslag av skillnader i uppväxtmiljö, uppfostran, studier mm och har inget med biologi att göra. Således: kulturell och social kontext är avgörande för vår uppfattning om manligt och kvinnligt.

Att denna uppfattning förändras över tid är avhängigt av att vi utvecklas som kulturella och sociala individer.

/Pär
 
Evolutionen är ju en relativt långsam mekanism.

Att biologin förändras kan man ju tänka sig. Åtminstone är det ju så att om kvinnor antas attraheras i mindre grad av pruttande män så dör de pruttande männen ut på lång sikt, dvs de får inte tillfälle att fortplanta sig och därmed sina egenskaper.

Troligen är dock ovan nämnda egenskap inte genetiskt betingad utan bara en fråga om smak, humor och uppfostran, och då gäller sannolikt inte evolutionsresonemanget alls. Utöver det menar jag att evolution i darwinistisk stil inte är särskilt vass bland moderna människor, eftersom fortplantningen inte styrs av vilka som blir alfahannar osv.

Det ena utesluter ju dock inte det andra, bara för att man har en modern, tidsenlig eller civiliserad attityd, så påverkas inte hormoner och gener.
Det finns heller inget osunt i att könen har någorlunda specifika karakteristika. Jag är trygg i min könsidentitet, och ser inget behov av att vare sig utmärka mig medvetet som man (dvs antikvinna), eller i alla avseenden likna ett neutrum eller vad det nu ska vara som vi alla människor är - oavsett kön.




[Ändrat av Mezzner 2006-09-28 kl 09:44]
 
Mezzner; sa:
Evolutionen är ju en relativt långsam mekanism.

Att biologin förändras kan man ju tänka sig. Åtminstone är det ju så att om kvinnor antas attraheras i mindre grad av pruttande män så dör de pruttande männen ut på lång sikt, dvs de får inte tillfälle att fortplanta sig och därmed sina egenskaper.

Troligen är dock ovan nämnda egenskap inte genetiskt betingad utan bara en fråga om smak, humor och uppfostran, och då gäller sannolikt inte evolutionsresonemanget alls. Utöver det menar jag att evolution i darwinistisk stil inte är särskilt vass bland moderna människor, eftersom fortplantningen inte styrs av vilka som blir alfahannar osv.

Det ena utesluter ju dock inte det andra, bara för att man har en modern, tidsenlig eller civiliserad attityd, så påverkas inte hormoner och gener.
Det finns heller inget osunt i att könen har någorlunda specifika karakteristika. Jag är trygg i min könsidentitet, och ser inget behov av att vare sig utmärka mig medvetet som man (dvs antikvinna), eller i alla avseenden likna ett neutrum eller vad det nu ska vara som vi alla människor är - oavsett kön.

[Ändrat av Mezzner 2006-09-28 kl 09:44]

Jag gillar liknelsen med de pruttande männen. Antagligen beror det på att igenkänningsfaktorn är så hög... =)

/Pär
 
HA!! struntprat, vi pruttare är starkare än någonsin och vi kommer att ta över.. precis som alla vet så skapar en hälsosam kost ett visst gas-överskott, håller man in gasen så stiger den upp huvudet vilket vi har sett flera exempel på här i denna tråd.. Jag kan sätta en peng på att ingen av er feminister skulle reda ut ett riktigt fruntimmer, ett riktigt fruntimmer kräver en redig karl, sedan kan ni intellektualisera sönder det här precis hur mycket ni vill.. Man väljer ofta om man skall vara ett offer, glöm inte det..
 
Malindo; sa:
25- Three pairs of shoes are more than enough.

Och det ska komma från Malindo av alla?

Ett minimum är väl:
* Två par civila skor (OK, dom är onödiga, men så är jag väl ingen riktig friluftsnörd)
* Ett par löpardojor (plus ett otal halvslitna i garderoben)
* Några sandaler i olika stadier av förfall
* Några klätterskor
* Ett par jympaskor som släpps inomhus.
* Ett stort antal kängor
* Ett oändligt antal pjäxor
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg